כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
אלו פרטי המתווה

העברת הכספים לרש"פ: שרי הקבינט יאשרו

שרי הקבינט צפויים להצביע בשעות הקרובות על מתווה שיאפשר את העברת כספי הרש"פ שמיועדים לעזה, דרך למדינה שלישית - נורבגיה. ההסכם הושג ביממה האחרונה בתום מו"מ אינטנסיבי, לאחר לחץ אמריקני. כל הפרטים

העברת הכספים לרש"פ: שרי הקבינט יאשרו
דדי ברנע ויואב גלנט צילום: שחר יורמן

שרי הקבינט המדיני ביטחוני צפויים לאשר בעוד זמן קצר במשאל טלפוני את המתווה הנוגע לכספי המיסים שישראל גובה עבור הפלסטינים בעזה. השר איתמר בן גביר מתנגד.

על פי המתווה, יישמר העיקרון ולפיו הכספים לא יועברו בשום דרך לעזה או לרשות הפלסטינית, אלא יישמרו בנאמנות אצל צד שלישי – ככל הנראה נורבגיה.

ההסכם הושג ביממה האחרונה בתום מו"מ אינטנסיבי ובשיחות בין ראש הממשלה נתניהו, השר רון דרמר, בכירי הממשל האמריקני בראשם השגריר ג'ק לו ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.

שר האוצר התעקש להשאיר את העיקרון שהכספים בשיעור של 275 מיליון ש"ח לחודש, לא יגיעו בשום דרך לרצועת עזה, ובכלל זה לא למנגנון עובדי הרשות הפלסטינית ברצועה.

יצוין כי למרות דרישת הממשל האמריקני, שר הביטחון גלנט וראש השב"כ רונן בר, לאפשר את העברת הכספים, בנימוק שהם חיוניים לשרידות הרש"פ, סמוטריץ' התעקש שחמאס הוא זה ששולט בפועל במנגנון של הרש"פ בעזה, ולכן העברת הכסף תחבל במאמץ המלחמתי ותסייע לחמאס. עמדתו התקבלה.

על פי עיקרון זה נקבע בהסכם התקדימי כי הכספים אשר יועדו לרש"פ, יישמרו על ידי צד שלישי ולא יועברו בשום דרך לפלסטינים. עוד נקבע, כי הצד השלישי גם לא יעביר סכומים זהים מיתרותיו שלו לפלסטינים מול הסכום שישראל לא מאפשרת להעביר.

הצדדים חתומים על מנגנון נוסף שקובע כי אם ההסכם יופר והצד השלישי יעביר תקציב אחר לרש"פ או לעזה, לשר האוצר תהיה הזכות לעצור את כלל העברות הכספים לרשות הפלסטינית.

יצוין כי במהלך השיחות עם ישראל, האמריקנים הודו שיהיה אסור להם להעביר את הכספים לרש"פ בגלל חוק טיילור פורס. בחוק זה נאמר כי כל עוד הרש"פ משלמת את משכורות הטרור, הממשל מנוע מלתמוך בה כלכלית.

עם זאת, יש להדגיש כי עדיין לא ברור אם נורבגיה או הרש"פ עצמה יסכימו להסדר. לכן ייתכן שבסופו של דבר הוא לא ייצא לפועל.

נורווגיה מלחמת חרבות ברזל עזה בצלאל סמוטריץ' חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד