כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אובמה הזמין את ריבלין; הנשיא סירב: אילוצי לו"ז

לשכת הנשיא: "יתקיימו דיונים על ביקור בעתיד" • ריבלין לא ירצה להכתים את עצמו בהתכתשות בין הבית הלבן לנתניהו

ריבלין, פלאש90
ריבלין, פלאש90

הבית הלבן הזמין את נשיא המדינה, ראובן ריבלין, לביקור רשמי בוושינגטון, ביום כלשהו בסוף השבוע, או בתחילת השבוע הבא, עם שובו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מביקור בהודו ובסעודיה, אך ריבלין דחה את היזמה בגלל מה שלשכתו מגדירה "אילוצי לו"ז". עם זאת הבהירה לשכת הנשיא, כי בעתיד ייערכו מגעים עם הממשל לקביעת מועד חדש לפגישה פוטנציאלית בין ריבלין לאובמה.

ההתנגשות בלוחות הזמנים של שני הנשיאים היא אכן אמיתית. ריבלין מבקר עתה בניו-יורק, שם הוא צפוי לנאום מחר (ג') בטקס של או"ם לציון יום השואה הבינלאומי. אובמה צפוי לחזור לוושינגטון ביום ה', עובדה שהיתה מאלצת את ריבלין לקיים את הביקור ביום ו', ולהמריא חזרה לישראל במוצ"ש, במקום ביום ד', כמתוכנן.

אך מעבר לקושי הלוגיסטי, יש הערכות שנשיא המדינה העדיף לא להכתים את מוסד הנשיאות בכתמי הבוץ שניתזים לכל עבר בהתכתשות התורנית הנוכחית בין הבית הלבן ללשכת רה"מ בנימין נתניהו. גורם מדיני אמר אמש ל"גלובס": "פגישה בין אובמה לריבלין היתה עשויה להיות טובה ומועילה לישראל ולארה"ב והיתה מסייעת בהפגת המתיחות ורגשי המרירות בין שתי המדינות. אבל, מנגד, לא צריך להראות לעולם שנשיא מדינת ישראל כה להוט לבוא לוושינגטון עד שהוא מוכן להמתין חצי שבוע כדי ללחוץ את ידו של אובמה".

לשכת הנשיא בירושלים היא שיזמה פגישה של ריבלין עם אובמה, בחילופי מסרים שהחלו בדצמבר. הכוונה היתה לכרוך את הביקור בניו-יורק עם "קפיצה" לוושינגטון. אולם המו"מ נכנס לשלב מעשי, כלומר בחינת מועדים, רק לאחר שריבלין הגיע לניו-יורק, ואז, לאחר שהבית הלבן הציע את סוף השבוע, כבר היה מאוחר לגשר על הפער בין לוחות הזמנים של שני הנשיאים. בהודעות של לשכת הנשיא והבית הלבן על סוגיה זו ניכרו מאמצים לא לשרבב את הנאום המתוכנן השנוי במחלוקת של נתניהו בקונגרס, במארס, אל המאמצים הכנים להסדיר פגישה בין אובמה לריבלין.

פרשת הנאום מוסיפה להלהיט את הרוחות בוושינגטון והיתה אחד מהנושאים המרכזיים בתכניות הראיונות של יום א', ברשתות הטלוויזיה הגדולות. סנטור ג'ון מקיין אמר בתכנית "פגוש את העיתונות", ב-CBS, כי יש הידרדרות ביחסים בין ישראל לארה"ב וכי המו"מ בין ארה"ב ושותפותיה עם איראן אינו מסייע להפיג את המתיחות בין שתי המדינות.

מקיין אמר, כי נתניהו צריך להסביר לציבור בארה"ב את עמדתו בעד הטלת סנקציות נוספות על איראן. "אני מאמין שחשוב שרה"מ נתניהו ידבר אל העם האמריקאי, ודרך אגב, אנו זקוקים לכך שהקונגרס יאשר כל הסכם עם האיראנים", אמר מקיין.

ראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה, אמר אתמול, בתכנית "פגוש את העיתונות" ב-NBC, כי "תקרית אחת" אינה צריכה להשליך על מכלול היחסים בין שתי המדינות, שאותם הגדיר כ"רבי-פנים, עמוקים ומחייבים... שמבוססים על סדרה של איומים משותפים אך גם על ערכים משותפים".

על השאלה האם נתניהו צריך לדחות את ביקורו בוושינגטון כדי לא לקיימו סמוך למועד הבחירות, כפי שהציע השגריר לשעבר בוושינגטון, מייקל אורן, השיב מקדונה: "אניח את (ההתעסקות בשאלה זו) למייקל, לשגריר (רון דרמר) או לרה"מ נתניהו".

מקדונה אמר, שהוא אינו יודע מי פקיד הממשל שאמר, לעיתון "הארץ", כי נתניהו "ירק על פרצופנו בפומבי", אך הדגיש כי הוא, מקדונה, לא אמר זאת.
ריבלין לוז נשיא אובמה נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד