כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

שדה ראייה – כל המידע לגביו

בעיות שונות במערכת הראייה עשויות לגרום להופעת שדה ראיה לקוי ברמות כאלו ואחרות. כאשר הצמצום ברמת הראייה עולה על סף מסוים, האדם מוגדר כסובל מעיוורון. שדה ראייה לא תקין שכזה מעיד על ירידה דראסטית בהיקפי הראייה אל מתחת ל-20 מעלות של הראייה ההיקפית ו/או האנכית

שדה ראייה – כל המידע לגביו
מיקוד ראיה צילום: envato

שדה הראייה מוגדר ככל התחום המכוסה על ידי חוש הראייה שלנו. מכאן נובע כי אם נגרמת פגיעה בשדה הראייה, הדבר למעשה פוגע ביכולת שלנו לראות בצורה המיטבית, כאשר המקרה החמור ביותר הוא אובדן שלם של שדה הראייה, קרי, עיוורון. מהו שדה ראייה תקין? אילו מחלות עלולות לפגוע בו? אילו בדיקות ניתן לבצע לשם מדידת טווח ואיכות שדה הראייה והגילוי של אותן מחלות וכיצד ניתן לטפל בהן? – כל המידע לפניכם.

שדה ראייה – המצב התקין

שדה הראייה שלנו כולל מספר היבטים, כאשר הראשון שבהם הוא היכולת לראות אובייקטים נייחים וניידים שנמצאים בטווח האופקי והאנכי שנמצא מול העיניים. בפועל מיקום העיניים של בני האדם מאפשר שדה ראייה תקין בטווח האופקי של 180 מעלות וכ-100 מעלות בטווח האנכי. ההיבט השני של שדה ראייה תקין קשור ליכולת לבצע הפרדת צבעים בצורה טובה (פעולה שמבוצעת בחלק המרכזי של העיניים) והפרדת התנועה (בחלק ההיקפי).

שדה ראייה לקוי – מה זה אומר בעצם?

בעיות שונות במערכת הראייה עשויות לגרום להופעת שדה ראיה לקוי ברמות כאלו ואחרות. כאשר הצמצום ברמת הראייה עולה על סף מסוים, האדם מוגדר כסובל מעיוורון. שדה ראייה לא תקין שכזה מעיד על ירידה דראסטית בהיקפי הראייה אל מתחת ל-20 מעלות של הראייה ההיקפית ו/או האנכית.

אילו מחלות עלולות לפגוע בשדה הראייה?

שדה הראייה של אדם עלול להיפגע כחלק בלתי נפרד מהתסמינים של מחלות שונות, רבות ומגוונות בעיניים ולהלן מספר דוגמאות לכך:

  • גלאוקומה – מחלה שעשויה לגרום לעיוורון מלא. היא מתחילה בפגיעה בראייה ההיקפית, לאחר מכן נגרמת ירידה בחדות הראייה והצטמצמות הדרגתית של שדה ראייה עד לעיוורון בצורה שאינה הפיכה.
  • רטיניטיס פיגמנטוזה – במחלה זו שדה הראייה הולך ומצטמצם מן ההיקף כלפי המרכז, עד למצב בו רואים את העולם כמו מתוך צינור. אם הזמן נפגע גם שדה הראייה המרכזי, נוצרת פגיעה ביכולת להסתגל למצבי תאורה משתנים ועד לעיוורון.

מחלות נוספות שיכולות לפגוע בשדה הראייה כוללות גידולים שונים, אוטם של עצב הראייה אירועים מוחיים ועוד. בנוסף, גם חסמים מכאניים עשויים לגרום לפגיעה בשדה הראייה, כמו במקרה של צניחת עפעפיים חמורה.

איך בודקים שדה ראייה?

בדיקת שדה ראייה הינה קלה מאוד לביצוע ולכן היא מהווה חלק בלתי נפרד מתהליכי העבודה של רופאי העיניים והמרפאים השונים בתחום זה. בימינו הבדיקה הידנית של שדה הראייה הוחלפה בבדיקה ממוחשבת, במהלכה המטופל מתבקש להביט אך ורק קדימה לכיוון המרכז בעוד הבודק מקרין נקודות במיקומים ועוצמות שונות בטווח שדה הראייה. על המטופל להגיד רק בכן או לא האם הוא רואה את הנקודה שהוקרנה ובכך מתקבל מיפוי של שדה הראייה שלו. הבדיקה הינה כלי רב עוצמה לאבחון מחלות עיניים שמערבות פגיעה בשדה הראייה וכמו כן, מאפשרת מעקב אחר קצב ההתקדמות שלהן לאחר ובין קבלת טיפולים שונים. החיסרון בבדיקת שדה ראייה הוא שנדרש שיתוף פעולה מצד המטופל, מה שאינו תמיד קל לקבל במקרים מסוימים.

רפואה סינית למחלות עיניים – הדרך לטפל ולשמור על שדה ראייה תקין

הרפואה המערבית מציעה מספר אפשרויות לטיפול בשדה ראייה לקוי שנגרם בשל מחלות שונות, אך חשוב לדעת כי יחד עם הטיפול הרפואי שניתן לקבל נגד מחלות עיניים שפוגעות בשדה הראייה, קיימים גם טיפולים נוספים, דוגמת רפואה סינית למחלות עיניים. מדובר בטיפולים טבעיים שמתאימים לכל קבוצות האוכלוסייה ושיכולים לשמר את אותו שדה ראייה ובמקרים מסוימים אף להחזיר את המצב לקדמותו. כדאי לכם לנסות.

 

צרכנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד