כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
חג לאילנות

מזרע לשתיל: חגיגת ט"ו בשבט מיוחדת בקק"ל

פעילות "מזרע לשתיל" של קק"ל נמצאת בימים אלה בשיאה והשנה מקבלת משמעות נוספת בשל ריבוי בקשות מצדם של קרובי נופלי המלחמה המעוניינים לשמר ולהנציח את זכרם של הנפטרים על ידי נטיעת שתילים לזכרם בארץ ישראל • שוחחנו עם עובדי קק"ל על מנת להתרשם מקרוב מהפעילות הענפה והמרגשת, וכן על פעילות "חגיגה במשתלה" המתקיימת במשתלות קק"ל ברחבי הארץ

מזרע לשתיל: חגיגת ט"ו בשבט מיוחדת בקק"ל
משתלת גילת צילום: פבלו צ'רקסקי

כמדי שנה, בקק"ל מציינים את חג ט"ו בשבט על ידי חלוקת מאות אלפי שתילים ברחבי הארץ, על מנת להעמיק את החיבור שלנו לאדמה וכדי להרחיב את פעילות גידול העצים שנשתבחה בהם ארץ ישראל, הכוללים מינים מיוחדים של עצי ברוש, עצי אורן, עצי חרוב, שקדיות ועוד מינים רבים ומיוחדים.

בכל שנה מגדלת קק"ל במשתלות כ- 2.5 מיליון שתילים הניטעים ביערות שבניהולה ובשטחי המועצות השונות ברחבי הארץ. קק"ל דאגה לנטיעתם של למעלה מ-240 מיליון עצים במהלך 122 שנותיה.

תהליך יצירתו של השתיל מורכב יותר ממה שנראה לנו. לקראת ט"ו בשבט חקרנו מקרוב את השלבים המרכזיים בתהליך של הכנת השתילים בדרך ליערות – שתלים שצומחים לעצים ומכסים את מדינתנו בהרבה ירוק.


שתילים במשתלה • צילום: יוליה אולשנסקי


רותם אטיאס, מנהל משתלת מרחב מרכז באשתאול משתף אותנו בפעילות הענפה אשר בימים אלו נמצאת בשיאה: "לקק"ל שלוש משתלות מרכזיות, משתלת גילת בדרום, משתלת גולני בצפון ומשתלת אשתאול במרכז. במשתלה במרכז אנחנו מגדלים כמאתיים וחמישים אלף שתילים במהלך השנה. חצי מהעצים מיועדים ליערנים והחצי השני מהייצור מיועד עבור תוכניות ט"ו בשבט. אנחנו מחלקים אותם לבסיסים צבאיים, בתי חולים, בתי ספר, רשויות ועוד. למעשה כל מוסד שאינו פרטי יכול לקבל שתילים בהתאם לבקשתו".

אטיאס מציין כי השנה גדלה כמות הבקשות לשתילים, בעיקר בצל המלחמה והרצון להנציח את זכרם של הנרצחים על ידי גידול שתיל בארץ ישראל. "נטיעת זרע מסמלת יותר מכל את ראשית צמיחת גאולתנו ואת היכולת שלנו להנביט שורש בתוך השממה וקרובי המשפחה של הנפטרים רואים בכך נחמה. כך שהשנה המיזם הזה קיבל משמעות נוספת ועמוקה יותר וזה מרגש במיוחד".


פעילות במשתלה • חני קהלני, קק"ל

כיצד מתבצע תהליך הזיהוי והגידול של השתילים?

"זהו תהליך מרתק אותו אנחנו מדמים ללידה. תחילה אנחנו מזהים עצים בריאים ואיכותיים במיוחד ומטפסים עליהם כדי לקטוף זרעים מהחלקים העליונים של העץ. הזרעים עוברים תהליכי ניקוי, בדיקה ואחסון בתוך "אינקבטור" בו הם מתקררים. כאן אנחנו מבצעים מניפולציה על הזרעים בכך שאנו משמרים אותם בתנאי עונת אביב ובכך מזרזים את גידולם באופן משמעותי. בשלב שלאחר מכן הם מועברים למשתלות של קק"ל, שם הם נבטים וגדלים ובעצם נולדים והופכים לשתילים איכותיים. תהליך זה אורך במשך כעשרה חודשים עד שנה ומשם אנו עוברים לשלב החלוקה הגדולה".


מרכז הזרעים במקרר • צילום: ארכיון קק"ל

תקווה גואטה, מורה שליוותה השבוע תלמידים מבית ספר מענית ברמלה בפעילות  "חגיגה במשתלה" של קק"ל, משתפת אותנו בחוויה המיוחדת שעברו הילדים וצוות בית הספר.

"יצאנו 80 ילדים ו-16 אנשי צוות לבקר במשתלה והייתה זו חוויה שונה ומיוחדת. באופן כללי זה כיף עבור ילדים לצאת מהאזור העירוני המוכר להם ולהכיר מקומות שמחברים אותנו לטבע. הילדים נחשפו שם למושגים חדשים, הם לא הכירו את התהליך של גידול, שתילה, צמיחה. הוצאנו 4 כיתות חינוך מיוחד אשר עבורם בכלל הייתה זו חוויה יוצאת דופן. היו שם מדריכים ושחקנים, אשר הסבירו למה יש צורך בנטיעות בכלל ומה התהליך שהם עוברים. לאחר מכן טיילנו במשתלה. נחשפנו לאורך חייו של זרע, מרגע שהוא נמצא בחממה ועד השלבים המאוחרים. החוויה הייתה נהדרת".

עוד מוסיפה: "שילבנו עם הביקור במשתלת אשתאול גם טיול בפארק רבין, בו חווינו אכילת חרובים לראשונה. תלמידים רבים אף פעם לא נתקלו בפרי הזה לפני כן וזה נורא סקרן אותם לטעום ולהרגיש אותו".

האם שתלתם שם גם זרעים?

"טרם שתלנו השנה. צוות קק"ל יגיע אלינו לבית ספר בעוד כשבועיים עבור כך. בשנים האחרונות שתלנו במרכז שדה ויער של קק"ל בנס הרים והייתה זו חוויה מיוחדת במינה".


מרכז הזרעים במקרר • צילום: ארכיון קק"ל

פרי טוכמן, מנהל אגף קשרי ציבור במרחב מרכז של קק"ל סיפר לנו על פעילות "חגיגה במשתלה": "הפעילות מתקיימת ב-3 מוקדים ברחבי הארץ ועדיין ניתן להירשם אליה וליהנות מחוויה ייחודית, במהלכה תלמידים או קבוצות של מבוגרים נחשפים להכרת מסלול חייו של השתיל – החל משלב איסוף הזרעים ועד לשלב יציאת השתיל מן המשתלה אל היער. כמו כן המשתתפים נהנים מסדנת יצירה מחומרים מן הטבע, מפעילות ניידת חינוכית בנושא ט"ו בשבט עם מדריך קק"ל, מהפעלה מוזיקאלית ואף מליווי של שחקן מחופש באווירת החג שבהחלט משדרג את החוויה".

טוכמן שיתף אותנו גם בפעילויות נוספות ומגוונות שקק"ל מקיימת לכבוד החג ברחבי הארץ, ביניהן סדר ט"ו בשבט. "מדי שנה אנחנו מקיימים ברחבי הארץ גם סדרי ט"ו בשבט חווייתיים המותאמים לכלל הקהלים, כולל למגזר החרדי. השנה הפעילות תחת גולת הכותרת 'כי האדם עץ השדה'. בסדר אנחנו עורכים שולחן מקושט ומלא בפירות ארץ ישראל ושרים יחד שירים שעוסקים באדמה, בנטיעות ובחיבור שלנו לארץ ישראל כמו למשל ניגון 'שירת העשבים' המוכר וכדומה. הפעילות מתחילה כבר בימים אלה והשנה בצל המלחמה יש לה ביקוש רב, בפרט בקרב חיילים ומשפחות מפונים שרוצים לחוות את החג מקרוב ולהביע את אהבתם למולדת".

גם השנה נפתח רישום לפעילות "חגיגה במשתלה" ב-3 מוקדים שונים;

בצפון - במשתלת גולני: מיום ראשון 21.01.24 ועד יום חמישי 25.1.24.

בדרום – במשתלת גילת: מיום ראשון 28.01.24 ועד ליום חמישי 01.02.24

במרכז - במשתלת אשתאול: מיום ראשון 07.01.24 ועד ליום חמישי 11.01.24 , ומיום שני 22.01.24 ועד ליום חמישי 25.01.24.

השתתפות בפעילות מותנה בהרשמה מראש ב"קו ליער" בטלפון: 1-800-350-550 או באתר "סל קק"ל".


ילדים במהלך פעילות במשתלה • צילום: חני קהלני, קק"ל

יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה-לוסקי מסרה בנושא: ״ט״ו בשבט, ראש השנה לאילנות, מחבר אותנו אל הארץ, אל השורשים ואל הטבע הארצישראלי. השנה אנו מציינים את ט״ו בשבט בצל מלחמת ׳חרבות ברזל׳ ולנטיעת העצים יש משמעות של תקומה וצמיחה מחדש. בכל שנה מגדלת קרן קיימת לישראל מיליוני שתילים הניטעים ביערות ובשטחי המועצות השונות ברחבי הארץ. לקראת חג האילנות אנחנו מזמינים את  הציבור להגיע עם כל המשפחה ולקחת חלק במגוון אירועי נטיעות, חגיגות במשתלה, סדרי ט"ו בשבט ופעילויות ביערות קק״ל בכל רחבי הארץ. דווקא השנה יותר מתמיד חשובה השתתפות הציבור.


זרעים ושתילים באשתאול • צילום: חני קהלני, קק"ל

קק"ל נוטעת את המחר ומזמינה את אתכם לחגוג את חג האילנות עם מגוון אירועים ופעילויות, ביערות בפארקים ובאתרים שונים ברחבי הארץ (ללא תשלום). פרטים נוספים באתר קק"ל>>>




art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד