ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
יפחית את הפגיעה באקלים

זה השינוי שצפוי לקרות במערכות הקירור והמיזוג בישראל

מדריך חדש יסייע לעסקים ולמפעלים להיערך למעבר של ישראל לגזי קירור ירוקים שיפחיתו את הפגיעה באקלים ובסביבה. המטרה לצמצם את השימוש ב-HFCs | רוב מערכות הקירור והמיזוג בישראל עושות שימוש בגזי קירור מסוג HFC לצורך פעולתן. גזים אלו הם גזי חממה עוצמתיים ומזיקים מאוד לאקלים

זה השינוי שצפוי לקרות במערכות הקירור והמיזוג בישראל
מאוורר צילום: unsplash

המשרד להגנת הסביבה מפרסם מדריך חדש שיסייע לעסקים ולמפעלים להיערך למעבר של ישראל לגזי קירור ירוקים שיפחיתו את הפגיעה באקלים ובסביבה. המטרה לצמצם את השימוש ב-HFCs, וכך לעמוד במחויבות הבין-לאומית של ישראל מתוקף חברותה בפרוטוקול מונטריאול ולאשרר את ההתחייבות שנקבעה בתיקון קיגאלי.

רוב מערכות הקירור והמיזוג בישראל עושות שימוש בגזי קירור מסוג HFC לצורך פעולתן. גזים אלו הם גזי חממה עוצמתיים ומזיקים מאוד לאקלים. לכן החליטו מדינות העולם להפחית בהדרגה את השימוש בגזים אלו.

קצב ההפחתה בשימוש בגזי HFC נקבע ואושר בתיקון קיגאלי לאמנת מונטריאול הבין-לאומית אשר נחתמה על ידי מדינות העולם. במסגרתו נדרשות כלל המדינות להפחית את השימוש בגזים אלו עד להגעה ל-15% בלבד מהצריכה הממוצעת בשנים 2011 עד 2013.

בשנת 2020 נקבעו בעדכון לתקנות החומרים המסוכנים מדרגות לצמצום הדרגתי של השימוש ב-HFCs. באוקטובר 2023 עודכנו מדרגות ההפחתה כדי לאפשר זמן מוגבל נוסף להיערכות המשק להפחתת השימוש בגזי ה-HFC. 

כיום, יש חלופות טכנולוגיות זמינות המבוססות על גזים ירוקים מהדור החדש לרוב המכריע של האפליקציות והשימושים הקיימים בשוק הגלובלי והישראלי. המדריך שמפרסם המשרד להגנת הסביבה יסייע לשוק להבין מהן החלופות הטכנולוגיות השונות לפי שימושים ומגזרים. 

המדריך נשען על מידע ועל פרסומים בין-לאומיים ועל הניסיון המעשי שהצטבר בארץ ובחו"ל. המדריך מציע פתרונות מוגדרים לשימושים שונים בתחומי הקירור והאקלום בחלוקה לפתרונות קבע, לפתרונות ביניים ולפתרונות משלימים שאינם דורשים שינויים בציוד קירור או מיזוג. לכל חלופה מוצג מידע חשוב כמו זמינות מסחרית ועלות, אופן המעבר (הסבת מערכת לקרר חדש או החלפת מערכת מלאה) וסוגיות בטיחות.

במהלך מפגשים רבים שערכו גורמי המקצוע במשרד עם מומחים ונציגים מהתעשייה והמסחר עלה כי חסם מרכזי להשקעה בחלופות הטכנולוגיות השונות הוא חוסר המודעות להשלכות ההולכות וגוברות של תיקון קיגאלי על העלות והיכולת לרכוש את גזי הקירור המזהמים מסוג HFC. חסם משמעותי נוסף הוא היעדר מידע זמין ונגיש על החלופות הזמינות, השיקולים לבחירתן והתאמתן לארגונים. 

המדריך של המשרד מסייע לתת מענה לחסמים אלו באמצעות הגברת המודעות במשק והנגשת המידע הטכני הרלוונטי לחלופות הקיימות מתוך מתן כלים ליישומן בדגש על המגזרים המסחרי והתעשייתי, הצרכנים העיקריים של גזי הקירור.

"המשרד להגנת הסביבה ימשיך לסייע לעסקים, למפעלים ולרשויות בהיערכות להפחתת השימוש והתלות בגזי הקירור המזהמים", נמסר.

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד