י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
12.19 מטרים

ביום הששי לקטו לחם משנה: החלה הארוכה בעולם

מאפיה בברוקלין אפתה חלה באורך של למעלה מ-12 מטרים ושברה שיא חדש. החלה הוכנה במיוחד עבור אירוע לקירוב רחוקים מכל רחבי ארה"ב שמטרתו לעורר את שמירת שבת קודש. לאחר האפיה הועברה החלה לאולם בית כנסת במנהטן שם התקיים אירוע מרכזי בהשתתפות מאות משתתפים בראשות רבנים וראש עיריית מנהטן היהודי, מארק לוין

ביום הששי לקטו לחם משנה: החלה הארוכה בעולם
החלה הענקית צילום: Michael Priest Photography 2024

מאפיית שטראוס בניו יורק, ידועה ומוכרת היטב לכל, החלות המתוקות שלה, מושכות קהל רב מדי יום שישי להרגיש את טעם השבת, גם כאלה הרחוקים עדיין משמירת תורה ומצוות. כזו היתה ההזמנה החריגה שהתקבלה בשבוע שעבר.

אחד מרבני OU היה על הקו, וביקש לשוחח עם הרב צבי גולדשטיין מבעלי המאפיה. "אתה זוכר את החלה ששברה שיא גינס שהזמנו לפני 10 שנים?" - שאל הרב, וגולדשטיין הפעיל את חושיו כדי לעמוד באתגר שכבר ינחת לפתחו.

"אנחנו צריכים הפעם חלה גדולה אף יותר מהחלה ששברה שיא גינס ב-2019 באוסטרליה. היא היתה באורך של 32 רגל", סתם הרב את השיחה והשאיר את תכנון המערך הלוגיסטי בידי גולדשטיין.

בשיחה עם "יתד נאמן" סיפר גולדשטיין כי ההזמנה בוצעה שבוע לפני האירוע. "המדובר באירוע שמתקיים מזה כמה שנים על ידי איגוד הקהילות היהודיות בארה"ב ביוזמת רבה של דרום אפריקה הרה"ג ר' זאב גולדשטיין שליט"א, ומטרתו לעורר את לב העם הרחוק משמירת תורה ומצוות, לקדושת השבת. השנה במסגרת הקמפיין לה שותף גם ה-OU, כינסו צעירים מ-150 מוסדות ברחבי ארה"ב לכינוס בנושא "אהבת השבת", וכחלק מהצורך למשוך את תשומת הלב הזמינו כאמור את החלה הגדולה בעולם, על מנת לעורר עניין.

גולדשטיין מהמאפיה, מספר לנו כי למאפיה שלו יש היסטוריה של חלה שזכתה בשיא עולמי. "החלה הגדולה נאפתה בידי מאפיית שטראוס לפני עשור והיא היתה באורך של 27 רגל, שזה לערך 9 מטר. באותו אירוע השתתפו כ-1,500 נשים, הן קיבלו ערכה עם כל המוצרים על מנת להכין בצק, לאחר מכן ערכו הפרשת חלה ובמהלך סדנת הכוונה של עובדי המאפייה הן קלעו את הבצק לחלות, וכל אחת לקחה בסיום האירוע את הבצק על מנת לאפות בבית את החלה.

השנה, התבקשתי לשבור את השיא הקודם. בין לבין גם מאפיה יהודית באוסטרליה אפתה לפני כמה שנים חלה גדולה והם הגיעו לאורך של 32 רגל. כמובן שאנחנו קפצנו ליעד של 35 רגל שזה 12 מטרים ו-19 ס"מ. את עבודת ההכנה והלישה עשינו במפעל שלנו בפאתי בורו פארק שבברוקלין.

לשאלתנו כיצד הכינו את הבצק, אומר גולדשטיין כי "למרות שאני לא יכול לתת לך את המתכון המדויק לחלה (סוד מסחרי), אני יכול לספר שהשתמשנו במעל 600 ביצים, כ-7 ק"ג סוכר ו-54 ק"ג קמח כדי להכין את החלה המתוקה להפליא שמאפיית שטראוס מפורסמת בה".

לדבריו, "עשרים וארבעה אופים עזרו בקליעה ובקליעת צמות החלה במאפיית שטראוס שבפאתי בורו פארק, ושלושים ושניים אופים נוספים עזרו בהשלמת האפייה במאפיית "עוגיות דוד" בניו ג'רזי ואלה סיימו להעביר בשלמות את החלה בתנור "המנהרה" הייחודי שלהם".

"את הדרך מהמאפייה שלנו בברוקלין למאפיית Davida Cookies בניו ג'רזי, עשתה החלה באמצעות משאית לקונטיינרים של חברת MTA, המשאית המתינה במקום עד לסיום האפיה והמשיכה ישירות למנהטן לאולם בית הכנסת 'רודף שלום' שם התקיים האירוע, במהלכו מדדו את החלה גם באמצעות גורמי מקצוע על מנת לוודא כי אכן נקבע שיא חדש. באירוע השתתפו רבנים ומרצים שנשאו דברים בחשיבות וקדושת שבת קודש, ובין הדוברים גם היה ראש עיריית מנהטן יהודי בעצמו אם כי גם הוא עדיין אינו שומר תו"מ, אך עמד בדבריו על הצורך הדחוף דווקא בתקופה זו לחזור לשורשים ולחזק את הזהות היהודית מול הקמים עלינו לכלותינו בארץ ובתפוצות כפי שהאנטישמיות מזנקת ומאיימת להגיע לשיאים חדשים גם היא".

מאחורי הקלעים מספר גולדשטיין כי הם הכינו שני חלות, מחשש שמא אחת מהם תשבר בדרך. וכך יצאו זוג חלות – לחם משנה טריים, מתוקים ובעיקר הכי גדולים אי פעם. צבי גולדשטיין הביע לסיום תקוותו כי ה'גימיק' יביא למטרתו העיקרית להרבות שומרי שבת ולקרב רחוקים שיטעמו מטעם שבת קדשנו.

ארצות הברית ברוקלין ניו ג'רזי שמירת שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד