י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
פצוע המלחמה

ראש המועצה מתריע: "אני חייב 30 מיליון שקל לבתי מלון"

מצבם של הישובים אורים, צאלים וגבולות: גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול מתריע: "המועצה תתפרק אם לא ידאגו לכל התושבים. אני חייב 30 מיליון ₪ לבתי מלון" | ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר הוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל: "הממשלה והכנסת צריכות להתבייש שאחרי 100 ימים של מלחמה, ראש מועצה, גיבור ישראל שנפצע בצוק איתן, צריך לכתת רגליו למסדרונות הממשלה והכנסת כדי למצוא פתרון לתושבים שלו"

ראש המועצה מתריע: "אני חייב 30 מיליון שקל לבתי מלון"
הוועדה מיוחדת לחיזוק ולפיתוח הנגב והגליל צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הוועדה מיוחדת לחיזוק ולפיתוח הנגב והגליל קיימה דיון בעניין מצבם של שלושה ישובים במועצה אזורית אשכול – אורים, צאלים וגבולות – שפונו בצו אלוף, אך לא קיבלו תקציב לשיכון תושביהם בבתי המלון. ראש מועצה אזורית אשכול התריע: "המועצה תתפרק אם לא נקבל תקציב. אני חייב 30 מיליון ש"ח לבתי מלון".

יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון הסביר כי בצו האלוף למרחב אוגדת עזה, בסעיף 2 מובהר כי חל איסור כניסה לשטח צבאי סגור ומפורטים בו ישובים שונים וביניהם גם גבולות, צאלים ואורים. "האלוף מודיע לאזרחים הללו שנאסר עליהם להיות בישובים, והמועצה כהמשך לצו הזה הודיעה לתושביה שהם מתפנים. לאן יחזרו תושבי אורים, צאלים וגבולות לבתי ספר סגורים, למרפאות סגורות, לאן יחזרו אנשי החקלאות של הישובים הללו ששטחי החקלאות שלהם נושקים לגדר, לאן הם יחזרו? השאירו אותם בלי מענה ובלי הסדר כספי, בלי פתרונות. תורמים מצילים אותם וזאת בושה למדינת ישראל שאמרה שיש לה מיליארדים לשקם את העוטף. ההבטחות של הממשלה מפה ועד הודעה חדשה". הוא הודיע כי יפנה לוועדת הכספים לקיים דיון בעניין ועל מנת שההבטחות שניתנו לראש המועצה יקויימו. ח"כ גלעד קריב הציע לראש המועצה להגיש עתירה לבג"צ.

ח"כ ביטון בוועדה. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

גדי ירקוני ראש מועצת אשכול אמר כי לבקשת המדינה פינה את כל הישובים במועצה האזורית אשכול, אך טרם קיבל מהמדינה, למרות שהובטחו לו, פיצויים עבור שלושת הישובים הללו: "אנחנו 16 יישובים שבשבעה באוקטובר פרצו וחדרו אליהם מחבלים. סגרנו את כל השירותים ופינינו את כל התושבים בהתאם לדרישה של המדינה. הבטיחו שיעזרו לי ולא עזרו. אני פונה לכל אלו שיודעים לתרום ולהתרים בבקשה תעזרו למועצה אזורית אשכול. אני חייב למלונות 30 מיליון שקל, אבל מדינת ישראל לא עוזרת לי. רק אנשי העסקים והתורמים יעזרו לנו אחרת המועצה תתמוטט. ראש הממשלה יודע בדיוק את החובות שלי וכמה כסף קיבלתי מהמדינה כדי לשקם את הישובים של אשכול". עוד הוסיף: "איך מדברים איתנו על לחזור הביתה כשאין לתושבים מערכות חינוך פועלות או ביטחון מלא?" מה ביקשנו? שהילדים שלנו יגדלו באשכול"?

ח"כ גלעד קריב אמר: "אנחנו חייבים לתושבים הללו התנצלות. הממשלה פשוט משקרת לכנסת ולתושבים כי היתה התחייבות ברורה בוועדת הכספים להביא לתושבי אשכול פתרונות". הוא הציע להגיש הצעת חוק על פיה כל מועצה אזורית ששני שליש מיישוביה נכנסים תחת קריטריונים לשעת חירום, הפתרונות ינתנו ל100% מחברי המועצה, ואמר כי עד אז רק עתירה לבג"צ תעזור".

גלבוע זינגר ממשרד ראש הממשלה, הסביר כי המשרד עובד על מתווה. בתגובה אמר ח"כ קריב: "עד שאתה תעבוד על המתווה שלך איזה פתרון יהיה לישובים הללו"? ממשרד האוצר נמסר בדיון כי בתקציב המדינה יש תקציב משמעותי מאוד עבור מנהלת תקומה. מי שמחליט כמה כסף ילך למענים מידיים צריך לעשות את זה בשיח עם המנהלת".

גדי ירקוני לצידו של מיכאל ביטון בדיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

ליאורה תושבת צאלים פנתה לנציג משרד ראש הממשלה בדמעות: "אני מתביישת שגדי ראש המועצה שלנו צריך להגיע עד לפה, בשביל מה? בשביל משהו כ"כ טריוויאלי וכ"כ ברור. אנחנו פונינו מהבית, לא בקשנו ללכת ואתם לא רואים אותנו. התשובות ששמעתי פה היום עצובות. בבקשה קחו עצמכם בידיים ותתאפסו. אנחנו אנשים אזרחי מדינת ישראל ומגיע לנו יחס שווה. אנחנו מועצה אחת וקהילה אחת ורוצים להישאר כך ומי שמפריע לנו להישאר כך – זה אתם".

יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון סיכם את הדיון וקרא ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, לקיים דיון בנושא ולדאוג שבתקציב המדינה ינתן למועצה אזורית אשכול תקציב חד פעמי נדיב. עוד קרא לקבינט לקיים דיון בעניין שלושת הישובים. "מקווה שראש המועצה לא יחזר על הפתחים בכנסת. המסע של השיקום של תושבי המועצה הוא כבד ושקשה מנשוא. זה מחדל לאומי ועל זה לא נוותר. נצא איתכם למסע ארוך של שיבה הביתה וחזרה לתפקוד".

מועצת אשכול חובות מיכאל ביטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד