י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
הגבול הבעייתי

מצרים: כיבוש ציר פילדלפי - איום רציני על היחסים

מנהל לשכת ההסברה הממשלתית במדינה, אמר כי כל מהלך ישראלי לכיבוש ציר פילדלפי בגבול בין מצרים לעזה יוביל לאיום חמור ורציני על היחסים בין ישראל למצרים

מצרים: כיבוש ציר פילדלפי - איום רציני על היחסים
ציר פילדלפי צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

דיאא' רשוואן, מנהל לשכת ההסברה הממשלתית במצרים, אמר הערב כי כל מהלך ישראלי לכיבוש ציר פילדלפי בגבול בין מצרים לעזה יוביל לאיום חמור ורציני על היחסים בין ישראל למצרים, כך דיווח רועי קייס ב'כאן חדשות'.

על פי הדיווח, גורמים ישראלים רשמיים הודיעו בשבוע שעבר למצרים כי הם מתכננים מבצע צבאי באזור ציר פילדלפי, המשמש חיץ בין רצועת עזה לחצי האי סיני. אף על פי שלא נאמר מתי מבצע שכזה ייצא אל הפועל, אם בכלל, הוא ידרוש סילוק גורמים פלסטיניים רשמיים באזור הגבול והחלפתם בכוחות ישראלים. שליטה ישראלית באזור תאפשר לחסום טוב יותר את מנהרות חמאס, שחוצות בין סיני לרצועת עזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדיווח, והשיב לשאלת כאן חדשות כי "לא נסיים את המלחמה בלי לסגור את הפרצה בציר פילדלפי".

עוד דווח בכאן חדשות, כי בשיחות שניהלה ישראל עם ארצות הברית, עם מצרים ועם גורמים נוספים נבחנה האפשרות להקים לאורך הציר קיר סלארי - מכשול תת-קרקעי דומה לזה שהוקם בגבול הרצועה כדי לסכל חפירת מנהרות החודרות אל שטח ישראל. המיזם נועד למנוע חפירה של מנהרות הברחה ובשל עלותו הגבוהה ארצות הברית ומדינות באזור צפויות לממנו.

ציר פילדלפי הוקם ב-1982 אחרי הנסיגה ישראלית מסיני. אורכו 14 קילומטרים ממעבר כרם שלום ועד לחוף הים. יש שם מעבר גבול אחד, מעבר רפיח. 750 חיילים מצרים היו אמורים לפטרל בו אחרי הנסיגה הישראלית, לפי ההסכם בין ישראל למצרים, כשהצד הישראלי מאובטח על ידי צה"ל.

רצועת עזה מוקפת בישראל ובים פרט לאזור הגבול עם מצרים – החיבור של עזה לעולם הערבי. אבל לאורך השנים, מאז שישראל נסוגה מסיני, הפלסטינים חפרו אינספור מנהרות הברחה מתחת לציר. אל תוך הרצועה דרך מנהרות ההברחה האלה עברו סחורות ואמצעי לחימה ששימשו את חמאס והג'יהאד האסלאמי.

חמאס מצרים מלחמת חרבות ברזל מנהרות החמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד