ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מסביב לעולם: ניו יורק ניצלה, אובמה נמלט לערב הסעודית

האירועים המרכזיים שהתחוללו השבוע מסביב לגלובוס • ניו יורק התכוננה לסופה הגדולה מכולן - שלא הגיעה בסוף, מתקפת טרור רצחנית בלוב, ונשיא ארה"ב יוצא למסע בהודו ובערב הסעודית • וגם: מי ננעל במחנה ההשמדה אושוויץ? • ומדוע גוש היורו ניצב בפני סכנת פירוק?

שלג בניו יורק
שלג בניו יורק

ניו יורק והסופה שלא הייתה
מה לא אמרו על הסופה שעמדה להכות בצפון מזרח ארה"ב, שהיא תהיה הסופה הקשה בתולדות ניו יורק, שצריך להתכונן לגרוע מכל, דיברו על מטר של שלג, אך בסופו של מה שנשאר מזה זה מעט שלג סמלי, והרבה בוץ על הכבישים.

בשל החשש מהסופה הוכרז מצב חירום בשש מדינות בצפון-מזרח ארה"ב. הוטלו הגבלות חסרות תקדים על הכבישים, הרכבת הושבתה והניו יורקים אגרו מזון וציוד כמו לקראת מצור. בניו יורק גויסו בסך הכל 2,400 עובדים למשמרות של 12 שעות, והופעלו קרוב ל–500 משאיות לפיזור מלח וכ-2,000 מפלסות שלג. הרשויות גם פתחו מקלטי חרום . אך התברר שהפאניקה הייתה מוגזמת בעיקר עורר ראש העיר, ביל דה בלאזיו, ביקרת כאשר בפעם הראשונה בהיסטוריה הורה על סגירת הרכבת התחתית.

דה בלאזיו התגונן בריאיון לרשת סי־אן־אן ואמר: "עדיף להיזהר מאשר להצטער לאחר מעשה. עשינו מה שנחוץ כדי לשמור על בטחון התושבים. זה היה מצב שבו היינו חייבים ללכת על בטוח".

דאעש גם בלוב
בשולי הסיפור של השבויים היפניים שאחד מהם הוצא להורג בידי דאעש, הארגון מרחיב פעילות גם בנדינות אחרות. בעוד העולם עוקב אחרי משא ומתן אפשרי בין יפן לארגון בסוריה, בלוב התחולל פיגוע ענק שבהם נפגעו מספר זרים.

היה זה כאשר אנשי דאעש פוצצו מכונית ממולכדת במגרש החנייה של מלון היוקרה "קורינתיה". טריפולי שבלוב. המלון "קורינתייה", הינו מקום שהיה פופולרי מאוד בקרב תיירים ואנשי עסקים זרים, החמושים רצו לפגוע ולשבות דיפלומטים זרים. החמושים הרגו חמישה שומרים, פרצו ללובי המלון והרגו חמישה זרים, אחד מהם אמריקני. בסופו של דבר, שניים מהחמושים התאבדו בהשלכת רימון על איש בטחון והשאר נלכדו.

יום השואה הבינלאומי
יום שלישי היה יום השואה הבינלאומי המציין את היום בו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ ברחבי העולם נערכו טקסים לציון היום, כאשר כל ראש מדינה כולל נשיא ארה"ב דאגו לציין את זכרון הנספים. לא שמישהו באצמת הבטיח לעשות משהןו כדי להלחם ברצינות באנטישמיות הגואה באירופה.

בלט נאום של נשיא הקונגרס היהודי-אירופי, ד"ר משה קנטור, שאמר כי "אירופה נמצאת על סף ימי ביניים חדשים, בעודה עוצמת עיניים נוכח האיסלאם הקיצוני מחד והימין הניאו-נאצי מאידך: בכמה מובנים, הג'יהאדיזם קרוב לנאציזם. אפשר לומר שהם שני פנים של אותו שטן אבל האירופאים נשארים בשאננות הנוחה שלהם".

בשולי הטקסים, ראש הקהילה היהודית מרומא הגיע לאושוויץ הוא כנראה איחר מלצאת וכאשר ביקש לצאת גילה שהשערים נעולים. ראש הקהילה, ריקרדו פצ'יפיצ'י, ביקר במקום כדי לכבד את זכר סבו שנרצח במחנה ולא חלם שייאלץ לעשות את הלילה במחנה האימים הזה. הוא יצא דרך החלון אך המשטרה המקומית הופיעה לאחר שהופעלו אמצעי האזעקה. "הם עצרו אותנו והתנהגו אלינו בגסות, כמו לפושעים", סיפר פרוג'ה. "לאחר מכן הגיעו עוד ועוד שוטרים, נדמה לי שהיו 12 בסוף, הם החזיקו אותנו בתוך המחנה עד שתיים וחצי לפנות בוקר".

אובמה בערב הסעודית
לאובמה אין כזכור זמן לפגוש את נתניהו ראש ממשלת ישראל לעומת היה לו שפע זמן לבקר בהודו ומשם קפיצה קלה לממלכת הנפט ערב הסעודית, כדי לחלוק כבוד למלך החדש סלמן.

זו לא הייתה הצביעות היחידה, בהודו ביקר את מצב זכויות האדם ועל סובלנות לנשים אך בערב הסעודית שתק, למרות שזו מן הסתם אחת המדינות היחדות בעולם בה נאסר על נשים לנהוג במכונית.

"לפעמים עלינו לאזן את הצורך לדבר איתם על נושאים הקשורים לזכויות האדם, עם חששות מיידיים שיש לנו בסוגיית המלחמה בטרור או ההתמודדות עם היציבות האזורית", אמר אובמה.

יוונים נקבצו עלי
אם גם ככה גוש היורו מצוי במצב רע, באה מהפכת השמאל בייוון וערערה עוד יותר את המצב.

בבחירות זכתה מפלגת סיריזה בנצחןן סוחף, זו המפלגה המתנגדת למדיניות הצנע, שנכפתה על יוון בשחל חובות הענק שלה. על יוון לשלם שבעה מיליארד דולר במסגרת מתווה חילוץ, אך ציפראס התחייב לפתוח מחדש את ההסכם בין יוון לאיחוד האירופי,שאמור למחוק חלק מהחוב העומד על 320 מיליארד אירו.

אם לא ימצאו האירופאים פתרון אחר לבעיית יוון היא עשויה לגרום להדרדרות כללית בכל גוש היורו. ובסופו של דבר להתפרקותו.
יורו טרור לוב שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד