כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

החשיבות של רמפה לכסא גלגלים

מאות אלפי אנשים בישראל סובלים מבעיות מוגבלות. ביניהם ניתן למצוא מוגבלי ניידות, המתניידים בכסאות גלגלים. מוגבלותם מקשה להם להיכנס למבנים, ציבוריים ופרטיים. ישנה חשיבות מוסרית לשמירה על נגישות לבעלי מוגבלויות, כך שהמרחב הציבורי יהיה פתוח בפניהם, והם יוכלו להשתלב בחברה. יתרה מכך, נגישות בעלי מוגבלויות היא חובה המעוגנת בחוק הנגישות. אחד מהאמצעים המרכזיים החשובים ביותר לנגישות הוא רמפה לכסא גלגלים. מהי רמפה, למה היא משמשת, אילו סוגי רמפה קיימים, ומדוע היא כה חשובה? נרחיב בהמשך

החשיבות של רמפה לכסא גלגלים
כסא גלגלים צילום: Freepik

מהי רמפה? 

רמפה היא משטח חלק שמאפשר נגישות של כסאות גלגלים במקומות בהם יש הפרשי גבהים. החיבור החלק בין שני חלקים מאפשר לכסא גלגלים לנוע בחופשיות ובבטיחות, כך שמי שמתנייד בכסא גלגלים יוכל להיכנס ולצאת ממבנים בקלות יחסית. הרמפה עשויה מחומרים חזקים ועמידים, כמו עץ, בטון ואלומיניום. 

סוגי רמפות

ניתן למצוא רמפות מסוגים ועיצובים שונים ומגוונים, כל אחד מותאם לסוג אחר של מוגבלות בנגישות ולסוגי מבנים שונים. ניתן לחלק לשתי קטגוריות את סוגי הרמפות. קטגוריה אחת היא רמפות קבועות וניידות. רמפות קבועות משולבות במבנה באופן אורגני, כחלק מהעיצוב האדריכלי. הן מאפשרות לנוע באופן חלק ממקום למקום בתוך המבנה. רמפות ניידות מאפשרות ליצור גישה למבנים באופן זמני. הן מותקנות בהתאם לצורך זמני שעולה, כמו למשל אירועים מיוחדים.

קטגוריה שנייה היא רמפות למדרגות ולרכב. רמפות למדרגות מותקנות במבנה בו הכניסה למבנה, או המעברים במבנה, כוללים גרמי מדרגות קצרים. גרמי מדרגות הם מכשול קשה עד בלתי אפשרי לכסאות גלגלים, לכן רמפה הכרחית להתניידות במקומות כאלה. רמפות לרכב מיועדות למי שצריכים להיכנס או לצאת ממכונית באופן תדיר או קבוע. המשטח המחובר לרכב הוא קל יחסית, וחזק מאוד, ומאפשר לבעל כסא הגלגלים להיכנס או לצאת בקלות מהרכב. 

היתרונות של רמפה לכסא גלגלים

כפי שניתן להבין, רמפה לכסא גלגלים מאפשרת לבעלי כסאות גלגלים להתנייד ממקום למקום בקלות. בלעדיה, הם לא היו יכולים להגיע למקומות עבודה, מוסדות ציבוריים ומקומות בילוי. ואפילו לא היו יכולים להיכנס לרכב או להתנייד בבית שלהם. באמצעותה, נשמרת העצמאות והחיוניות שלהם. 

רמפה כזו חשובה לא רק למתניידים בכסאות גלגלים, אלא גם לבעלי עסקים ומוסדות ציבוריים שמחויבים, לא רק מוסרית, אלא גם על פי חוק, להיות נגישים לבעלי מוגבלויות. לבעלי עסקים יש אינטרס נוסף: הם יכולים להגדיל את קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלהם, שבלי רמפה לא היה יכול להיכנס או לעבור ממקום למקום. 

רמפה – הרווח כולו שלנו 

באמצעות הרמפה כולם מרוויחים. המתניידים בכסאות גלגלים מקבלים נגישות וניידות. העצמאות שלהם נשמרת, והם יכולים להיות חיוניים לעצמם ולחברה. בעלי עסקים ומקומות ציבוריים מאפשרים לקהל גדול יותר להגיע אליהם. וגם אנחנו, כחברה בכללותה, מאפשרים שוויון הזדמנויות לכולם, כך שאיכות החיים הכללית תגדל וכולנו נרוויח. 

צרכנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד