כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
100 שנות מסתורין

התעלומה נפתרה: מה עושה בית קברות יהודי בעיר עזה?

הלוחמים שהגיעו לבית הקברות האנגלי בעזה, בו נקברו חללים ממלחמת העולם הראשונה - ומצאו בו חיילים יהודיים | כעת מתברר שאלו היו חללי הקרבות על באר שבע

התעלומה נפתרה: מה עושה בית קברות יהודי בעיר עזה?
בכירי גדוד 74 מחטיבה 188 ליד מצבה של חייל יהודי צילום: מתוך הטוויטר של חגי סגל

לפנח כשבועיים התפרסם תיעוד של לוחמי גדוד 74 בחטיבה 188, שהגיעו לבית הקברות האנגלי בעזה, ואמרו קדיש סמוך לקברים של החיילים היהודיים - כשברקע פיצוצים מהפגזות ישראליות. בבית הקברות המדובר קבורים יותר מ-3,000 חיילים בריטים שנהרגו במלחמת העולם הראשונה. במקום יש אף מצבות של חיילים יהודים, שעל מצבותיהם יש מגן דוד. חיילים אלו נהרגו בלחימה בשירות בגדודים הבריטיים.

באשר לסיפור הנפילה שלהם מספר אבי נבון, ממייסדי העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה, בראיון ל-Ynet כי "במלחמת העולם הראשונה הטורקים הצטרפו לגרמניה. תעלת סואץ הייתה נכס חשוב עבור הבריטים. הטורקים, בתכנון גרמני מבריק, עשו פשיטה וכמעט הצליחו להגיע עד מי התעלה. החזית התעוררה והפלישה נבלמה. הבריטים, כדי להגן על תעלת סואץ, היו צריכים להתקדם עד ארץ ישראל. לולא זה היה קורה היינו היום נתינים של ארדואן.

הבריטים הגיעו והתחוללו קרבות בארץ. בתחילת 1917 היו שתי ניסיונות לכבוש את עזה, במרץ ובאפריל. זה היה כשלון. באנגליה החליטו להביא את גנרל אלנבי, כשהבריטים היו תקועים בארץ ישראל. הם ישבו עד רפיח, אבל לא מעבר. אלנבי החל לדחוף את הצבא הבריטי, ובמקום לתקוף את עזה עשו איגוף. בסופו של דבר, הוחלט לעשות תרגיל סודי. הצבא הבריטי התגנב מעזה דרך צאלים ורביבים, והגיע לבאר שבע ממזרח".

בהמשך לכך אומר נבון כי "הבריטים תקפו את באר שבע בהפתעה והעיר נפלה. במשך שבוע התחוללו קרבות קשים. לאחר מכן הבריטים רצו צפונה, היו על יפו ואז ירושלים. במלחמה, כמו במלחמה, יש הרוגים. במלחמת העולם הראשונה עוד לא הייתה מסורת של בתי קברות צבאיים. הוחלט להקים בתי קברות במוקדי הלחימה. בצרפת יש בתי קברות בריטיים רבים.

בבית הקברות נטמנו קצינים בכירים וטוראים, מכל מיני עמים ודתות. זה לא משנה, כולם היו חיילים וכולם שווים. המצבות הן אחידות. הדבר היחיד הוא ראש האבן ישר אופקי ולפעמים מעוגל ולפעמים עם פינות, כדי לסמן מאיזו מדינה החלל. בכיתוב מופיע תמיד שם היחידה וצלב. הבריטים נתקלו בבעיה כי היו יהודים ומוסלמים, ולכן הכניסו את המגן דוד והסהר. בהודו, לדוגמה, היו מוסלמים רבים".

עזה בית קברות קברים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד