כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
עלול לבשר על צרות

שליטי איראן חוששים משיעור הצבעה נמוך בבחירות

איראן אמורה לקיים בחירות לפרלמנט ולאסיפת המומחים ב-1 במרץ. אלו יהיו מבחנים מכריעים למשטר השולט בטהרן כבר 45 שנה. זוהי למעשה הצבעה על חוסר הפופולריות של האייתוללות. סקרים מראים כי האיראנים יצביעו השנה באחוזים נמוכים מאשר בבחירות לפרלמנט ב-2020

שליטי איראן חוששים משיעור הצבעה נמוך בבחירות
קבוצת אנשי דת בכירים הנאמנים לשליט איראן עלי חמינאי צילום: Iran international

העיתונאית הלבנונית מריה מעלוף, שדרנית, מו"לית וסופרת לבנונית, שקראה בעבר לישראל לחסל את נסראללה, פרסמה מאמר בעיתון Arab News הסעודי בו טענה כי יש קולות שעולים מתוך המעגלים הפנימיים של המשטר האיראני המשדרים דאגה מכך שהבחירות לפרלמנט במרץ עלולות להיות אסון של ממש.

המאמר המלא

שליטי איראן חוששים משיעור הצבעה נמוך בבחירות לפרלמנט ולאסיפת המומחים ב-1 למרץ הקרוב. אחד מתפקידיה של אסיפת המומחים הוא למנות מנהיג עליון חדש שיירש את המנהיג העליון עלי חמינאי לאחר מותו או אם הוא מתגלה כחסר יכולת למלא את תפקידו. חמינאי בן ה-84 ומנהיגים איראנים נוספים הביעו דאגה עמוקה מכך ששיעור הצבעה נמוך של מצביעים עשוי להוות עדות לדה-לגיטימציה של העם האיראני לרפובליקה האסלאמית ולמשטרה. זה יכול גם להיות שהשפעתם של אנשי הדת נחלשת. זה יכול לבשר על צרות חמורות יותר בעתיד הקרוב לממשלת איראן המכהנת.

רוב המשקיפים הפוליטיים מצפים לאחוז הצבעה נמוך. סקרים גילו כי האיראנים יצביעו השנה באחוזים נמוכים מאשר בבחירות לפרלמנט של 2020 ובבחירות לנשיאות ב-2021. סקר אחד מגלה כי מקסימום 10 אחוז מבעלי זכות הצבעה ילכו לקלפיות. זהו סימן קטסטרופלי עבור המשטר האיראני, שמאבד את אחיזתו בשלטון. שיעור ההצבעה ב-2020 היה כ-42% - הנמוך ביותר מאז המהפכה של 1979. הסיכויים לאחוז הצבעה גבוה יותר ב-2024 אינם חזקים.

יש קולות שעולים מתוך המעגלים הפנימיים של המשטר האיראני המשדרים דאגות שהבחירות לפרלמנט במרץ עלולות להיות אסון של ממש. לדוגמה, מוסטפא פורמוחמאדי, שהיה שר הפנים ושר המשפטים בשני ממשלים שונים, אמר בשנה שעברה: "אנשים עצמם צריכים להיות מעוניינים להשתתף בבחירות, וזה תלוי ברמת שביעות הרצון שלהם. אנחנו חייבים לנתח את המצב באופן ריאלי. שביעות הרצון העממית ירדה היום, וגופים ממשלתיים רבים אחראים לכך".

כולם חוששים ממה שמכונה "שביעות רצון נמוכה" בקרב העם האיראני, שכן זה יכול להעיד על "אדישות מצביעים". בראיון הוסיף פורמוחמאדי: "הדור הצעיר התרחק מאיתנו. אחוז הצבעה נמוך הוא תבוסה לכולנו". עם זאת, הוא לא תקף את יסודות שיטת הממשל באיראן. הוא רק יצא נגד ממשלתו הנוכחית של הנשיא אברהים ראיסי.

יש סיבות אמיתיות לכך שציבור הבוחרים האיראני נסער כל כך נגד הממסד הפוליטי של המדינה. איראן סובלת ממיתון כלכלי רציני כבר יותר מחמש שנים. העוני הולך וגדל. איראן סערה מספטמבר 2022 עד תחילת 2023 עקב הפגנות נגד הממשלה. הן הופסקו בסופו של דבר על ידי הדיכוי הפוליטי של המשטר. בקרב העם האיראני קיימת תחושת כעס עצומה המופנית נגד הממשלה, יחד עם תחושת אי שביעות רצון נרחבת.

ההערכה היא שיותר מ-500 אזרחים נרצחו על ידי כוחות הביטחון האיראניים במהלך ההפגנות. מאות נפצעו קשה. צעירים רבים איבדו את אחת מעיניהם או את שתיהן כאשר כוחות הנאמנים לממשלת איראן ירו לעברם כדורי גומי או כדורי מתכת. על פי ההערכות נעצרו יותר מ-20,000 בני אדם. רבים עברו עינויים קשים בעת שנחקרו. הדיכוי האכזרי של ההפגנות הדגים בפני האוכלוסייה האיראנית את חוסר הסובלנות מצד המשטר.

בינתיים, ממשלת איראן מנסה לגרום להצביע. מנהיגי איראן מנסים ליצור תומכים במשטר באמצעים שונים. דוגמה אחת היא העובדה שהתקשורת הממלכתית משדרת כעת תוכניות טלוויזיה המאפשרות דיונים מצומצמים ומבוקרים על כמה נושאים פוליטיים. הרעיון הוא להראות שממשלת איראן מברכת את דעותיהם של אנשים מכל הרקעים הפוליטיים השונים. זה גם מאפשר קצת ביקורת על תפקוד המשטר.

איראן עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד