כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"רוצים ערבויות בין-לאומיות"

בדרך לעסקה? אלו הפערים בין ישראל לחמאס

ד"ר מיכאל מילשטיין על הסיכוי להבשלת עסקת החטופים המתגבשת: "הסיכוי היחיד לקדם את הנושא - אם תהיה הגמשה בצד הישראלי"

בדרך לעסקה? אלו הפערים בין ישראל לחמאס
יחיא סינוואר צילום: Atia Mohammed/Flash90

במהלך הימים האחרונים מתגברות העדויות על עסקה נוספת לשחרור יתר החטופים המצויים בשבי חמאס על פי המתווה שהוצג, תמורת הפוגה משמעותית באש בשטחי רצועת עזה. ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז דיין (אוניברסיטת תל אביב), הגיב לדברים בשיחה עם ניסים משעל וטל שלו ברדיו 103.

"אחרי שאתה מנקה את השיח מהעומס הענק של דיווחים לא נכונים, מניפולטיביים, אתה כן רואה שבבסיס, ואני מדבר על חמאס, יש רצון לקדם עסקה, יש בשלות בסיסית לקדם", טען ד"ר מילשטיין בפתח השיחה. "אני חושב שאפילו בשיח הישראלי אנחנו מדברים על זה פחות מדי, על הפער הענק שיש בין הדרישות של שני הצדדים. ישראל רוצה הפסקת אש, כלומר מצב שבו אנחנו כרגע משהים את הלחימה אבל חוזרים לממש את היעדים שקבענו בשבעה באוקטובר, בעיקר מיטוט שלטון חמאס. אומר חמאס, ואנחנו רואים את זה אצל כל הדוברים שלו, 'אנחנו רוצים את סיום המלחמה', נקודה בסוף המשפט הזה, ואנחנו רוצים גם ערבויות בין־לאומיות".

לדבריו, "זאת אומרת שמעכשיו מתחילים לדבר לא על מתי חוזרים להילחם אלא מתי צה"ל מתחיל להתפנות מהשטח. זה לב העניין, חמאס לא מעניין אותו בכלל הנושא של כמה עוד סיוע הומניטרי ייכנס. לא מעניין אותם אפילו כמה בדיוק אסירים ישוחררו בעסקה. הדבר המרכזי זה הסיפור של שימור השרידות, ואתה עושה את זה רק באמצעות זה שאתה מחייב את ישראל לסיים את המלחמה. אני חושב שכשמסתכלים באמת על הסיכויים של העסקה, יש כאן פערים אדירים".

ד"ר מילשטיין המשיך והדגיש כי "הסיכוי היחיד לקדם באמת את הנושא הוא אם תהיה הגמשה בצד הישראלי, איזושהי נכונות כן לזרום עם הדבר הזה. כן יכולה להיות נקודת אמצע שלכאורה לא תחייב אף אחד מהצדדים לוויתור - שני הצדדים מסכימים שמתחילים בהפסקת אש, ובואו נדבר אחר כך. זה תעלול. הם כן רוצים ערבויות בין-לאומיות כדי להבטיח שהדבר הזה שמתואר כאן בישראל לא יתממש. ממש תעלול, מתחילים בהפסקת אש ובואו נראה אחר כך".

אשר לפרסומים על הפגנה ברצועת עזה נגד שלטון חמאס ביקש ד"ר מילשטיין לחדד: "כאן אני חושב שאנחנו קצת צריכים להירגע. היא לא הייתה המונית. היה שם גבר אחד שפשוט ניצח על מקהלה של 20 ילדים ונשים, לא נראה ספונטני. האמירות בהפגנה היו 'אנחנו רוצים לחזור הביתה', לא אנחנו נגד חמאס. זה כרגע לא סוג של הופעה ענקית".

לסיום פרש ד"ר מילשטיין את משנתו על המתרחש בזירה הצפונית. "עוד פעם הסיפור חוזר למגרש הישראלי, הסיפור הוא מה תחליט ישראל - אם ישראל רוצה להשאיר את העניין כסיפור פתוח ודי מביש, אפשר. אבל אם היא רוצה לשנות את כללי המשחק, היא צריכה ליזום את המהלכים. נראה שהסיפור הדיפלומטי לא הולך להביא לנו הישג".

עריכה: שני רומנו

חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד