כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
בשם העבר ולמען העתיד

תלמידי בית ספר בגרמניה נפגשו עם ניצול שואה

תלמידי בית ספר בגרמניה חתמו על אמנה לפעול למען זכרון השואה ולהיאבק בכל צורה של אנטישמיות, גזענות או אפליה. הם נפגשו עם ניצול שואה וניצלו את ההזדמנות לשאול אותו שאלות רבות

תלמידי בית ספר בגרמניה נפגשו עם ניצול שואה
שגריר ישראל רון פרושאור וניצול השואה קורט הילמן צילום: שגרירות ישראל בגרמניה

לרגל ציון יום השואה הבינ"ל ועל רקע האנטישמיות הגואה בגרמניה, קיימה שגרירות ישראל בברלין אירוע ייחודי, במסגרתו הושקה היוזמה "מעצבים זיכרון": חתימת אמנת מחויבות לפעול נגד אנטישמיות, גזענות וכל סוג של אפליה. באירוע השתתפו 3 בתי ספר מרחבי גרמניה ובמסגרתו נפגשו התלמידים עם ניצול השואה קורט הילמן.

קורט הילמן, מברלין: יליד 1933 כבן לאם פולניה יהודייה ואב גרמני. הילמן מספר שחווה אנטישמיות בשלב מוקדם. מאוחר יותר, חייו עוצבו על ידי מלחמה: הפצצות, אזעקות לתקיפה אווירית, בתים בוערים. ב-1944 הצליח להסתתר בבית ילדים חולי שחפת באלגאו. כששב לברלין לבקר את אביו באוקטובר 1945, הוא גילה שאמו מתה כי אף רופא לא רצה לטפל בה.

כל קרובי משפחתו מצד אמו, גורשו בתחילה לגטו ליצמנשטאט ולאחר מכן נרצחו על שאיפת עשן מאגזוז משאית במחנה ההשמדה קולמהוף. קורט הילמן מתגורר בברלין ומקפיד לספר את סיפורו כשורד עד היום.

מעבר למפגש המרגש, קיימת חשיבות רבה של הפגשת דור שורדי השואה עם הדור הבא: מספר השורדים שיכולים לספר בגוף ראשון על חוויתיהם, זכרונותיהם והלקחים שלמדו על בשרם - והקשב לכך הולך ופוחת. במיוחד בגרמניה, בה אנו עדים לעלייה מחרידה של תקריות אנטישמיות בייחוד מאז טבח ה-7/10. לכן, פעלה השגרירות לפתוח בפרויקט, דווקא ביום זה למאבק באנטישמיות ברב הדור הצעיר.

במהלך המפגש, חתמו תלמידי בית הספר בעצמם, על אמנה לפעול למען זכרון השואה ולהיאבק בכל צורה של אנטישמיות, גזענות או אפליה. המפגש היה מרגש והתלמידים ניצלו את ההזדמנות לשאול את הילמן שאלות רבות. בין היתר התעניינו הצעירים כיצד ייתכן שדווקא בגרמניה האנטישמיות שוב מרימה ראשה. מר הילמן הדגיש את חשיבות החינוך והאחריות של התלמידים לפעול לשם כך.

השגריר רון פרושאור: "כמו הנאצים, שלא עשו שום הבחנה בין יהודי דתי לחילוני, ספרדי או אשכנזי - כך גם בטבח הגדול מאז השואה, שבוצע ב-7/10 על ידי ארגון הטרור חמאס. מטרתם היתה זהה: לרצוח כמה שיותר יהודים. ליבנו נשבר - אבל אנחנו ננצח בקרב הזה. אם נשכיל לעצב את הזיכרון באופן אקטיבי, נוכל ללמוד לקחים מהעבר. אם ננקוט עמדה נחרצת נגד אנטישמיות, גזענות וכל צורות אפליה, נוכל לתרום לסביבה של כבוד וסובלנות בבתי הספר ובחברה שלנו. כך נוכל לבנות עתיד נקי משנאה ואפליה. אנו זקוקים לכך היום יותר מאי פעם".

 

גרמניה נאצים יום השואה הבינלאומי רון פרושאור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד