כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"זוהי חובתנו הערכית"

המבקר ימשיך לבדוק את הכשלים; לפיד תוקף

מבקר המדינה מגיב לרמטכ"ל במכתב תגובה: "זוהי חובתנו הערכית כלפי אזרחי ישראל שזכאים לתשובות לשאלות הקשות שנלוו לכשל החמור בתולדות המדינה. לביקורת המדינה אין כל כוונה להפריע לצה"ל במאמץ המלחמתי" | לפיד תקף: "הוא יכול להתחיל מהדרג המדיני"

המבקר ימשיך לבדוק את הכשלים; לפיד תוקף
מתניהו אנגלמן / הרצי הלוי צילום: אוליביה פיטוסי/דוד כהן, פלאש 90

הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי הגיב היום (רביעי) לכוונתו של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן להקים ועדת הבדיקה המטכ"לית לבדיקת המלחמה והאירועים שקדמו ל-7 באוקטובר. "היא תסיט קשב מהמפקדים ללחימה, היא תפגע ביכולת התחקור המבצעית ואיכותו ולא תאפשר הפקת לקחים הכרחית לשם השגת יעדי המלחמה".

ב'כאן 11' דווח כי אנשי המבקר פנוי למטכ"ל בדרישה לספק מסמכים של אגף המודיעין והמבצעים, וכן הערכות מצב של פיקוד דרום. עם זאת, בצה"ל ניסו להסביר כי זו אינה עת הנכונה לבצע זאת, מכיוון שעיסוק בחקירה יסיט את הקשב של מפקדים במטכ"ל מהלחימה.

אנשי המבקר סירבו לדחות את העברת המסכמים - וכתוצאה מכך שלח הרמטכ"ל את המכתב למבקר. הלוי הוסיף במכתבו כי "לשם השגת יעדי המלחמה בזירות השונות ולשם שמירה על חיי הלוחמים, צה"ל יבצע תחקירים מבצעיים מקיפים כמתחייב, תוך מיקוד בלקחי הגנת הישובים ובאירועים בעלי השפעה ישירה על שדה הקרב".

אנגלמן השיב היום לרמטכ"ל במכתב שבו כתב כי "קיימת חשיבות עליונה לבדיקת הכשלים והסיבות לעומק המחדל". לדבריו, "זוהי חובתנו הערכית כלפי אזרחי ישראל שזכאים לתשובות לשאלות הקשות שנלוו לכשל החמור בתולדות המדינה. לביקורת המדינה אין כל כוונה להפריע לצה"ל במאמץ המלחמתי. אין כל סיבה ששיתוף פעולה, שאינו מצריך הפניית הקשב מצד הדרג הלוחם, לא ייקבע עם צה"ל, כפי שנעשה באופן ענייני וסדור גם עם גופי ביטחון אחרים, שאף הם מעורבים במלחמה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב למכתב המבקר ותקף: "אם למבקר המדינה כל כך דחוף להתחיל לבדוק את מחדלי 7/10 הוא יכול להתחיל מהדרג המדיני".

לפיד. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90.

בסוף החודש שעבר המבקר סקר בפני עובדי משרדו את רשימת התחומים שבכוונתו לבדוק בכל הנוגע לטבח שאירע ב-7 באוקטובר. ביקורות המלחמה יכללו שני רבדים, תחקור האירועים והתנהלות הדרג המדיני, הצבאי והאזרחי לפני פרוץ המלחמה ובסמוך לפתיחתה והרובד הנוסף, בחינת הפעולות שנעשו לאחר תחילתה.

בעת שהציג את תוכנית העבודה במשרדו, אמר אנגלמן כי "בשבת ההיא נפרצו גבולותיה של מדינת ישראל ומחבלי החמאס הארורים עשו ביישובי המדינה כבשלהם באין מפריע. אלפי אזרחי ישראל נטבחו, נפגעו, נאנסו ונחטפו והופקרו לגורלם בשמחת תורה. בהמשך, מאות אלפים מתושבי קווי העימות בדרום ובצפון שפונו מבתיהם הפכו לנזקקים ונפגעו מהעדר טיפול ממשלתי בעורף במועד הנדרש. זהו אירוע משנה מציאות ברמה הלאומית. המציאות שהייתה קיימת עד יום הטבח לא יכולה להימשך לאחריו". הוא הוסיף כי תיבחן האחריות האישית לכשלים בכל הדרגים - המדיני, הצבאי והאזרחי.

מבקר המדינה אנגלמן הרצי הלוי מלחמת חרבות ברזל יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד