י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מתוך הקהילה

פיילוט ירושלמי מהפכני: אברכים משתלבים בפעילות למען נוער בסיכון

במסגרת מיזם מהפכני שפועל בימים אלו, עיריית ירושלים רתמה גברים חרדים לעשייה חברתית ומכשירה אותם להיות פעילים למען נוער בסיכון. ראש העיר משה ליאון: "הפיילוט הנוכחי הוא מהפכני מהבחינה הזו שהקהילה מטפלת בעצמה באמצעות אנשים מתוך הקהילה"

פיילוט ירושלמי מהפכני: אברכים משתלבים בפעילות למען נוער בסיכון
הפעילות של האברכים בירושלים צילום: באדיבות המצלם

אגף הרווחה בעיריית ירושלים מקדם בשכונת בית וגן מיזם מיוחד הרותם גברים חרדים לקחת חלק בעשייה קהילתית למען נוער בסיכון. המיזם, בשיתוף עם מינהל קהילתי בית וגן, מתקיים במסגרת תכנית נוחם (נוער חרדי מנותק) ופועל להגברת מעורבותם של גברים בשכונה וחיבורם לעשייה חברתית בתחום של נוער בסיכון.

הרעיון צמח בעקבות הצלחתו של מייזם זהה בהשתתפות נשים פעילות, בתחום נערות בסיכון. היענותן המרשימה של הנשים כמו גם מעורבותן הגבוהה של מסיימות ההכשרה בפעילויות המקדמות טיפול בנערות בסיכון, חידד את הצורך שבהרחבת מעורבותם של תושבי השכונה.

לצורך העניין פותחה תכנית הכשרה ייחודית המיועדת לגברים בגילאי 24+ משכונת בית וגן המעוניינים לתרום ולהיות שותפים בעשייה למען בני הנוער.

במסגרת ההכשרה אמורים הגברים להעמיק את היכרותם עם האוכלוסייה, להבין את מצבי הסיכון השונים, לזהות קשיים ומענים אפשריים ולפתח יכולת להתחבר ליוזמות חברתיות ומעורבות קהילתית.

תכנית ההכשרה החלה לפעול לפני כשבועיים, רמת ההיענות הייתה גבוהה ועשרות מועמדים בקשו להירשם. לאחר תהליך מיון ראשוני נבחרו כ- 20 גברים מהשכונה המגיעים מדי שבוע לפעילות שבמנהל קהילתי בית וגן, נפגשים עם אנשי מקצוע מהתחום ונחשפים לנקודות מבט מקצועיות רחבות על עולמם של בני הנוער.

המפגשים כוללים הרצאות על מקומו של המבוגר המשמעותי בחיי המתבגר כמניעת התנהגויות סיכון, שיח כן עם אב לבן נושר על ההתמודדות המשפחתית, סמים אלכוהול ומה שביניהם, איך הופכים מחשבה/ יוזמה למשהו אמיתי קיים ופרקטי ופאנל של עובדי שטח הדן בסוגיות "בוערות" בשיתוף אנשי מקצוע.

החומרים התאורטיים הנלמדים במפגשים אמורים לחבר את משתתפי התוכנית בסיום התהליך לעשייה החברתית, להניע אותם לקחת חלק ולהיות חוד החנית בפעילויות למען בני הנוער בשכונה, זאת ממקום של הבנת הצרכים וחשיבותה של מעורבות הקהילה.

מסיימי התכנית אמורים להיות חלק מתהליך של שינוי בתוך השכונה, לפתח תוכניות מניעה, להתנדב, להשתתף בפורמים ולקדם יוזמות חברתיות.

גורמים בעיריית ירושלים מציינים כי בשנים האחרונות משקיעה עיריית ירושלים בפיתוח מענים רבים למען נוער בסיכון ובמקביל פועלת להגברת מעורבותם הקהילתית /חברתית של מבוגרים והורים ולשיתופם במיזמים ובתוכניות קהילתיות.

רמת ההיענות מקרב המבוגרים גבוהה מצפוי ורבים מעוניינים לקחת חלק, להתנדב ולהיות פעילים בעשייה החברתית למען בני הנוער. קבוצות רבות של תושבים פועלות כיום בשיתוף עם המערכות העירוניות ונעזרות בגורמי הרווחה לקבלת לווי והדרכה לצורך שילובם בפרויקטים ובמיזמים קהילתיים.

ראש העיר ירושלים משה ליאון: "סוגיית הטיפול בנוער בסיכון נמצאת בליבת העשייה העירונית, והתפיסה שמנחה אותנו היא שאיתור וטיפול מוקדמים מסייעים במניעה של הידרדרות בני נוער ומאפשרים טיפול מהיר במי שכבר יצאו לרחוב. הפיילוט הנוכחי הוא מהפכני מהבחינה הזו שהקהילה מטפלת בעצמה באמצעות אנשים מתוך הקהילה, מה שמסתייע בהפחתת חשדנות ומעלה את הסיכויים להצלחה בסיוע לבני הנוער שלנו".

ירושלים משה ליאון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד