י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"לא יכולים לעשות מה שרוצים"

היו"ר מאיים על הבנקים: 10 מיליון שקל קנס ליום

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן: נאפשר לבנקים להיערך ליישום החוק למשלוח הודעות על העמלות עד ה-7 בפברואר | במידה והבנקים לא יעמדו בכך הזהיר היו"ר ביטן כי יתקן את החוק כך שהקנס לכל בנק על כל יום הפרה יעמוד על 10 מיליון שקל - "הבנקים לא יכולים לעשות מה שהם רוצים"

היו"ר מאיים על הבנקים: 10 מיליון שקל קנס ליום
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה דיון שני במסגרת ההכנה לקריאה שנייה ושלישית של ההצעה הממשלתית לתקן חוק התכנית הכלכלית לשנים 2023-2024 (חוק ההסדרים), ולדחות את החובה של הבנקים לשלוח ללקוחות הודעה חודשית על העמלות ששילמו. בדיון היום התייחס היו"ר ביטן לכך שחלק מהבנקים כבר החלו לשלוח הודעות וביקש נתונים מלאים, אך כאלה לא נמסרו. בעקבות זאת החליט על הפסקה בדיון שלאחריה הציע פשרה שנועדה לאפשר לבנקים לעמוד ביישום החוק עד 7 בפברואר השנה.

כזכור, במסגרת חוק ההסדרים האחרון אישרה הוועדה צעדי שקיפות של הבנקים לטובת הלקוחות ולעידוד תחרות, בהם החובה לשלוח ללקוחות הודעה חודשית על העמלות ששילמו. ההוראה הייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2024, אך על רקע המלחמה ביקשה הממשלה דחייה של שלושה חודשים, עד ל-1 באפריל 2024. בישיבה הקודמת התגלו חילוקי דעות בעניין בין חברי הוועדה, והיו"ר ביטן הודיע כי יכנס את חברי הכנסת בניסיון להגיע להסכמה, ורק לאחר מכן יעלה את הנושא שוב להצבעה.

בפתח הישיבה אמר היו"ר ביטן כי חלק מהבנקים התחילו לשלוח הודעות, וביקש יותר נתונים בעניין. מנהל קשרי החוץ באיגוד הבנקים, טיבי רבינוביץ, השיב כי הבנקים עושים את מרב המאמצים לעמוד בהוראות החוק ורואים את התוצאות. הוא הוסיף כי הישיבה נקבעה ברגע האחרון ולכן אין בידיו את מלא הנתונים. סגנית המפקח על הבנקים, עודדה פרץ, אמרה גם היא כי בפיקוח לא הספיקו לבצע בדיקה.

ח"כ דוד ביטן. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

היו"ר ביטן הציע פשרה לפיה החובה תידחה בחודש וחצי בלבד ואם הבנקים לא יעמדו בה יהיו חשופים לקנס של 10 מיליון שקל ביום לכל בנק. "כדי להעביר מסר גם לבנקים שהם לא יכולים לעשות מה שהם רוצים", אמר. בשלב זה הודיע על הפסקה של חצי שעה בדיון ושלח את הצדדים להביא נתונים ולשקול את הצעתו. עוד בטרם ההפסקה הודיע נציג איגוד הבנקים רבינוביץ, על רקע דרישת היו"ר ביטן לקנס גבוה, כי הבנקים לא מסכימים לזה.

לאחר ההפסקה אמר היו"ר ביטן כי הכוונה היא שהבנקים יעמדו בחוק ולמרות ההצעה החריגה, של קנס בסך 10 מיליון שקל ליום לבנק ללא שיקול דעת למפקח על הבנקים, הודיע כי בכוונתו לעמוד בכך. ח"כ שלום דנינו קרא לתת זמן נוסף לבנקים לעמוד בחוק.

נציגת המחלקה המשפטית של בנק ישראל, חן פליישר, הודתה כי הצעת החוק היא תולדה של האירועים שאחרי ה-7 באוקטובר, שהנחו את הבנקים להסיט את מירב תשומת הלב והמשאבים לטיפול בהשלכות המלחמה, וציינה כי אלו המסרים שגם הממשלה העבירה. נציג איגוד הבנקים רבינוביץ שב ואמר כי הבנקים עושים את המקסימום לעמוד בחוק, והביע פליאה על ההצעה לקנס החריג.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון וביקש להודיע למנכ"לי הבנקים שחברי הוועדה לא מתכוונים לוותר על יישום החוק. הוא הוסיף כי על רקע בקשת ח"כ דנינו יאפשר לבנקים להיערך עד ה-7 בפברואר ליישום מלא, ואמר כי אם יעשו זאת ידאג לתקן את החוק רטרואקטיבית כך שהבנקים לא יהיו חשופים לתביעות ייצוגיות, אך אם לא יעשו זאת יפעל לתקן את החוק כך שהקנס של 10 מיליון שקל לבנק על לכל יום הפרה יכנס לתוקף.

דוד ביטן ועדת הכלכלה בנקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד