ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
קריסת המבנים בעזה

שלושה שבועות לפני האסון: בוטל כוח הכוננות

למרות אסון קריסת המבנים, חטיבת החילוץ של פיקוד העורף תועבר בימים הקרובים ליהודה ושומרון, כוח קטן יישאר בכוננות בעזה | שלושה שבועות לפני אסון קריסת המבנים, בוטל כוח הכוננות של יחידת החילוץ הארצית בעוטף עזה | כל הפרטים ותגובת דובר צה"ל

שלושה שבועות לפני האסון: בוטל כוח הכוננות
מלחמת חרבות ברזל צילום: דובר צה"ל

שלושה שבועות לפני אסון קריסת המבנים - בוטל כוח הכוננות של יחידת החילוץ הארצית בעוטף עזה. לפי הדיווח של הכתב הצבאי דורון קדוש בגל"צ, כוחות "יחידת החילוץ הארצית", שהיא יחידת המילואים של פיקוד העורף שמתמחה בחילוץ לכודים ממבנים וגם הצילה חיים רבים בנסיעות בעולם באירועי אסון - החזיקו כוננות של 3 צוותים מתחילת המלחמה בגזרות השונות: צוות בעוטף עזה, צוות בגבול לבנון וצוות באילת.

אלא שלפני 3 שבועות הוחלט לבטל את הכוננות שהחזיק הצוות בעוטף עזה - וזו הסיבה שלא היה צוות מיחידת החילוץ הארצית שהיה זמין להקפצה לאסון השבוע בעזה.

לפני מספר ימים גם בוטלה הכוננות של הצוות בגבול לבנון, ובשבועות הקרובים צפויה להתבטל זו של הצוות באילת. המצב בפועל - רמת כוננות החילוץ בגזרות השונות נמצאת כיום במינימום.

אנשי מילואים ביחידה מביעים דאגה מהמצב ואומרים לגל"צ: "דואגים לרמת כוננות החילוץ במדינת ישראל, שירדה למינימום האפשרי בגזרות השונות. אנשים ביחידה בחוסר שקט בלשון המעטה. חלקם רצו לקפוץ לאירוע בעזה ביום שני - והחזירו אותם הביתה".

קצין בכיר בפיקוד העורף מסר בתגובה: "כוח החילוץ הסדיר של פיקוד העורף נמצא בכוננות עבור כלל זירות הלחימה. סדר הכוחות של החטיבה משתנה בהתאם להערכת המצב".

למרות האסון: כוח קטן של חטיבת החילוץ יישאר בעזה

מוקדם יותר היום דווח בגל"צ כי למרות אסון קריסת המבנים, חטיבת החילוץ של פיקוד העורף תועבר בימים הקרובים ליהודה ושומרון, כוח קטן יישאר בכוננות בעזה.

ארבעת גדודי החילוץ של פיקוד העורף, שהם הכוח הסדיר היחיד בצה"ל שמחזיק ביכולות חילוץ מאתרי הרס וקריסת מבנים, יעזבו בימים הקרובים את הגזרה הדרומית ויעברו לתפוס קו ביהודה ושומרון (כדי לשחרר משם כוחות מילואים). ההחלטה התקבלה כבר לפני מספר שבועות, ולמרות האסון הכבד ביום שני - לא יישאר אף גדוד חילוץ שלם בכוננות בעזה, אלא יישאר רק כוח קטן של צוות כוננות.

באסון שאירע ביום שני שבו נהרגו 21 חיילים, לא רק צוות הכוננות הוקפץ לזירה - אלא עוד כוחות רבים מהחטיבה שהיו באזור והוזעקו לסייע. במסגרת הפקת הלקחים מהאסון, נדרש לשאול האם לא נכון להשאיר לפחות אחד מגדודי החטיבה בעזה, ולא להעלות את כולם ליו״ש, למקרה של אירועים רבי נפגעים מורכבים כמו השבוע.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כוננות צוותי החילוץ של החטיבה ברצועת עזה נמשכת לטובת אירועים מתפרצים במהלך התמרון. במהלך קריסת המבנים ביום שני, הכוחות הופעלו וסייעו בגזרה. במקביל הופעל גם צוות כבאות והצלה".

קריסה עזה פיקוד העורף מלחמת חרבות ברזל חילוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד