כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
נגד נחילי כטבמ"ים

לצד היתרונות הרבים, לנשק הלייזר החדש יש גם חסרונות

ההודעות של יו"ר רפא"ל על פריסת מערכת הלייזר הישראלית "מגן אור" בגזרת רצועת עזה ללא שימוש מבצעי, בצרוף הודעה של משרד ההגנה הבריטי על ניסויי שדה מוצלחים במערכת לייזר "אש הדרקון" - מהוות חדשות מעודדות; אלו היתרונות והחסרונות של המערכת

לצד היתרונות הרבים, לנשק הלייזר החדש יש גם חסרונות
לייזר רב-עוצמה ליירוט איומים במחיר אפסי צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מאפיין את מערכת הלייזר החדשה שתשדרג באופן משמעותי את מערך ההגנה האווירית של ישראל ומציין את יתרונתיה הגדולים, אך גם את חסרונותיה. 

הוא כותב: הציפייה להופעת נשק לייזר רב עצמה מלווה בתקווה להמצאות נשק שובר שוויון אשר יסיר מאיתנו את איום הרקטות, הטילים, וכמובן איומים של ירי תלול מסלול או ירי בכינון ישיר לטווחים קצרים ובינוניים. בהיבט הטקטי, נשק הלייזר מיועד גם להסרת איומי נחילי כטבמ"ים ורחפנים.

ההודעות של יו"ר רפא"ל על פריסת מערכת הלייזר הישראלית "מגן אור" בגזרת רצועת עזה ללא שימוש מבצעי, בצרוף הודעה של משרד ההגנה הבריטי על ניסויי שדה מוצלחים במערכת לייזר "אש הדרקון" - מהוות חדשות מעודדות. אך חשוב להבין כי העיכוב במבצעיות המערכת, נובע בעיקרו מצרכים הנדסיים שונים, מהצורך ליישם את השיטה האופטימלית להפעלת מערכת הלייזר ושילוב הלייזר במערכת ההגנה האווירית בצורה המיטבית ביותר.

כפי שכבר כתבנו בעבר, לנשק הלייזר יש היתכנות מוכחת בשדה הקרב העתידי אך חשוב להדגיש בצד יתרונותיו גם את חסרונותיו:

יתרונו הבולט של נשק לייזר רב עצמה או תותח לייזר הינו יכולתו להגיע לכל מטרה במדויק, בקרן ממוקדת ובמהירות האור. מבחינת זמן ההגעה אל מטרה הנמצאת במרחק 10 ק"מ למשל, מדובר במיליוניות השנייה. הלייזר מחמם את מעטפת המטרה באזורים רגישים כגון אזור המנוע או אזור הרש"ק במשך זמן קצר עד לקריסת מעטפת המטרה והשמדתה.

מערכת הלייזר היא מערכת בלתי מתכלה שניתנת להפעלה חוזרת, תוך ביצוע רצף יירוטים בעלות נמוכה ביותר בהשוואה למיירטים הקיימים כיום. להפעלתה נדרשת לוגיסטיקה מינימלית שאיננה כרוכה בשימוש בחומרים מסוכנים. כמו כן, למערכת זו דיוק רב וגמישות בהפעלה מבצעית בהתאם לתנאים - כנגד מגוון מטרות תוך שליטה על ההספק המופק מתותח הלייזר.

כנגד יתרונות אלו יש לנשק הלייזר מספר חסרונות מובנים: קרן הלייזר כמו כל קרן אור נעה בקו ישר בלבד, ועל כן היירוט מותנה בקיומו של קו ראיה - בין הקרן לבין המטרה. למערכת יש מגבלות של מזג אוויר ותנאים אטמוספיריים כגון עננות, אובך, מים, אדים וטורבולנציה של האוויר. בנוסף, למערכת יש מגבלות תרמיות הנובעות מהצורך לפינוי החום הרב שנוצר עקב פעולת הלייזר, ודבר זה עלול להגביל את האנרגיה המופקת מתותח הלייזר.

פריסת מערכת הלייזר מול רצועת עזה נועדה לבחון את שילוב המערכת בתוך מערכת ההגנה הרב שכבתית של ישראל, אשר מרכיביה השונים מתפקדים כמכלול ביעילות מרשימה בעימותים השונים בעבר ובהווה.

יירוט טילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד