כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מחקר ישראלי חדש

גם אתם מרגישים? החורף כבר לא קר כמו בעבר

החורף כבר לא "מרגיש" לכם קר כמו בעבר? מחקר חדש בשירות המטאורולוגי מסכים אתכם ולא רק בנוגע לחורף | החלוקה העונתית מגלה שכל עונות השנה נמצאות במגמת התחממות ברורה כשהקיץ מאופיין בהתחממות הגבוהה ביותר

גם אתם מרגישים? החורף כבר לא קר כמו בעבר
אילוסטרציה צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

אם אתם חשים שכל העונות מתחממות ואפילו החורף כבר לא אותו חורף שאתם זוכרים, מסתבר שהפעם הזכרון לא מתעתע בכם. מחקר חדש שפורסם בשירות המטאורולוגי המשווה שלושה אטלסים אקלימיים שונים לתקופות: 1979-1964, 2009-1995, 2020-2006 מצביע על התחממות מובהקת של כ-2-1 מעלות בכל עונות השנה בין ממוצעי האטלס המוקדם ביותר לממוצעי האטלס הנוכחיים.

ההתחממות באה לידי ביטוי דומה בכל אזורי הארץ. היא התרחשה בכל עונות השנה, הן בערכים הממוצעים והן בערכי הקיצון ושיעורה המקסימלי מתקבל בלילות הקיץ במישור החוף שהתחממו בכשתי מעלות ובאזורים העירוניים אף ביותר מכך.

החורף התחמם דווקא פחות מהעונות האחרות אבל עיקר ההתחממות חלה בעשורים האחרונים כך שביחס לממוצעי 2009-1995 כל העונות התחממו בכחצי מעלה בקירוב. ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם השינוי האקלימי ומגמת ההתחממות העולמית.

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

החלוקה העונתית מגלה שכל עונות השנה נמצאות במגמת התחממות ברורה כשהקיץ מאופיין בהתחממות הגבוהה ביותר בשיעור ממוצע של כ-1.6 מעלות צלסיוס בטמפרטורת המקסימום וכ-1.9 מ"צ בטמפרטורת המינימום. בהשוואה בין שתי התקופות האחרונות ניכר כי מגמת ההתחממות נמשכת, אם כי ההבדלים בין התקופות הסמוכות קטנים יותר. לא נמצאה מגמה משמעותית במשרעת הטמפרטורה היומית. קרי, קצב עליית טמפרטורת המקסימום דומה לקצב עליית טמפרטורת המינימום בממוצע בין תקופות אלו.

טמפרטורת הימים והלילות החמים ביותר (TXX, TNX) וטמפרטורת הימים והלילות הקרים ביותר (TXN, TNN) נמצאו גם הם במגמת עלייה מובהקת בעיקר בין ממוצעי התקופה האחרונה לתקופה. 1979-1964 העליות המשמעותיות ביותר נמדדו באזור מישור החוף עם התחממות ממוצעת של 1.8 מ"צ ו-3 מעלות צלסיוס בטמפרטורת הימים החמים ביותר והלילות החמים ביותר בהתאמה.

בחינת שכיחות שבירת שיאי הקיצון, העלתה כי בשתי התקופות האחרונות שיעור שבירת שיאי החום היה גבוה פי 2.6 ביחס לשבירת שיאי קור. עם זאת, יש לציין כי כשליש משבירת השיאים הקרים התרחשו בשתי התקופות האחרונות. הדבר מדגיש את האפשרות להתרחשותם של אירועי קיצון קרים, חרף ההתחממות הבולטת.

פורסם ע"י: ד"ר איל אילוטוביץ, ד"ר נועם חלפון, ד"ר יצחק יוסף מהשירות המטאורולוגי.
חורף קור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד