י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
על סמך הצוואה

שני האחים נאבקו היכן תיקבר אמם - בית המשפט הכריע

בית המשפט למשפחה נדרש לסוגיה לא כל כך נדירה אך מרתקת למדי. אלמנה שהיתה נשואה בשנית והלכה לעולמה. לצד מי תיקבר, לצד הבעל הראשון או לצד בעלה השני | בית משפט למשפחה הכריע

שני האחים נאבקו היכן תיקבר אמם - בית המשפט הכריע
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

היכן תיקבר האלמנה שנישאה בשנית? לצד בעלה הראשון או השני? בסוגיה זו נדרש להכריע בית המשפט למשפחה, שדן בבקשה לצו מניעה לקבורת האם המנוחה שהגיש בנה של האלמנה מנישואיה הראשונים.

בבקשה טען התובע, כי אחיו למחצה, הצעיר ממנו, מבקש לקבור את אימם המנוחה לצד אביו בבית העלמין ירקון, בעוד שהוא, הבן הבכור מנישואים קודמים, מבקש לקבור אותה ליד אביו, בבית העלמין בקריית שאול.

המנוחה נישאה לבעלה הראשון בסוף שנות ה-40 של המאה הקודמת. מנישואים אלה נולדו שני בנים, אך לימים אחד מהם הלך לעולמו. בעלה הראשון של המנוחה נפטר כ-9 שנים לאחר נישואיהם. כשש שנים לאחר מכן נישאה המנוחה בשנית, לבעלה השני, לצידו חיה במשך כ-40 שנה, עד לפטירתו ב-2002. מנישואים אלה נולד בן נוסף, הנתבע.

בשנת 2008 ערכה המנוחה צוואה בנוכחות עדים, שבה הורישה את דירתה בת שלושת החדרים ברמת גן לבנה הצעיר, מנישואיה השניים.

לטענת הבן הבכור, צוואת האם נערכה בתקופה בה התגורר בחו"ל, וכשחתמה עליה, היא כבר הייתה בעיצומה של מחלה דמנטית, עובדה הפוסלת את צוואתה.

עורכי הדין. צילום: ציון בלחסן.

עוד טען האח הבכור, כי לאחיו למחצה לא די היה בכל רכושה של אימו, עליו השתלט עם מותה, אלא שבנוסף, מצא לנכון גם להתעקש כי אימם תיקבר ליד אביו, בעלה השני.

האח הצעיר, המיוצג על ידי עורכי הדין שי חלפון ואמיר סטרול, טען מנגד, כי הצוואה נערכה ונחתמה כדין, וכי הוא זה שטיפל באם ודאג לכל צרכיה לאורך כל שנותיה האחרונות. לדבריו, הוא סעד את אימו גם לאחר שאושפזה במוסד שיקומי, בעוד שאחיו הבכור כלל לא נושא בעול הטיפול באם, בתירוץ כי הוא מתגורר בחו"ל.

באשר לטענת האח הבכור, כי האם כלל לא הייתה כשירה מנטלית לחתום על צוואתה, טענו עורכי הדין חלפון וסטרול, כי אין אמת בדבר, שכן הצוואה נחתמה כשלוש שנים לפני שלקתה בדמנציה.

עוד טענו עורכי הדין חלפון וסטרול, כי את רוב ימיה העבירה המנוחה לצד בעלה השני. רק מטעם זה, מן הראוי, כך נטען, שבני הזוג ייקברו זה לצד זו.

לדברי עוה"ד חלפון וסטרול, בבית העלמין ירקון, ששם מבקש הבן הצעיר לקבור את אימו, קיימת חלקה פנויה בקרבת קברו של בעלה השני. לא כך הדבר בבית העלמין בקרית שאול, בסמוך לקברו של בעלה הראשון.

בית המשפט לענייני משפחה, קיבל את טענות עורכי הדין חלפון וסטרול ודחה את בקשת התובע לצו מניעה.

בית המשפט קבע, כי לו היה מדובר באלמנה שנישאה בשנית ונפטרה בסמוך לנישואיה השניים, היה היגיון להורות על קבורתה לצד בעלה הראשון. אולם, במקרה זה, העובדות מטות את הכף לטובת החלטה אחרת.

על פי בית המשפט, נישואיה השניים של המנוחה נמשכו עשרות שנים, ודי בעובדה זו, כדי להטות את הכף לטובת קבורתה לצד בעלה השני. נוסף על כך, כך קבע, יש לתת משקל גם לעובדה שבצוואתה העדיפה המנוחה את בנה מבעלה השני, כלומר, סמכה עליו ועל שיקול דעתו, והוא זה שגם סעד אותה בשנותיה האחרונות.

לאור כל הנימוקים הללו, הורה ביהמ"ש למשפחה לחברה קדישא לקבור את המנוחה בבית העלמין ירקון, לצד בעלה השני.

אלמנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד