כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מסר סמוי לישראל

אחרי תצוגת התכלית של איראן, עד כמה אנחנו צריכים לחשוש?

בשיגורים הללו נילווה מסר סמוי לישראל בדבר היכולות האיראניות בתחום הטילים הבליסטיים, הן מבחינת הדיוק הרב והן מבחינת הטווח. מנגד, ישראל מצוידת במספר שכבות הגנה מפני סוגים שונים של רקטות וטילים בליסטיים, כאשר היהלום שבכתר היא מערכת "חץ 3"

אחרי תצוגת התכלית של איראן, עד כמה אנחנו צריכים לחשוש?
הטיל האיראני צילום: סוכנות הידיעות תסנים

ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מתייחס לסדרת התקיפות המפתיעה שביצעו האיראנים בתחילת השבוע נגד יעדים בסוריה, עיראק ופקיסטן ובוחן עד כמה מדינת ישראל צריכה לחוש מאוימת מהיכולות שהציגה הרפובליקה האסלאמית.

הוא כותב: בתחילת השבוע, ערכו האיראנים מתקפת טילים נירחבת על מבנים שונים בעיר אירביל שבחבל הכורדי בעיראק, כולל במתחם הקונסוליה האמריקאית בעיר זו, ועל ריכוזי דאע"ש באידליב שבצפון המדבר הסורי ובפקיסטן. נוכח השיגורים הנרחבים - האם לתושבי ישראל יש סיבה לחשוש?

איראן היא מעצמה בתחום הטילים עם מגוון רחב של טילים בליסטיים לטווחים שונים, כגון שיהאב 3, ח'וראמשהר או סג'יל, שמגיעים לטווח של עד 2,000 ק"מ ובעלי יכולת לנשיאת ראשי קרב עד 1,800 ק"ג.

גם המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ובעיראק מחזיקות בטילים קצרי טווח מסוגים שונים, כמו גם טילי שיוט וכטבמ"ים מתוצרת איראן. על פי דווחי הפיקוד האיראני, האיראנים שיגרו 24 טילים בליסטיים מסוגים שונים במתקפה שנערכה השבוע. לצורך התקיפה, האיראנים השתמשו בטילי פאתח 110 לטווח קצר יחסית (300 ק"מ) ובטילי ח'ייבר לטווח ארוך של מעל 1,200 ק"מ. לפי דווחים איראניים רשמיים, מדובר בטיל בליסטי חדשני עם ראש קרבי של 1,500 ק"ג, עם יכולות מסוימות של תימרון.

בשיגורים הללו נילווה מסר סמוי לישראל בדבר היכולות האיראניות בתחום הטילים הבליסטיים, הן מבחינת הדיוק הרב והן מבחינת הטווח.

חשוב לזכור - מדינת ישראל מצוידת במספר שכבות הגנה מפני סוגים שונים של רקטות וטילים בליסטיים, כאשר היהלום שבכתר היא מערכת "חץ 3" שנועדה להתמודד עם טילים בליסטיים ארוכי טווח מחוץ לאטמוספירה (טיל אקסו-אטמוספירי) וליירטם במרחק ניכר מהמטרה. מערכות טילי חץ 2 וחץ 3 הוכיחו כבר יעילות מבצעית כאשר יירטו בהצלחה בגובה רב ובמרחק ניכר טילים בליסטיים ארוכי טווח תוצרת איראן מדגם שיהאב 3 ששוגרו במהלך המלחמה ע"י המורדים החות'ים מתימן לישראל.

האיראנים בוודאי מודעים ליכולות המבצעיות המוכחות של מערכות אלו ועל מנת להימנע ממבוכה מבצעית הם בחרו לשגר טילים בליסטיים למטרות מבודדות ובלתי מוגנות בלווי לוחמה פסיכולוגית הכוללת תיאורים ויזואליים והצהרות מתלהמות.

בסיכומו של דבר, מערכת טילי החץ תוכננה להתמודד עם טילים בליסטיים שונים, כולל טילים בליסטיים ארוכי טווח ומתמרנים, ואין ספק שהמערכת תבצע את משימות היירוט והגנת שמי המדינה ביעילות רבה.

איראן פקיסטן יירוט טילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד