י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הפרקליטות שוקלת: חקירת הרב מרדכי בלוי

בעקבות דבריו של הרב בלוי שפורסמו לראשונה ב'בחדרי חרדים', בוחנת המשנה ליוע"מ לממשלה פתיחת חקירה פלילית • יו"ר ועדת הבחירות השופט ג'ובראן שיגר את מכתבה לראשי המפלגות • מנכ"ל חדו"ש אורי רגב: "הרעיון שכל בריון פוליטי יכול לאיים - בלתי נסבל" • מטה 'לא נבחרות': "אמירותיו של הרב בלוי לא משקפות את הלך הרוח החרדי"

הרב מרדכי בלוי
הרב מרדכי בלוי

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, שיגרה מכתב ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בעניין הפעלת לחצים על נשים חרדיות במערכת הבחירות לכנסת ה-20.

במכתב שנשלח על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, נכתב כי על פי הנטען, אחד הרבנים המזוהה עם יהדות התורה, פרסם אמירות בקשר לנשים שיפנו למפלגה שלא בהנהגת גדולי ישראל. אישה שתפעל בניגוד להוראות הרב, תישלל ממנה כתובתה, תיפגע פרנסתה וילדיה יוצאו ממוסדות החינוך.

הכוונה היא לדבריו של המחנך הרב מרדכי בלוי שפורסמו לראשונה באתר בחדרי חרדים. לאור חומרת הנטען בפרסומים כותבת זילבר, "הריני להביא לידיעתך כי בימים אלו בוחנת פרקליטות המדינה את ההיבטים הפליליים העולים, לכאורה, מן הפרסומים".

"איום על נשים חרדיות שלא לממש את זכות הבחירה הקנויה להן בהיותן אזרחיות המדינה, הינו מעשה שאין להשלים עימו. על כן, ככל שימצא כי יש ממש בנטען כאמור, יש לגנות בחומרה מעשה פסול זה, תוך העברת מסר ברור וחד משמעי למפלגות ולציבור בכללותו, בדבר נפסדותו לצד הנפקויות הפליליות אשר עשויות להתלוות אליו".

"משמעות הדברים עשויה להיות, הלכה למעשה, כי בעקבות איומים כא לה המושמעים בפרסומים, נשים חרדיות ימנעו הן מפנייה למפלגות קיימות והן מהקמת רשימות חדשות. מצב דברים זה עשוי להוביל לכך שנשים חרדיות לא תוכלנה להתמודד על מקום ברשימת מועמדים של מפלגה כלשהי – ובכך תפגע זכותן להיבחר. לכך יש להוסיף כמובן גם את הפגיעה האפשרית בזכות הציבור לבחור, הואיל והגבלת יכולתן של נשים חרדיות להתמודד בבחירות לכנסת, תפגע, בהכרח, גם ביכולתו של הציבור לבחור בנשים אלה, ומשכך גם להיות מיוצג על-ידן בכנסת.

המשנה ליועמ"ש הדגישה כי מדובר לכאורה בהטרדה ובהדרת הנשים, "תופעה חמורה המתאפיינת בהפלייתן של נשים אך ורק באשר הן נשים. כן נקבע בהחלטה כי תופעת הדרת הנשים מחייבת פעילות אקטיבית לביעורה. ההחלטה מהווה המשך של המלצות דו"ח הצוות המשרדי שאומצו על ידי היועץ המשפטי לממשלה ואשר אני אמונה על יישומן. פנייתי אליך בעניין זה הינה חלק ממכלול פעולותיי בהקשר זה, לצמצום ממדיה של תופעה נפסדת זו ומניעת התפשטותה".

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט ג'ובראן העביר את מכתבה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעיונם של יושבי ראש המפלגות בכנסת ה- 19, לבאי כוח הסיעות היוצאות בכנסת ה- 19 ולבאי כוח המפלגות הרשומות אצל רשם המפלגות.

בפנייתו לראשי המפלגות מציין השופט ג'ובראן "כאשר הדברים הקשים מגיעים מהמשנה ליועץ המשפטי בעצמה על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, ניתן להניח כי יש דברים בגו, והעניין נבדק טרם פנייה. ברי, כי ככול האמירות המתוארות בפנייה אכן נאמרו, לא מן הנמנע כי הן עולות לכדי עבירה פלילית בהתאם לסעיף 122 בחוק הבחירות לכנסת".

השופט ג'ובראן מוסיף כי "ניסיון להשפיע - תוך איומים - על אזרח מלבחור על-פי צו מצפונו (ואף להתמודד בבחירות), פסול באופן חמור ויש להוקיע פרקטיקה זו בכול אופן, ככול שהיא קיימת.

"בהתאם לכך, אני מוצא חומרה יתרה באמור המתואר במכתבה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ודוק; אם תוגש אלי עתירה במסגרתה יוכח כי המתואר במכתב מבוצע הלכה למעשה ונעשים צעדים למנוע מנשים חרדיות לבחור בהתאם לצו מצפונם או להתמודד בבחירות, לא אהסס לעשות שימוש בסמכויות שהוקנו לי ע"פ דין".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון אורי רגב הביע סיפוק מכך שהיועץ המשפטי לממשלה אימת את עמדת חדו"ש כי איומים על נשים חרדיות שלא ירוצו לכנסת מהווים פגיעה בזכות לבחור ולהיבחר.

לדברי רגב, "הרעיון שבמדינה דמוקרטית יכול בריון פוליטי המכנה עצמו יו"ר משמרת הקודש והחינוך יכול לאיים ציבור שלם של נשים כדי שלא יממשו את זכותן להבחר הוא בלתי נתפס ובלתי נסבל וטוב שהיועץ המשפטי הבין זאת". רגב גם ברך על הפניה ליו"ר ועדת הבחירות לנקוט פעולה מרוכזת ומשותפת כנגד איומים ואלימות המופעלים על נשים חרדיות.

כזכור, דבריו החריפים של המחנך הנודע הרב מרדכי בלוי, שהתפרסמו לראשונה ב'בחדרי חרדים', כי "כל אשה שתתקרב למפלגה שלא בהנהגת גדולי ישראל - תצא בלא כתובה ואסור ללמוד במוסדות החינוך שלה, וכן לרכוש ממנה כל מוצר, ומצווה להוציא את כל הצאצאים שלה מהמוסדות, והוא הדין בגבר חרדי שיחבור למפלגה חילונית", חוללו את הסערה.

בהודעה שנמסר מטעם מטה לא בוחרות ולא נבחרות נמסר כי "כמי שפועלות בשבועות האחרונים בתוך המגזר החרדי, בחוגי בית ושיחות עם חרדים רבים, אנו מזהות פער גדול בין הלך הרוח והתמיכה השקטה שאנו זוכות לה לאמירותיו הלא מכובדות של בלוי. אנו בטוחות שדבריו אינם משקפים את הציבור החרדי שאמון על ״דרך ארץ קדמה לתורה״".



בלוי בדיקה לא בוחרות חקירה פרקליטות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד