ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
ענף בקריסה

המסעדנים זועקים: "מחסור בידיים עובדות; מסעדות נסגרות"

לפי נתוני שירות התעסוקה הישראלי, בענף המסעדנות מספר דורשי העבודה הרשומים עומד על 36,002, מתוכם 15,022 נמצאים בחל"ת. נכון ליום 29.01.24, מספר הדרושים שהתבקשו משירות התעסוקה על ידי מעסיקים שונים בענף המסעדנות עומד על 549 בלבד | המסעדנים: "אם לא נקבל אישור להבאת עובדים זרים – ניאלץ לסגור מסעדות והמשק הישראלי יפגע. אנחנו צריכים שוטפי כלים וחותכי ירקות"

המסעדנים זועקים: "מחסור בידיים עובדות; מסעדות נסגרות"
מטבח מסעדה, אילוסטרציה צילום: freepik

הוועדה המיוחדת לעובדים זרים התכנסה לישיבת מעקב בנושא תמונת המצב של המסתננים והמומחים הזרים בענף המסעדות בראי המלחמה ובחינת הצורך בעובדים זרים לענף.

ח"כ אליהו רביבו, יו"ר הוועדה המיוחדת לעובדים זרים אמר בפתח הדיון: "מסעדות רבות נסגרות או לא נפתחות בשל מחסור בכוח אדם ואלה שכן עובדות מייקרות את מחירי המנות. המדיניות של ישראל היא להעדיף עבודה ישראלית, במקום שבו יש כשל שוק ניתן לפתוח הקצאות להבאת עובדים זרים. התפקיד שלי זה לוודא שקיים איזון בין האינטרסים והצרכים השונים. צריך לעשות הכל כדי לקלוט ישראלים לעבוד בענף המסעדנות, רק אם זה לא מצליח הולכים לאפשרות של קליטת עובדים זרים".

המסעדנית רותי ברודו, אמרה: "אני מסעדנית כבר 30 שנה ובמשך כל השנים האלה תמיד נאלצתי להתמודד עם מחסור של כוח אדם. המחסור בידיים עובדות גורם לנו לסגור את המסעדות. אנחנו מבקשים מהמדינה לפתוח לנו את דלתות ההגירה לעובדים זרים שיעבדו בענף המסעדנות. אנחנו צריכים שוטפי כלים וחותכי ירקות. אני היום מעסיקה 1,100 עובדים, ואם הייתי מעסיקה יותר עובדים זרים הייתי יכולה לפתוח עוד מסעדות שיעסיקו עובדים ישראלים נוספים. במשך 30 שנה מעולם לא היה לי שוטף כלים ישראלי. אנחנו משלמים לחברות כוח אדם 70 שקלים לשעה פלוס מע"מ ועדיין יש לנו מחסור בידיים עובדות".

לפי נתוני שירות התעסוקה הישראלי, בענף המסעדנות מספר דורשי העבודה הרשומים עומד על 36,002, מתוכם 15,022 נמצאים בחל"ת. נכון ליום 29.01.24, מספר הדרושים שהתבקשו משירות התעסוקה על ידי מעסיקים שונים בענף המסעדנות עומד על 549 בלבד.

רום בר-אב, אגף התקציבים במשרד האוצר: "מתחילת המלחמה הוצאו 19 אלף עובדים בענף המסעדנות לחל"ת. נכון להיום יש בשירות התעסוקה 6,000 עובדים שרשומים כעובדי מטבח במסעדות ונמצאים בחל"ת. המדיניות הממשלתית היא לפעול בכלים הרשמיים שיש לנו כדי לפתור את הבעיות" באוצר טוענים כי יכול להיות שהמציאות בשטח שונה, אבל הם נמסכים על הנתונים הרשמיים שמועברים משרית התעסוקה הישראלי. לדברי האוצר יש צורך להיכנס להליך של בדיקה כדי לדעת האם יש פער בין השטח לנתונים הרשמיים ומה הסיבה לכך.

אלון אלבז, בעלים ומנכ"ל קבוצת קמפאי: "ביקשתי לקלוט 28 עובדים בלשכת התעסוקה, 18 אנשים ניגשו ליום ראיונות ורק אחד נקלט לעבודה. אין לנו ברירה, אנחנו חייבים לקלוט עובדים זרים כדי שהמסעדות שלנו ימשיכו לתפקד".

ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד): "אין עובדים בענף המסעדנות. בכל מדינות המערב יש עובדים זרים בענפי המסעדנות ורק כאן מערימים על זה קשיים בהבאת העובדים האלה. להיות מסעדן ולהיות בעל עסק הפך לסיוט".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "אנחנו נמצאים בשעת חירום של מלחמה. הגעת עובדים בהסכמים בילטרליים מחייבת את המדינה לשאת באחריות לשלומם. יש אפשרות נוספת להביא עובדים זרים לישראל דרך חברות כוח אדם שזה יהיה מהיר יותר ויעיל יותר. הישראלים לא רוצים לעבוד בעבודות השחורות של ענף המסעדנות ולכן חייבים להביא לפה עובדים זרים".

אילן זגדון, מייסד פורום המסעדות: "בנינו תוכנית עסקית עם מנגנון מובנה שלפיה יובאו עשרת אלפים עובדים זרים לישראל לענף המסעדנות וזה יהיה בחלוקה לפעימות. על כל קליטה של עובד זר אחד במסעדה, בעל העסק יהיה מחויב להעסיק מספר עובדים ישראלים. המתווה הזה רק מחכה לאישור של הגורמים הרלוונטיים כדי שנוכל להביא לפה ידיים עובדות".

שלמה סלמון, בעלים של מסעדה בת"א: "אני עם עסק של פיצרייה בת"א כבר 35 שנים, מעולם לא העסקתי עובד ישראלי בשטיפת כלים. יש לי כבר 10 שנים רצופות הזמנות פעילות מלשכת התעסוקה של ת"א לקבלת עבדי וכבר שנה שלמה שלא קיבלתי מהם שום עובד. כיום 45% מהמחזור הכספי שלי הולך על תשלומים לעובדים ולכן אין לי ברירה אלא לייקר את מחירי המנות".

ענבל משש, ראש מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה: "גיבשנו מתווים שונים שיאיצו את כניסת העובדים הזרים למשק שנמצא בימים אלה במשבר עמוק. עשינו עבודה מ​קצועית יחד עם המסעדות ומשרד העבודה והרווחה. לפני המלחמה היו 2,000 עובדים פלשתינאיים שנשללה להם כניסה לישראל מאז ה- 07.10. יש כשל שוק כך שהביקוש גובר על ההיצע בענף המסעדנות. חשוב לעזור לענף המסעדנות במיוחד בתקופה הזאת. אנחנו נמצאים בישורת האחרונה להגעה להבנות על הבאת עובדים זרים לישראל בענפים השונים. אפשר לעבוד על הסגירות האחרונות בלוחות זמנים קצרים ואני מאמינה שנביא להטבה בענף המסעדנות בטווח זמן קצר".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון ואמר: "הוועדה פונה למסעדנים ולנציגי מנהלת העובדים הזרים והמשרדים השונים כדי שיתכנסו לפגישות ויביאו לסיום המתווה להבאת עובדים זרים לישראל. הוועדה קוראת למסעדנים לא לחתום אבטלה במקרים לא מתאימים על מנת לא ליצור מצג שווא של כמות העובדים בענף".

מסעדות עובדים זרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד