כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
דורשים מדינה פלסטינית

נורמליזציה עם סעודיה אפשרית - אבל המחיר לישראל יהיה גבוה

הסכם נורמליזציה עם סעודיה עדיין אפשרי לאחר המלחמה עם חמאס, אבל המחיר שישראל תשלם תהיה גבוה יותר מלפני המלחמה. בכירים בארה"ב, ודיפלומט ערבי אמרו שישראל תצטרך לוותר לפלסטינים יותר מאשר לפני המתקפה ב-7 באוקטובר, אך הצורך של ריאד בערבות הגנה אמריקאית לא השתנה

נורמליזציה עם סעודיה אפשרית - אבל המחיר לישראל יהיה גבוה
כוחות צה"ל בעזה צילום: דובר צה"ל

גורמים ישראלים, סעודים ואמריקאים מתעקשים בשבועות האחרונים שהסכם נורמליזציה בתיווך ארה"ב בין ירושלים לריאד עדיין על הפרק ואף בהישג יד. אפשר להניח שסעודיה תרצה להתרחק מישראל, ולכל הפחות לא לדון בכך בפומבי על רקע המלחמה בעזה.

אבל שגריר ערב הסעודית בבריטניה אמר ביום שלישי האחרון ל-BBC כי ריאד עדיין מעוניינת "באופן מוחלט" בנורמליזציה של היחסים עם ירושלים, והזכיר הערות דומות של שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן ושל ראש הממשלה נתניהו.

שיחות טכניות בין ארה"ב וסעודיה על הסכם נורמליזציה עם ישראל נמשכות בתוך מלחמת ישראל-חמאס, כך על פי שני בכירים אמריקאים ודיפלומט ערבי בכיר. שלושת הפקידים אמרו לג'ייקוב מגיד  ב"טיימס אוף ישראל" כי בעוד שהאינטרסים הרחבים יותר של המדינות המעורבות לא השתנו מאז הפיגוע ב-7 באוקטובר, המחיר של "המרכיב הפלסטיני המשמעותי" של העסקה עלה.

בעוד שישראל התבקשה לפני המלחמה להתחייב באופן מוגבל יחסית להקמת מדינה פלסטינית בסופו של דבר, כעת היא תצטרך ללכת רחוק יותר בהפגנת מחויבות זו תוך אישור החזרת הרשות הפלסטינית לשלטון ברצועת עזה, אשר נתניהו דחה בחודשים האחרונים, כך אמרו שני בכירים בארה"ב.

המסר הזה הועבר לישראל על ידי בלינקן במהלך ביקורו בתל אביב ביום רביעי האחרון, אמר אחד מבכירי ארה"ב.

"אין לנו שום מנוף אחר להגיע לאופק פוליטי, אז אנחנו רוצים להשתמש בנורמליזציה כדי לעצב מחדש את המצב באופן יסודי", הם הוסיפו.

שני הגורמים האמריקאים אמרו כי וושינגטון פועלת תחת הרושם שעדיין ניתן להגיע להסכם לפני תום כהונתו הראשונה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

הדיפלומט הערבי הבכיר, שמכיר את פרטי המשא ומתן על נורמליזציה, אישר את ציר הזמן של ארה"ב אך הביע ספקנות משמעותית שניתן להגיע להסכם בתוך חודשים.

"בכירים בארה"ב מודים באופן פרטי שאין סיכוי לעסקה מהסוג הזה תחת ממשלת נתניהו הנוכחית, שאפילו לא תסכים לתת לרשות הפלסטינית את הכסף שלה, שלא לדבר על להתחייב למדינה פלסטינית בסופו של דבר", אמר הדיפלומט, בהתייחסו למאות מיליוני דולרים בהכנסות ממיסים פלסטינים שישראל לא מעבירה מרמאללה בשל התנגדות שר אוצר.

"ייקח זמן עד שתקום קואליציה חדשה בישראל, שעדיין עשויה להתנגד לכל צעד כלפי הפלסטינים", הוסיף הדיפלומט.

חמאס סעודיה ארצות הברית נורמליזציה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד