כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
דריכות אזורית

ארה"ב ובריטניה תקפו יעדים שבשליטת המורדים החות'ים בתימן

ארה"ב ובריטניה תקפו הלילה מספר יעדים באזורים שבשליטת החות'ים בתימן. התקיפות הגיעו לאחר שממשל ביידן ובעלי בריתו הזהירו את המורדים, שנתמכים ע"י איראן, כי עליהם להפסיק לתקוף ספינות ביום סוף. ביידן: "לא אהסס להורות על צעדים נוספים כדי להגן על אנשינו"

ארה"ב ובריטניה תקפו יעדים שבשליטת המורדים החות'ים בתימן
התקיפות בתימן צילום: צילום מסך

צבאות ארה"ב ובריטניה תקפו הלילה יעדים של המורדים חות'ים באזורים שבשליטם בתימן. תגובה משמעותית ראשונה לאחר שממשל ביידן ובעלי בריתו הזהירו את המורדים הנתמכים על ידי איראן כי הם ישלמו על התקיפות החוזרות ונשנות נגד ספינות מסחר בים סוף.

גורם רשמי ישראלי אמר לעיתונאי ברק רביד כי ישראל קיבלה הודעה מראש על התקיפות האוויריות של ארה"ב בתימן. הפקיד אמר שישראל נמצאת בכוננות גבוהה לתגמול מצד החות'ים ונציגים פרו-איראניים אחרים נגד ישראל.

הנשיא ג'ו ביידן אמר כי הורה על התקיפות "בתגובה ישירה להתקפות חסרות תקדים של החות'ים נגד ספינות ימיות בינלאומיות בים האדום".

"היום, בהנחייתי, כוחות צבא ארה"ב יחד עם בריטניה ובתמיכת אוסטרליה, בחריין, קנדה והולנד - ביצעו בהצלחה תקיפות נגד מספר יעדים בתימן ששימשו את המורדים החות'ים כדי לסכן את חופש הניווט באחד מנתיבי המים החיוניים בעולם", אמר הנשיא בהצהרה שפרסם הבית הלבן.

ביידן הוסיף "לא אהסס להורות על צעדים נוספים כדי להגן על האנשים שלנו ועל הזרימה החופשית של מסחר בינלאומי לפי הצורך".

במשך שבועות ארה"ב נמנעה מתקיפות ישירות בתימן בגלל החשש להסלמה נוספת באזור שכבר רותח ממילא, אך התקפות החות'ים המתמשכות על הספנות הבינלאומית אילצו את הקואליציה לפעול.

אף על פי שארה"ב ביצעה תקיפות נגד מיליציות איראניות בעיראק ובסוריה מאז פרוץ המלחמה בעזה, זאת תקיפה ידועה ראשונה נגד החות'ים בתימן.

התקיפות היו באמצעות מטוסי קרב וטילי טומהוק. יותר מ-12 מטרות חות'יות הותקפו על ידי טילים שנורו מהאוויר ומהקרקע; המטרות נבחרו במיוחד כך שישפיעו על המשך ההתקפות של החות'ים על כלי שיט בים האדום, כך אמר גורם אמריקאי ל-CNN.

צוללת טילים שחצתה את הים האדום ב-23 בנובמבר, הייתה חלק מהתקיפה, כך לפי גורם אמריקאי נוסף. הצוללת שיגרה טילי תקיפה יבשתיים מסוג טומהוק. דובר מטעם המורדים החות'ים מסר כי בוצעו הפצצות על הבירה צנעא ועל הערים חודידה, סעדה ודמאר.

גורם צבאי בכיר אמר הלילה לכתבים שהוא לא יכול לתת אחוז מדויק של המקומות של החות'ים שנהרסו בתקיפות, אבל זה "משמעותי". הוא הוסיף כי נעשה שימוש בתחמושת מדויקת כדי להשמיד את המטרות "וגם כדי למזער נזקים נלווים".

"לא כוונו למרכזי אוכלוסייה אזרחיים. הלכנו אחרי מקומות מאוד ספציפיות עם תחמושת מדויקת", אמר מקור אמריקאי לרשת CNN.

שעות לפני התקיפה דובר הפנטגון, פט ריידר, אמר כי לאיראן יש תפקיד לדאוג שהחות'ים יפסיקו את "הפעילות הפזיזה, המסוכנת והבלתי חוקית שלהם". אם לא, אמר, "יהיו השלכות".

יועץ במשרד ההסברה בצנעא, טוען כי הם הגיבו על המתקפה הבריטית - אמריקנית שבע דקות בלבד אחרי שהתרחשה. בכיר חות'י טען שהתגובה כוונה לספינות אמריקניות ובריטיות בים סוף. במקביל בכירים חות'ים נוספים מאיימים כי הם ימשיכו בהתקפות בים סוף וכי ארה"ב ובריטניה ישלמו מחיר על מתקפתם, כך דיווח רועי קייס בכאן חדשות.

 

ארה"ב איראן בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד