כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הפריימריז נפתחו בארה"ב

טראמפ בנאום הניצחון: "ישראל לא הייתה מותקפת אילו הייתי נשיא"

טראמפ ניצח בפער עצום באייווה, המדינה הראשונה להצביע בפריימריז של הרפובליקנים. רון דסנטיס מקום שני, וניקי היילי סיימה שלישית. ויווק רמסוואמי פרש והודיע על תמיכה בטראמפ לאחר שסיים במקום הרביעי. בנאום הניצחון אמר טראמפ כי ישראל לא היתה מותקפת אילו היה נשיא

טראמפ בנאום הניצחון: "ישראל לא הייתה מותקפת אילו הייתי נשיא"
קמפיין הבחירות של טראמפ צילום: קמפיין הבחירות של טראמפ

הבחירות אצל הרפובליקנים יצאו הלילה רשמית לדרך, בהצבעה הראשונה שנערכה באייווה הנשיא לשעבר דונלד טראמפ רשם ניצחון מוחץ. בקרב על המקום השני גבר מושל פלורידה רון דסנטיס, ניקי היילי, סיימה במקום השלישי והמאכזב מבחינתה. ויווק רמסוואמי סיים רביעי, בעקבות כך הוא הודיע על פרישה מהמירוץ לנשיאות והצהיר על תמיכה בטראמפ.

טראמפ כתב ברשת החברתית שלו, Truth Social. "תודה לך אייווה, אני אוהב את כולכם, ניצחון עם יותר מ-50% מהקולות הוא הישג יוצא דופן".

הפריימריז יימשכו עד 4 ביוני, לכל מדינה וטריטוריה אמריקאית כמו גואם ואי הבתולה, מוקצה מספר מסוים של צירים לפי פרמטרים, כמו הגודל ומידת התמיכה לה זוכים הרפובליקנים. בסך הכול מחולקים בפריימריז הרפובליקניים 2,469 צירים. מטרת כל מועמד לגרוף כמה שיותר צירים בכל מדינה ולהגיע בסופו של דבר ל-1,235 צירים, המספר הדרוש לניצחון, טראמפ כבר עם 20 צירים. ביולי תתכנס הוועידה הרפובליקנית הארצית בוויסקונסין, ושם יוכרז המועמד רשמית.

הערכה מוקדמת כי 100,000 רפובליקנים הצביעו ביום שני, כך לפי יו"ר המפלגה הרפובליקנית של אייווה, ג'ף קאופמן - נמוך משמעותית משיעור ההצבעה ב-2016.

"אני באמת חושב שזה הזמן עכשיו שכולם, המדינה שלנו, כולם יתאחדו", אמר טראמפ לתומכיו. במקום לתקוף את היילי ואת דסנטיס כפי שעשה שוב ושוב לאורך הקמפיין, טראמפ הושיט עלה של זית, ותיאר את יריביו הרפובליקנים כ"אנשים חכמים מאוד, אנשים מאוד מוכשרים". 

בנאום הניצחון שלו ביום שני בלילה, הנשיא לשעבר טען שוב כי "ישראל לא הייתה מותקפת אילו הייתי נשיא ב-7 באוקטובר".

"המצב בישראל כל כך נורא, מה קרה", אמר טראמפ. הוא אמר שכנשיא הוא "יפתור את זה מהר מאוד".

הנשיא לשעבר הטיל את האשמה בזוועת חמאס על איראן, ואמר כי "הכל בא מאיראן. היינו עושים הסכם עם איראן מהר מאוד" אם הייתי עדיין נשיא. "איראן הייתה שבורה", הוסיף טראמפ. "אמרתי לכולם לא לעשות עסקים עם איראן, או לקנות נפט מאיראן, אם הם היו עושים לא הייתי נותן להם לעשות עסקים בארצות הברית".

לדברי טראמפ, "לאיראן לא היה כסף לתת לחמאס ולחיזבאללה".

"במשך ארבע שנים לא היה לנו טרור, היה לנו את חוק הטרור ממדינות טרור. הם קראו לזה איסור הנסיעה של טראמפ, אבל זה באמת היה איסור הטרור של טראמפ. אנחנו לא רוצים אנשים במדינה שלנו שהולכים לפוצץ את מרכזי הקניות שלנו".

 

דונלד טראמפ ג'ו ביידן בחירות בארצות הברית חמאס איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד