ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
חלם זה כאן

נחשף: לא תאמינו מהיכן מגיע נשק רב שמשמש את חמאס

מאיפה חמאס משיג את הנשק שלו? מתברר כי הנשק שכוחות צה"ל השתמשו בהם כדי לאכוף סגר על עזה משמש כעת נגד צה"ל. חמאס גם מחמש את לוחמיו בנשק שנגנב מבסיסי צבא ישראלים

נחשף: לא תאמינו מהיכן מגיע נשק רב שמשמש את חמאס
חלק מאמצעי הלחימה שנמצאו צילום: דובר צה"ל

גורמי צבא ומודיעין הגיעו למסקנה שמספר לא מבוטל של כלי נשק ששימשו את חמאס בפיגועים ב-7 באוקטובר ובמלחמה בעזה הגיעו ממקור לא סביר: צה"ל עצמו, כך בחשיפה מדהימה של ה'ניו יורק טיימס'.

במשך שנים, אנליסטים הצביעו על נתיבי הברחה תת-קרקעיים כדי להסביר כיצד חמאס חמוש כל כך בכבדות למרות המצור הצבאי הישראלי על רצועת עזה. אבל המודיעין מגלה באיזו מידה חמאס הצליח לבנות רבים מהרקטות ונשק הנ"ט שלו מתוך אלפי אמצעי לחימה שלא הצליחו להתפוצץ כשישראל שיגרה אותם לתוך עזה, כך לפי מומחי נשק ומודיעין ישראלי ומערבי. חמאס גם מחמש את לוחמיו בנשק שנגנב מבסיסי צבא ישראלים.

מידע מודיעיני שנאסף במהלך חודשים של לחימה חשף כי בדיוק כפי שישראל העריכה לא נכון את כוונות חמאס לפני ה-7 באוקטובר, ישראל גם המעיטה ביכולת חמאס להשיג נשק.

מה שברור כעת הוא שהנשק בו השתמשו כוחות צה"ל כדי לאכוף סגר על עזה ב-17 השנים האחרונות, מופעל כעת נגדם. חומרי נפץ צבאיים ישראליים ואמריקאים אפשרו לחמאס לשגר רקטות על ישראל.

"פצצות שלא התפוצצו הם מקור עיקרי לחומרי נפץ עבור חמאס", אמר מיכאל קרדש, לשעבר סגן ראש המחלקה לסילוק פצצות במשטרה ויועץ במשטרת ישראל. "הם לוקחים פצצות מישראל, פצצות ארטילריה מישראל, והרבה מהן משמשות, כמובן, ומיועדות מחדש לחומרי הנפץ והרקטות שלהן".

מומחי נשק אומרים שבדרך כלל כ-10% מהתחמושת לא מצליח להתפוצץ, אבל במקרה של ישראל, הנתון יכול להיות גבוה יותר. הארסנל של ישראל כולל טילים מתקופת וייטנאם, שלא בשימוש על ידי ארצות הברית ומעצמות צבאיות אחרות. שיעור הכשל בחלק מהטילים הללו יכול להגיע עד ל-15 אחוזים, אמר קצין מודיעין ישראלי אחד, שדיבר בעילום שם.

שנים של הפצצות על עזה גרמו שעזה התמלאה בפצצות שלא התפוצצו ורק מחכים לשימוש חוזר. פצצה אחת במשקל 500 קילו שלא מצליחה להתפוצץ יכולה להפוך למאות טילים או רקטות.

הניו יורק טיימס מציין כי חלק מהאמל"ח הגיע מפצצות שלא התפוצצו וטופלו על ידי חמאס. העיתון מציין כי חלק מהאמל"ח נגנב מבסיסים בישראל והגיע לעזה דרך סיני.

ההשלכות התבררו ב-7 באוקטובר. שעות לאחר שחמאס פרץ את הגבול, גילו ארבעה חיילי צה"ל את גופתו של מחבל חמאס שנהרג מחוץ לבסיס ברעים. כיתוב בעברית נראה על רימון בחגורתו, אמר אחד החיילים, שזיהה אותו כרימון ישראלי חסין כדורים, דגם עדכני. לוחמי חמאס אחרים השתלטו על הבסיס, וגורמי צבא אמרו שחלק מהנשקים נשדדו לעזה.

קילומטרים ספורים משם אספו אנשי צוות זיהוי פלילי ישראלי את אחת מ-5,000 הרקטות ששיגר חמאס באותו יום. בבדיקת הרקטה הם גילו כי חומר הנפץ שלה הגיע ככל הנראה מטיל ישראלי שלא התפוצץ כשנורה לעבר עזה במהלך מלחמה קודמת, כך לדברי קצין מודיעין ישראלי.

הפיגועים ב-7 באוקטובר הציגו את ארסנל הנשק של חמאס. מל"טי תקיפה מתוצרת איראן ומשגרי רקטות מתוצרת צפון קוריאה, סוגי הנשק שידוע כי חמאס מבריח לעזה דרך מנהרות. איראן נותרה מקור עיקרי לכסף ולנשק של חמאס.

אבל כלי נשק אחרים, כמו חומרי נפץ נגד טנקים, ראשי נפץ ורימונים, הגיעו מישראל עצמה. רקטות וטילים דורשים כמויות אדירות של חומר נפץ, שלדברי גורמים רשמיים הוא הפריט הקשה ביותר להברחה לעזה.

עם זאת, חמאס ירה כל כך הרבה רקטות וטילים ב-7 באוקטובר, עד שמערכת ההגנה כיפת ברזל לא יכלה לעמוד בקצב. רקטות תקפו ישובים, ערים ובסיסים צבאיים, והעניקו מחסה למחבלים שהסתערו על ישראל.

גורם צבאי מערבי נוסף אמר כי נראה שרוב חומרי הנפץ בהם משתמש חמאס יוצרו באמצעות אמצעי לחימה שלא התפוצצו. דוגמה אחת, אמר, "הייתה חומר נפץ ישראלי שהביא למותם של 10 חיילים ישראלים בדצמבר".

לאחר מבצע צוק איתן ב-2014, חמאס הקים צוותי הנדסה לאיסוף אמצעי לחימה שלא התפוצצו כמו טילי הוביצר ופצצות MK-84 מתוצרת אמריקאית.

צוותים אלה עובדים עם יחידות המשטרה לפינוי מטעני חבלה, ומאפשרים לאנשים לחזור בבטחה לבתיהם והם גם עוזרים לחמאס להתכונן למלחמה הבאה.

"האסטרטגיה שלנו נועדה לבנות מחדש את החלקים האלה, ולהפוך את המשבר הזה להזדמנות", אמר מפקד גדודי קסאם לאל-ג'זירה ב-2020.

בשנת 2019 גילו אנשי חמאס מאות אמצעי לחימה על שני כלי שיט צבאיים בריטים מתקופת מלחמת העולם הראשונה, שטבעו מול חופי עזה מאה שנה קודם לכן. לטענת חמאס התגלית אפשרה לו לייצר מאות רקטות חדשות.

לדברי שני גורמי מודיעין ישראלים, לפחות 12 מנהרות קטנות עדיין פעלו בין עזה למצרים לפני ה-7 באוקטובר. דובר ממשלת מצרים אמר שהצבא המצרי עשה את שלו כדי לסגור מנהרות בצדו של הגבול. "רבים מכלי הנשק שנמצאים כיום בתוך רצועת עזה הם תוצאה של הברחה מתוך ישראל", אמר הדובר.

ישראל מעריכה שהיא ביצעה לפחות 22,000 תקיפות בעזה מאז 7 באוקטובר. נורו עשרות אלפי אמצעי לחימה שונים ואלפים לא הצליחו להתפוצץ.

"תותחנים, רימוני יד, תחמושת אחרת - עשרות אלפי כלי נשק שלא התפוצצו יישארו לאחר המלחמה הזו", אמר צ'ארלס בירץ', מנהל פינוי מוקשים בעזה מטעם האו"ם. אלה "הם כמו מתנת חינם לחמאס".

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד