ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
קווים לדמותו

ניצל כל דקה ללימוד: רבי משה דניאל מונקוטוביץ זצ"ל

רבי משה דניאל מונקוטוביץ זצ"ל מנכבדי תושבי שכונת בית וגן ופסגת זאב, ישר דרך ועניו, הסתלק השבוע ביום רביעי בשם טוב לאחר מחלה קשה וייסורים גדולים שקיבלם באהבה והוא בן 87. 'בחדרי חרדים' עם קווים לדמותו 

ניצל כל דקה ללימוד: רבי משה דניאל מונקוטוביץ זצ"ל
רבי משה דניאל מונקוטוביץ זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: קהל רב בראשות גדולי ומרביצי תורה, ובמרכזם מאות מתושבי ירושלים, ליוו השבוע  למנוחות את הר"ר משה דניאל מונקוטוביץ זצ"ל, מנכבדי תושבי שכונת בית וגן, ישר דרך ועניו, שנסתלק בשם טוב לאחר מחלה קשה וייסורים גדולים שקיבלם באהבה בשנתו הפ"ז.

המנוח זצ"ל נולד בשנת תרצ"ז בצרפת לאביו רבי זאב וולף זצ"ל, ולאמו ע"ה, ובהיותו בגיל שלוש החלו שמי אירופה להתגעש בפרוץ מלחמת העולם, וברחו הוא ומשפחתו להרים והתחבאו שם חמש שנים עד יעבור זעם.

בשנת תש"ה חזר לצרפת, והתחנך בבתי הספר המקומיים, עד שנקרא בשנת תשט"ז על ידי צבא צרפת להילחם במלחמה מול אלג'יר. אחרי שוך הקרבות כשנה במלחמה בדרך ניסית הוא חזר לביתו, והקים את ביתו עם רעייתו שתחי'. לאחר נישואיו הצטרף לאביו בעבודתו שהיה בעל בית מסחר גדול לנעליים, כאשר הוא קובע עיתים לתורה בקהילתו של הג"ר מרדכי רוטנברג זצ"ל, רב הקהילה בפריז, כשהוא קשור ודבוק אליו והיה לו כתלמיד קרוב.

לאחר לידת בתו השלישית החליט יחד עם רעייתו, כי צרפת אינה המקום לחנך את ילדיהם ליראת שמיים ולחיי תורה מושלמים, והייתה לו ערגה וחלום גדול לעלות לארה"ק, על מנת שיוכל לקיים את המצוות התלויות בארץ, ולחנך את ילדיו בדרך התורה והיראה. לכן, בשנת תש"ל ויתרו על חיי רווחה ושפע בארץ הניכר, ועלו לארה"ק וקבעו את משכנם בבית וגן, כשטרחו למצוא דירה בקרב יראים ושלמים, וזכו אכן ששכניהם בבנין כולם רבנים ות"ח, בראשות הגרמ"י שלזינגר ראש ישיבת 'קול תורה', ומאז היו שכנים בידידות קרובה כל ימיו.

עם הגיעם לארה"ק הבינו בהבנה שכלית ופשוטה, שיש בעיה להשתמש בחשמל ובמים בשבת, כחומרתו של מרן ה'חזון איש', ובטרחה ודמים מרובים הם היו בין המשפחות הראשונות שהתחברו לגנרטור, כשישיבת קול תורה צרכה זאת. לצד קביעת עתותיו לתורה בכל רגע פנוי, הם החליטו להמשיך לעסוק בעסקי מסחר בנעליים כפי שהכירו מצרפת, ופתחו חנות ברחוב בן יהודה, שהייתה ידועה כמקום בו נעשו מעשי חסד גדולים עם משפחות עניות ומשפחות במצוקה, שתמיד היקצו להם נעליים מיוחדות שנועדו לכך. כן הם פעלו ועזרו רבות למשפחות של עולים חדשים ולילדים רבים ממשפחות מיוחסות בירושלים.

בכל שנותיו אלו, בכל רגע פנוי מקונים היה יושב רבי דניאל זצ"ל בחנות ולומד, תוך שהוא מנצל כל דקה במשך יומו ללימוד תורה וזאת בנוסף על שיעורים ולימודים קבועים עם חברותא בכל יום.

היה מדקדק בהלכה במשנה ברורה ובכל הקורה עמו, ובני המשפחה מצאו בספרייתו הערות וסימונים על הלכות שעבר להתעמק בהן. מעולם לא היה מוותר ודיבר ובירר אחר ההלכה. היה קשור ודבוק אל בעל ה'שמירת שבת כהלכתה' הגאון רבי יהושע נויבירט זצ"ל, אליו היה הולך ומדבר ודן רבות בדברי וענייני ההלכה.

בהיותו איש ספר, כל ספר שראה בלכתו לחנויות הספרים, בהן ביקר רבות, היה קונה ומוסיף לספריה הפרטית שלו ולומד מתוכם בתענוג עילאי.

כל ימיו הצטנע בגדר יוצא מהרגיל, וקיים דברי הגמרא "ולא יפסע פסיעה גסה ואל יהלך בקומה זקופה", והלך בקומה שפופה כשעיניו מושפלות מטה, ובלכתו ברחובות הרגיש כל הזמן את הקב"ה לנגד עיניו. וכן קיים הנאמר בגמרא 'אל יכנס באחרונה לבית המדרש', והקדים תמיד לתפילה בהיותו בין הראשונים שהידרו בכל הלכות התפילה, ותפילתו היתה כבן המתחטא לפני קונו.

מעולם לא הרים את קולו, ולא פגע או ציער אדם, ותמיד בכל ויכוח שהתקיים היה מאלו הוותרנים.

לפני ח"י שנים שיכל את חתנו רבי שלמה מילר הי"ד שנרצח בידי בני עוולה, ודאג ליטול על עצמו את עול גידול הנכדים היתומים. 

בשש שנותיו האחרונות חלה במחלה קשה, סבל ייסורים גדולים וקיבלם באהבה. שלושה ימים קודם פטירתו אושפז בבית החולים לאחר שלא יכול היה עוד לאכול ולקחת את התרופות, ולצער הכל השיב נשמתו ליוצרו בליל יום רביעי.

זכה והקים משפחה לתפארת, כשהוא השתדך עם משפחות מיוחסות הגאונים רבי אורי קלרמן זצ"ל מראשי ישיבת כנסת חזקיהו, שבשידוך זה ראו הכל כמה התבטל כל ימיו לגדולי ישראל, והחמיר בחומרות רבות שנהג, וביטל דעתו וקיים הקפדותיו בכשרות ומעשרות, ובכל קיום מצווה נוספת ששמע ממנו. כן התבטל תמיד לרבנים ות"ח, ואף השתדך עם מחותניו החשובים והידועים רבי יוסף בלוי זצ"ל מקריית מלאכי ורבי אפרים קשש זצ"ל ראש ישיבת עטרת ישראל לצעירים.

בהלווייתו שיצאה מבית הלויות שמגר בירושלים הספידוהו רבנים, בנים וחתנים שדיברו כולם בגודל מעלותיו המיוחדות, ענוותנותו, התמדתו בלימוד התורה, בדקדוק הלכה ומעשי החסד הגדולים שעשה כל ימי חייו.

המנוח זצ"ל הותיר אחריו את רעייתו שתחי' שעמדה לימינו במסירות רבה, וילדיו הרבנים הגאונים: רבי דוד מחשובי תושבי בני ברק, רבי דן מאנשי החסד ב'עזר מציון', רבי יהושע מאנשי החסד בארגון זק"א, וחתניו רבי מנחם מנדל בלוי, ראש כולל חב"ד-אש"ל ירושלים, רבי ישראל קלרמן סגן ראש עיריית ירושלים, רבי זאב קשש מאנשי המעש והחסד הידועים, נכדים ונינים העוסקים בתורה ויראת שמים וממשיכים במורשתו המיוחדת.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

בית וגן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד