י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

אשת חבר כנסת: ראיון מיוחד עם אביגיל רביץ

6 שנים לפטירתו של גדול עסקני 'דגל', ח"כ הרב אברהם רביץ ז"ל, שוחח 'בחדרי חרדים' עם רעייתו בניסיון להבין כיצד היה מתמודד עם בעיות השעה • מתי קיבל ש"ס מידיעות אחרונות? • למה לא כדאי לאישה חרדית לרוץ לכנסת? • מה דעתו על 'החרדים העובדים'? • ועל מה היא מעדיפה לא לדבר?

אברהם רביץ. צילום:פלאש 90
אברהם רביץ. צילום:פלאש 90

שש שנים חלפו מאז פטירתו של גדול עסקני 'דגל' הרב אברהם רביץ ז"ל, מי שמילא את שליחותו למעלה מעשרים שנה בכנסת ישראל, כשליחם של גדולי ישראל ובראשם הגראמ"מ שך זצ"ל.

אין אחד שלא אהב אותו, אני באופן אישי חיבבתי את דיבורו הרהוט, ההדר הסלבודקאי ושאר מאפיינים, שהפכו אותו לאישיות חריגה בפוליטיקה החרדית. הוא לא פחד להילחם על עקרונותיו. מה שלא מצא חן בעיניו, הוא אמר ובקול חד וברור.

במשך שנים ארוכות אמרו שהפעם זו הקדנציה האחרונה שלו בכנסת. אבל הוא חייך והמשיך בצליעה אל עוד קדנציה. הרבה אמרו, שבגילו הוא כבר מתקשה בעשייה. אולי זה היה נכון. אבל תרומתו לציבור החרדי הייתה בעיקר בעצם נוכחותו במשכן בגבעת רם.

כוחו הגדול היה בנאומים. עסקנים, הוא היה אומר תמיד, יש הרבה. וצדק. הוא לא התמקד בעסקנות, אלא ראה את תפקידו כמי שבא לעזור לכלל הציבור.

במלאות שש שנים לפטירתו ובעיקר כאשר מדובר בערב תקופת בחירות, עלינו לבית הגדול כפשוטו ברחוב בית וגן בירושלים, שם היה מקבל כל אחד ושם גידל משפחה לתפארת. ישבנו לשיחה עם ה"אשת חבר", הגברת אביגיל רביץ שתחי', שעמדה לימינו בכל הזמנים הקשים והקלים.

• תארי לנו קצת את דמותו של ר' אברהם ז"ל. מהפן הפחות מוכר לציבור ובפרט לאלו שמכירים ויודעים את ההיסטוריה?

"בתור ידיד נאמן לכל החברים שעזר לכולם, בתור אבא שעזר שהיה מעורב בכל דבר של הילדים שלו אך ורק בשביל לעזור ולא בשביל לחטט חס ושלום, וכל זה עד יומו האחרון, גם לכל יהודי שפנה אליו - זה היה בנקיון כפיים, הוא עזר לכל אחד, וגם בתור תלמיד חכם והפן התורני שבו, הוא היה נראה עסקן לכולם, אבל הקדיש כל רגע ללימוד תורה. שם הספר שיצא בתקופה האחרונה המתאר את דמותו ונקרא "לקדש שם שמיים" כל כך מקפל את דמותו, ואת הדבר הזה הוא עשה מגיל 8 עד פטירתו".

• כיצד התבטא הקשר המיוחד שלו לגדולי ישראל?

"הכל התחיל בישיבת חברון שם היה מאוד בולט ושם התחיל הקשר עם ראש הישיבה רבי חצקל סרנא זצ"ל שבחר אותו כבחור המצטיין לקבל פרס של ש"ס מטעם 'ידיעות אחרונות' שהחליטו להעניק לעילוי נשמת מוזס ש"ס לכל ישיבה. הבחור המצטיין נבחר אברהם רביץ, ור' חצקל כתב את זה על אותו נייר של העיתון שהבחור המצטיין הוא אברהם רביץ, באחת התמונות המופיעות בספר נראה בעלי עומד על יד ש"ס לתמונה, שאלנו אותו מה זה הש"ס הזה והוא ענה רק שביקשו ממנו להצטלם ליד מבלי שגילה שמדובר בש"ס שקיבל. רק בר"ח ניסן בכינוס של בוגרי ישיבת חברון, שם ניגש יהודי לבני יצחק ואמר לו שיש מכתב של ר' חצקל בו הוא כותב על הש"ס שאביך זכה בש"ס כבחור המצטיין של הישיבה".

רביץ עם הרב שך בשנת תמש"ט. צילום: רביץ עם הרב שך בשנת תמש"ט.
רביץ עם הרב שך בשנת תמש"ט.

• מה הייתה דעתו על ייעוד הנציגות החרדית בכנסת? והאם הוא חשב שעמיתיו ממלאים אותה?

"לא דיבר עליהם. הוא מילא את השליחות שלו כמה שהוא יכול מעל ומעבר והוא לא דיבר על עצמו".

• כאשת שליח ציבור חרדי. האם לדעתך נשים חרדיות צריכות להתמנות כחברות כנסת?

"הן יכולות באופן תיאורטי, אבל מבחינה הלכתית הרבנים אומרים שלא, אני לא פוסקת, אבל לא כדאי להן. זה ייקח אותן מהבית ומהילדים שלהן ומה שנשים חרדיות עובדות לפרנסתם בשביל לפרנס את המשפחה ולא בשביל קריירה. ודאי שזה פרנסה טובה אבל אני חושבת שזה עבודה רבה ולא כדאי לאישה להתמסר לעבודה כזאת".

• ר' אברהם ז"ל נודע בשנינותו ובכך שהחזיק בדעות מוצקות במגוון נושאים. מה היה אומר על היחס לחרדים העובדים כיום?

"אני אגיד לך מה שאבא שלו רבי אריה לייב רביץ ז"ל אמר 'אם אתה יכול ללמוד תלמד אם אתה לא יכול תלך לעבוד, אך אל תבזבז את הזמן'. אני חושבת שהוא צדק וגם בעלי חשב כך והוא לא רצה לראות אנשים מסתובבים ברחוב ולא עושים כלום, לי אישית יש שני בנים שעובדים, למשל ר' יצחק שהוא עובד וגם לומד - אמנם לא במסגרת של כולל אבל הוא הקים כוללים. בעלי לא רצה שהבנים שלו יהיו עסקנים סתם רק אם הם יהיו עם מטרה קדושה לעזור לאנשים. הוא לא היה מעודד ללכת להתפרנס ולעבוד אלא אם יהיו במצוקה גדולה מאוד".

• האם הוא ראה עניין בהליכה עם הימין דווקא?

"תראה הוא הוציא חוברת בעניין הפוליטיקה שקראו לה "דרך אחרת". הדרך אחרת שיהודים יכולים לגור במדינה פלסטינית בארץ ישראל ששייכת ליהודים, וזה שהפלסטינים עושים מדינה עד שיבוא המשיח וכמו מספר הערבים שגרים במדינה היהודים יכולים לגור שם כמו שערבים גרים פה".

• אין זה סוד כי הייתה מתיחות בין ר' אברהם ז"ל לעיתון 'יתד נאמן'. האם הוקל לך כשהוחלפה השליטה בעיתון?

רביץ ממהרת להדגיש כי "הייתה מתיחות עם העורך ואני לא נכנסת לסיבות למה זה קרה – קשה לדבר על זה. זה מאוד ציער אותו. זה יותר טוב שהוחלפה השליטה אבל הכול קרה לאחר פטירתו של בעלי ז"ל".

• בכלל. כיצד היה בעלך נוהג ביחס לתנועת 'בני תורה' היום שהתפלגה מתנועת האם 'דגל התורה'?

"אני מעדיפה לא לדבר".
אברהם רביץ מגזין אביגיל דגל התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד