י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הכרת הטוב: למה יחידה 669 נקראה כך?

הרב יצחק פנגר בסיפור לשבת על היהודי הבריטי ניקולס וינטון שחילץ מאות ילדים בזמן השואה. מה עשתה אישתו כעבור 50 שנה? איך זה קשור לפרשת השבוע? ואיך זה קשור ליחידת החילוץ 669 בצה"ל?

הכרת הטוב: למה יחידה 669 נקראה כך?
יחידת חילוץ 669 צילום: דובר צה"ל

במלחמת העולם השנייה, ניקולס וינטון, יהודי בריטי, הצליח לחלץ מציפורני הנאצים מאות ילדים, בעיקר מצ'כוסלובקיה, ולהעביר אותם ברכבות לבריטניה.

שם הם הועברו למשפחות אומנה, וכך ניצלו. המיוחד היה שניקולס עצמו לא סיפר זאת לאף אחד, ואפילו לא לאשתו. כעבור כחמישים שנה, בשנת 1988, אשתו גרטה מצאה "במקרה" מחברת ובה רישומים מדויקים של כל הילדים, הוריהם ומשפחות האומנה שלהם, והחליטה להפתיע אותו.

הוא הוזמן לתוכנית טלוויזיה בתור אחד מהקהל, בלי להיות מודע לכך שכל האנשים היושבים סביבו הם אותם ילדים שהוא הציל בשואה. בשלב מסוים מגיש התוכנית נעמד, וביקש להודות לניקולס וינטון על פועלו בתקופת השואה. "ומי שיגיד לך תודה, יהיו הילדים שאתה הצלת...".

כל הקהל נעמד על הרגלים ומחה לו כפיים, ואז גילו לו שכל מי שהוא רואה סביבו, הינם אותם ילדים – שכיום כבר אינם ילדים, אלא משפחות-משפחות שחיות בזכותו. אחד מהניצולים היה הרב יצחק טוביה וויס זצ"ל, גאב"ד העדה החרדית, שכתב מכתב למשפחתו של וינטון לאחר שהלה נפטר, ואמר:  "גם אם הוא כבר לא נמצא אתנו, זכרונו נמצא עם כל אלה אשר חיים בזכותו".

בפרשת השבוע מתחילות מכות מצרים. המכות הראשונות – דם וצפרדע – אלוקים לא מאפשר למשה רבנו להוביל אותן, מפני שהן כרוכות בהכאה על היאור. וכיוון שעשרות שנים לפני כן משה רבנו הונח בתיבה, ביאור – חובה עליו לזכור זאת, ולהכיר ליאור טובה. זאת אף על פי שהיאור, לא באמת אכפת לו, אלא זה עבור משה רבנו, לא לשכוח מישהו שעשה לך טובה.

האם אנחנו זוכרים את כל מי שעשה עבורנו משהו טוב? הכרת הטוב היא עבורנו. תזכרו – ככול שנתרגל יותר הכרת הטוב, כך נגלה כמה טוב יש סביבנו. 

תחשבו על כל האנשים שהיו אתכם, ושאתכם עכשיו, ופשוט תגידו "תודה"

ולא שכחתי: אחת הסיבות לכך שיחידה 669 נקראת כך, הינה כי ניקולס וינטון הציל 669 ילדים מהשואה, ועל שם זה נקראת יחידת החילוץ הטובה ביותר בצה"ל, ואחת הטובות בעולם.

שבת שלום

שלכם, יצחק פנגר

הרב יצחק פנגר פרשת שבוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד