כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

צה"ל שילם עד היום מיליוני שקלים לחיילים שאיבדו ציוד בטבח

988 תביעות כבר אושרו, ו-101 תביעות נוספות עדיין נידונות. כך נחשף בוועדת הצעירים. יו"ר הוועדה נעמה לזימי: "יש להקים תחנת מיצוי זכויות והצעת טיפול-נפשי, בשטחי הכינוס, עבור חיילי הסדיר והמילואים"

צה"ל שילם עד היום מיליוני שקלים לחיילים שאיבדו ציוד בטבח
שטח המסיבה לאחר הטבח צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

ועדת הצעירים בכנסת, שבה ודנה בסיוע והליווי הניתן לניצולי המסיבות בדרום. יו"ר הועדה, נעמה לזימי (העבודה) הדגישה כי "כאומה המקדשת חיים – אין ויכוח על המחיר שצריך לשלם על השבת החטופים. זה הדבר המוסרי והקיומי ביותר לעשות". היא קראה להקים תחנת מיצוי זכויות והצעת טיפול-נפשי, בשטחי הכינוס, עבור חיילי הסדיר והמילואים.

לזימי ביקשה מהביטוח הלאומי להציג את המענה לחיילים ניצולי המסיבות - באתר המוסד, בשיתוף פעולה עם צה"ל. היא דרשה ממשרדי הבריאות והאוצר לתקצב את מרכזי הטיפול והליווי, ביקשה ממשרדי הממשלה השונים נתונים ודרכי פעולה שונות בעניין מיצוי זכויות הניצולים. ״שלושה חודשים אחר האירוע, אנחנו חייבים להתחיל להבין כמה אנשים בכלל לא מצליחים לבקש עזרה וסיוע. הסיוע שניתן הוא מוערך מאוד, אבל אנחנו חייבים גם להגיע לאילו שמאז הטבח לא מסוגלים לצאת מהמיטה, לא מסוגלים להושיט יד. זו האחריות הלאומית שלנו״ הועדה קבעה דיון המשך שיעסוק בסוגיית מיצוי הזכויות של הניצולים, בעוד כשבועיים.

גלית מוצרפי, ניצולת מסיבת הנובה, סיפרה על רכוש פרטי שנותר ברכבה, שנשרף כליל במסיבה, אך בעוד שקיבלה את מלוא שווי הרכב – טרם קיבלה את מלוא שווי הרכוש. ניצול נוסף, הדגיש את הצורך שלו בפעילות יצרנית – ולא בטיפול נפשי. ענבר, אחות ניצול נוסף, הדגישה כי אזרחים רבים אינם יודעים לפנות ולצרוך שירותי תמיכה ציבוריים.

אל"ם שולי אלכסנדר, ראש מחלקת הפרט באכ"א, הדגישה את שיתוף הפעולה הפנים צבאי בנושאים הללו - מחלקת בריאות הנפש ומשרד הביטחון, הבחינה בין הפיצוי בגין אובדן ציוד לבין הטיפול הרגשי. כל חייל יכול להגיש בקשה בגין אובדן ציוד, בהליך מהיר ללא בירוקרטיה. אובדן בשווי עד 7,000 ₪ הוא יקבל תשלום מיידי. 2.1 מיליוני ₪ כבר שולמו בהליך זה. תביעות מעל 7,000 ₪ - נבדקות בידי ועדה פרטנית במשרד הביטחון פעמיים בשבוע, וכל חייל מקבל תשובה בתוך שבוע מהוועדה. לדבריה, 988 תביעות כבר אושרו, ו-101 תביעות נוספות עדיין נידונות. היא הדגישה כי כל חייל שהיה בעוטף בשמחת תורה - קיבל שיחת-טלפון על מנת לבדוק אם נדרש במענה.

סא"ל ד"ר מיכל ליפשיץ, ראש הענף הקליני במחלקת הבריאות הנפשית בצה"ל, הוסיפה את יוזמת הצבא לפנות לחיילים שהיו בעוטף או במסיבה, בסדיר או במילואים, והבטיחה לטפל בכל מקרה שבו חייל מתלונן שטרם פנו אליו. היא סיפרה על מרפאת בריאות הנפש שנפתחה, הכוללת טיפולי פרט וקבוצתיים, כאשר 46 חיילים שהשתתפו במסיבה, וחלקם המשיכו לטיפול נוסף, או שוחררו עקב סעיף נפשי.

מאשה סנדרוביץ, מנהלת אגף השיקום בביטוח הלאומי, סיפרה כי ההכרה בטיפולים אלטרנטיביים נידונת בימים אלו, אך תקצוב לחיילים ניצולי המסיבה – מותנה בתיקון חקיקה. אין סמכות בחוק לביטוח הלאומי לטפל בחיילים ובכוחות הביטחון זהו תפקידו ואחריותו של משרד הביטחון. הביטוח הלאומי מלווה רק אזרחים, ואילו חיילים מטופלים ע"י צה"ל. המוסד פנה לאוצר לאישור תקציבי לליווי מיוחד לחיילים-ניצולי-המסיבה.

הילה סופרמן-הרניק, נציגת משרד הרווחה, סיפרה על טיפול למשפחות הנרצחים, לשורדי המסיבות ולבני משפחותיהם, ובנוסף התפרסם קול-קורא למרכזים לליווי נפשי לאוכלוסייה זו. היא סיפרה כי בשיתוף קרנות הביטוח הלאומי, ימומנו בקרוב תכניות למשך שנתיים לשיקום ליווי נפשי. היא קראה לשורדים נוספים לפנות אל העובדים הסוציאליים במחלקות הרווחה השונות- כדי להעניק ליווי מידי.

יעל אסיף, נציגת מס רכוש, הוסיפה כי הפיצוי על כלי הרכב נמצא לקראת סיום, ואילו פיצוי הרכוש נידון כעת בפרשנות מקלה של החוק, שכיום מכיר רק ברכוש שהיה בביתו של הנפגע, כדי לאפשר פיצוי מקיף.

מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) בעבר סגנית שר האוצר, הדגישה כי לא רק שלא יתבצע קיצוץ בתקציבי בריאות-הנפש – אלא עוד יוענקו תוספות-תקציב, יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) קרא לביטוח הלאומי להכיר בטיפולי רפואה משלימה, ואילו מירב גילי הירש, מנהלת תכנית סלונס, התלוננה על עיכוב בתשלומי האוצר עבור הטיפול בחיילים.

משפחות החטופים הדגישו, כי המסיבה אושרה ע"י פיקוד העורף ופיקוד דרום, כאשר 20% מהמשתתפים לא יחזרו. האחריות היא על גורמי הצבא.

צביקה מור, שבנו איתן חטוף עדיין בעזה לאחר שהציל רבים ממשתתפי המסיבה, דרש כי הטיפול בחטופים ייעשה מתוך אחריות לכלל אזרחי המדינה. "7 מיליון יהודי המדינה חטופים בידי החמאס, ואסור שהשבת החטופים תפגע בביטחון המדינה. חייבים להראות לאויב שחטיפות אינן משתלמות: יש לכתוש את החמאס צבאית, למנוע כל אספקה המוניטרית. עסקה מופקרת כמו עסקת שליט היא גזירה על הדורות הבאים".

דניאל שטיינברג, אביו של יונתן הי"ד, מפקד חטיבת הנח"ל שנפל בשמחת תורה, הדגיש את ההכרח הלאומי בחתירה לניצחון, מיטוט החמאס ושליטה מוחלטת ברצועת עזה והכרעה ברורה. הוא מחה על האפשרות להחזרת ערביי עזה לבתיהם – בעוד תושבי העוטף אינם יכולים לעשות זאת. איציק בונצל, אביו של עמית, שנפל בקרב, מחה על היעדרם של חברי הכנסת מהדיון.

מלחמת חרבות ברזל חיילים פיצוי כספי תביעת פיצויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד