ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
קרוב ל-5,700 פירים נפרדים

ישראל הופתעה מההיקף, העומק והאיכות של רשת המנהרות מתחת לעזה

ה"ניו יורק טיימס' מדווח כי לאחר שישראל חשפה עוד מבצר תת קרקעי מתחת לעזה, בצה"ל הופתעו מההיקף, העומק והאיכות של רשת המנהרות מתחת לעזה

ישראל הופתעה מההיקף, העומק והאיכות של רשת המנהרות מתחת לעזה
קבוצת ביטחון שדה

בכירים ישראלים וחיילים ששהו במנהרות - כמו גם בכירים אמריקאים בהווה ובעבר עם ניסיון באזור - אומרים שהיקפם, העומק והאיכות של המנהרות שבנה חמאס הדהימו אותם. אפילו חלק מהמכונות שבהן השתמש חמאס לבניית המנהרות, שנצפו בסרטונים מצולמים, הפתיעו את צה"ל. בצבא מאמינים כעת שיש הרבה יותר מנהרות מתחת לעזה.

בדצמבר, רשת המנהרות הוערכה כ-250 מיילים. בישראל מעריכים כעת שהרשת היא בין 350 ל-450 מיילים (יותר מ-600 קילומטרים) נתונים יוצאי דופן עבור שטח שהנקודה הארוכה ביותר שלו הוא רק 40 קילומטרים. בצה"ל מעריכים שיש קרוב ל-5,700 פירים נפרדים המובילים אל המנהרות, כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'.

בפגישה בינואר 2023 אמר גורם צבאי ישראלי בכיר, שהמנהרות אפילו לא יהיו גורם למלחמה עתידית עם חמאס בגלל הכוח הצבאי של ישראל, כך על פי תמליל הדיון שנסקר על ידי הניו יורק טיימס.

"חמאס השתמש בזמן ובמשאבים במהלך 15 השנים האחרונות כדי להפוך את עזה למצודה", אמר אהרון גרינסטון, איש CIA לשעבר שעבד רבות במזרח התיכון. העיתון מציין כי עבור ישראל המנהרות הן סיוט תת קרקעי וליבת יכולת ההישרדות של חמאס. כל מטרה אסטרטגית של ישראל בעזה קשורה כעת למנהרות.

מסמך אחד משנת 2022 הראה שחמאס הקציב מיליון דולר על דלתות המנהרות בחאן יונס.

גורמי מודיעין ישראלים העריכו לאחרונה שיש כ-170 קילומטרים של מנהרות ממש מתחת לחאן יונס, העיר הגדולה ביותר בדרום עזה, שבה צה"ל מנהל קרבות קשים. ליחיא סינוואר, היה בית בחאן יונס.

בעזה ישנם שני סוגי מנהרות: מנהרות המשמשות מפקדים ואחרות המשמשות פעילים. מנהרות המפקד עמוקות ונוחות יותר, מאפשרות שהות ארוכה יותר ומרוצפות עם אריחי קרמיקה. המנהרות האחרות רדודות יותר.

גורם ישראלי אמר לעיתון שהצבא הקדיש אולי שנה לאיתור מנהרה בודדת, אבל כעת המערכה הקרקעית סיפקה שלל מידע על הרשת התת-קרקעית של עזה.

בצבא בדקו מחשבים המשמשים את פעילי חמאס האחראים על בניית המנהרות כדי למצוא את המעברים התת-קרקעיים. התגלו גם רשימות של המשפחות ש"אירחו" את פתחי המנהרות בבתיהם הפרטיים.

באחד המקרים איתרו חיילים מפת מנהרות בבית חאנון, בצפון עזה, והשתמשו בה כדי למצוא ולהשמיד מנהרות. גם עם המודיעין הזה בשדה הקרב, הלחימה בעזה סביב המנהרות הייתה מפרכת.

חייל שפיקח על הרס של כ-50 מנהרות בבית חאנון סיפר כי כולן היו ממולכדות. החייל, קצין בהנדסה הקרבית, אמר שהיחידה שלו מצאה פצצות מוסתרות בקירות ומטען חבלה אדיר שהיה מחובר להפעלה מרחוק.

 

חמאס מנהרות החמאס מלחמת חרבות ברזל עזה חאן יונס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד