ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
צומת מאה הימים

ראש אמ"ן לשעבר: שתי האופציות שעומדות בפני הדרג המדיני

הימן מציג שתי אפשרויות שעומדות כעת בפני הדרג המדיני, בשתיהן תהיה עסקה לשחרור חטופים, באחת יש סיכוי להמשך שליטה של חמאס בעזה, בשניה ישנה הסכמה ישראלית לתהליך מדיני מול הרשות הפלסטינית

ראש אמ"ן לשעבר: שתי האופציות שעומדות בפני הדרג המדיני
כוחות צה"ל ברצועה צילום: דובר צה"ל

אלוף (מיל') תמיר הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי, מסכם בקצרה מאה ימים של מלחמה ומסביר מה ההחלטות שהדרג המדיני צריך לקבל כעת.

הוא כותב: בתום 100 ימים למלחמה אנו מגיעים לצומת החלטה קריטי. לאחר שהשגנו את פירוק רוב היכולות הצבאיות של חמאס (אמנם עדיין לא טיפלנו בחטיבת רפיח, וההנהגה לא חוסלה, אך הרוב מאחורינו), עכשיו הדילמה היא מדינית.

לדרג המדיני שתי אפשרויות:

1. ללכת לעסקת חטופים בתיווך קטר - עסקה שתביא לסוף המלחמה. לכאורה אין לה מחיר מדיני, אך יש סיכוי שתאפשר לחמאס להמשיך לשלוט.

2. ללכת לעסקה אזורית בתיווך אמריקאי מול סעודיה. גם במקרה זה תסתיים המלחמה דרך עסקת חטופים, אך יהיה לה מחיר בדמות הסכמה ישראלית לתהליך מדיני מול הרשות הפלסטינית שתחזור לשלוט בעזה.

כמובן שהממשלה יכולה לדחות את ההחלטות ולהמשיך רק במעשה הצבאי של המלחמה. מבחינה פוליטית זהו הנתיב הבטוח ביותר לקואליציה הנוכחית. נתיב זה לא מוביל לשום מצב סיום יציב, והוא לא מבטיח את השגת כלל מטרות המלחמה.

לפיכך, הנהגת ישראל צריכה לקבל החלטה אחת: מה חשוב יותר? חזון מדיני לא פופולרי, אך שיבטיח את שינוי המציאות הביטחונית במזרח התיכון, והשגת מטרות המלחמה באופן חלקי; או לחלופין נחישות צבאית להעמקת תבוסת חמאס, ואולי פתיחת חזית מלחמה נוספת בצפון שתחליש את חיזבאללה. המלחמה תיזכה לתמיכת רוב הציבור, אך ספק אם בסופו של דבר תשיג לנו את השינוי היסודי של מאזן הביטחון הלאומי. ואגב, גם פה השגת כל מטרת המלחמה מוטלת בספק. בעיקר זו הנוגעת בהשבת החטופים.

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד