כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"עודנו כאן": האירוע המרגש לציון יום השואה הבינלאומי

כמאה שגרירים ואישי ציבור בכירים השתתפו בשבוע שעבר באירוע מרגש לציון יום השואה הבינלאומי שהתקיים במטה האו"ם בניו-יורק • חברי משלחת קק"ל אשר לקחו חלק פעיל בארגון האירוע, משתפים ברשמים מהטקס, מספרים על התערוכה והספר שהשיקו באותו מעמד ומדגישים את המסר של צמיחה ותקווה שעמד במוקד האירוע כנגד האנטישמיות בעולם

"עודנו כאן": האירוע המרגש לציון יום השואה הבינלאומי
תערוכת הצילומים צילום: אוהד קב, ארכיון הצילומים של קק״ל

ביום ד' האחרון ה-24.01.24 משלחת ישראל לאו"ם בשיתוף עם קרן קימת לישראל והארגון היהודי להשבת רכוש, השתתפו באירוע מיוחד לציון יום השואה הבינלאומי במטה האו"ם בניו יורק. שוחחנו עם חברי המשלחת ומנהלים בקק"ל, על מנת לקבל סקירה על הנעשה הן באירוע המרגש והן במהלך השנה כולה עבור ניצולי השואה בישראל.

יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה-לוסקי ציינה באירוע: "כשנפתחו שערי מחנות ההשמדה בסוף מלחמת העולם השנייה, המוני יהודים מצאו את עצמם מול עולם חרב. הם מצאו את עצמם בנקודת השפל הנמוכה ביותר בהיסטוריה. אבל דווקא בנקודה הזו הם מצאו את ההזדמנות לתקומה מחדש. ההיסטוריה של העם היהודי מלאה סבל ואימה. אבל דברי ימי העם היהודי אינם תולדות הפרעות: הם תולדות התקומות. הם תולדות הצמיחה, ההתנערות מעפר והתקווה לעתיד״.

עוד הוסיפה: ״מי שיקרא את הספר המיוחד שהשקנו בבניין האו"ם, יראה את התקווה הזו בעיניים של שורדי השואה. בכל עמוד זוהרים החיים שהאנשים המופלאים האלה יצרו מחדש. הם הקימו מחדש את המשפחות, בנו מחדש את הקהילות והקימו את מדינת ישראל. זהו הניצחון האמיתי של העם היהודי על הנאצים".

באירוע הושקה תערוכת הצילומים 'עודנו כאן', הכוללת 34 צילומים ייחודיים המספרים על ניצחון החיים של שורדי השואה. הצילומים נבחרו מתוך אוסף של כ-400 צילומים שצולמו על ידי 320 צלמים בינלאומיים מ-30 מדינות שונות, בפרויקט שיזמו הצלמים ג'ים הולנדר ורינה קסטלנובו. הצילומים אוגדו תחת ספר ייחודי שקק״ל יזמה את הפקתו, לזכרם של ניצולי השואה. התמונות מדגישות את ניצחון החיים של ניצולי השואה.

ספר הצילומים שהופק ע"י קק"ל צילום: אסתי גולדווסר, קק"ל

במהלך האירוע גם הוקרן סרט תיעודי קצר המציג ניצולי שואה ששרדו את הזוועות בטבח ה-7 באוקטובר. אחת מהדמויות בסרטון היא רות הרן ששרדה את השואה כנערה וכיום היא סבתא רבא בת 88 אשר ניצלה מהטבח בקיבוץ בארי.

מנכ"ל קק"ל, יובל ייני, שיתף מהזווית שלו: "האירוע והתערוכה 'עודנו כאן' התמקדו בסיפוריהם של שורדי שואה, שהפגינו חוסן יוצא דופן ובנו את חייהם מחדש. השנה עדויות אלו מקבלות חשיבות ומשמעות מיוחדות בעקבות טבח ה-7.10, בו שוב נרצחו יהודים רבים בדרכים מזעזעות ומשפחות שלמות הוכחדו רק בשל היותן יהודיות."

ייני ציין בדבריו גם כי לתאריך העברי של האירוע, שהתקיים ביום ט"ו בשבט, ישנו ערך מאוד משמעותי. "בכל שנה אנו מציינים בקק"ל את חג ט"ו בשבט עם מגוון פעילויות, גם עבור ניצולי השואה, כאשר מה שעומד מאחורי זה הוא המסר החזק לפיו גם כשבחוץ גשם שוטף ועצים ריקים, אנו נושאים תקווה שהנטיעות שלנו יישאו פרי בקרוב. גם אותם ניצולים זרעו את התקווה שלהם בארץ ישראל וכעת היא הצמיחה שורשים ואין מרגש מזה".

קרן קימת לישראל פועלת רבות למען ניצולי השואה לאורך כל השנה ובמגוון תחומים. מנהלת המחלקה ליחסים בינלאומיים בחטיבה לגיוס משאבים וקשרי חוץ בקק"ל, אסתי גולדווסר סיפרה למשל על פרויקט ההנצחה. "הכל התחיל בתום מלחמת העולם השנייה, כאשר החלו להגיע ניצולי שואה לארץ הם ביקשו לטעת עץ לזכר יקיריהם שנספו". כך הוקם יער הקדושים בהרי ירושלים המוקדש להנצחת השואה ובו שישה מיליון עצים לזכר ששת מיליון הנספים בשואה. כמו כן, קק"ל הקימה חורשות על שם קהילות שלמות שנכחדו ויערות לזכר חסידי אומות העולם, ומקיימת בהם מידי שנה טקסי זיכרון בסמיכות לאנדרטאות ההנצחה.

בנוסף סיפרה גולדווסר על היכל ספרי הכבוד של קק"ל. "בהיכל זה ישנם רישומים רבים של נספים בשואה, חלקם נרשמו עוד מלפני השואה על ידי מכרים לרגל שמחה משפחתית כגון לידה או חתונה, וחלקם נרשמו לאחר המלחמה כדי להנציח את זכרם".

אולם החיבור לניצולי השואה לא מסתיים בכך בלבד. ניצולי השואה היו חלק משמעותי בהקמת המדינה, התיישבו על האדמות שקק"ל הכשירה וחלק מניצולי השואה אף היוו כוח בלתי מבוטל מצוות העובדים של קק"ל שעיבדו את האדמה ונטעו את היערות למען הדורות הבאים. גולדווסר הוסיפה: "קק"ל רואה חשיבות גדולה בהנצחת השואה ובסיוע לניצולי השואה ולשם כך גם הקימה את הוועדה לסיוע לניצולי השואה. בראשות סגן יו"ר קק"ל, מר דוד יערי, הפועלת בנושא כחלק מהפעילות הלאומית של קק"ל".

אודיה ביליג, אחראית מיזמים קהילתיים ועולים חדשים בחטיבה לחינוך ולקהילה קק"ל, שיתפה במיזם חשוב נוסף, במסגרתו קק"ל יוזמת סיורים ופעילויות מגוונות למען ניצולי שואה, בחגים ולאורך כל השנה: "מתקופת הקורונה התחלנו בפעילות רחבה עם ניצולי שואה בכל רחבי הארץ במטרה להפיג את בדידותם ולייצר עבורם הזדמנויות לעשות דברים יחד ולהעניק להם חוויה של חיבור לערכים של ארץ ישראל, טבע ומורשת".

קק"ל מוציאה סיורים רבים לניצולי שואה בסבסוד מלא עם מדריכי קק"ל. מדובר בסיורים חווייתיים ומאורגנים המשלבים טיולים בטבע, ביקור באתרי מורשת מרכזיים ופעילויות נוספות המספרות את סיפורה של ארץ ישראל.

אילו פעילויות קיימתם עבורם בתקופה האחרונה סביב ט"ו בשבט?

"בשבועות האחרונים אנו מקיימים סדרי ט"ו בשבט לניצולי שואה ביישובים מכל רחבי הארץ. כמו כן יתקיימו סיורים ואירועים עבורם בחודש הלאום, בשיתוף עם עמותות וארגונים שפועלים למען ניצולי השואה".

ביליג סיפרה גם על פרויקט חלוקת סלי מזון לניצולי שואה. פעמיים בשנה, לקראת ראש השנה ופסח מחלקים מארזי מזון ל-2,000 ניצולי שואה מאזורי הפריפריה הגאוגרפית והחברתית ברחבי המדינה. החלוקה עצמה בעלת ערך ערכי וחינוכי משמעותי של נתינה לאחר, מאחר ומתבצעת על ידי מתנדבים צעירים בעיקר (תנועות נוער, חניכי מכינות, סטודנטים וכדומה) שלומדים על חשיבות התרומה לקהילה וערך הנתינה. "לפרויקט זה חשיבות כפולה מבחינתנו, הוא גם מייצר מפגש בין-דורי שמעניק סיפוק רב למתנדבים שנתרמים לכך וגם זו זכות לשמח את הניצולים בתקופות החגים".

כיצד מגיבים ניצולי השואה לפעילויות אלה?

"התגובות מרגשות מאוד. אנו מקבלים כל הזמן פניות שמתעניינות מתי האירוע הבא. אחת התגובות המרגשות הייתה מאחד ממשתתפי הסיורים שנזכר כיצד היער היווה עבורו מקום מחבוא מפני הנאצים בתקופת השואה והרגיש שהסיורים אפשרו לו לחוות חוויה חיובית ביער, בהתכתבות עם עברו. תגובות אלו מחזקות ומדרבנות אותנו להמשיך לפעול למען הניצולים ולמען הנצחת זיכרון השואה".

ניצולי שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד