י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מדד הכוח בטוויטר החרדי: אישה, אסטרטג ודובר יידיש

אלי שלזינגר עם פרויקט מיוחד: מדד הכוח של המצייצים החרדים בטוויטר, המשקלל מספרי עוקבים ונעקבים ומספר ציוצים • מי הצליח להיכנס לחמישייה הראשונה? • אלו שמות מאיישים את 20 המקומות הנוספים? • כיצד מסביר יוסי אליטוב את ייחודיות הטוויטר? • ואיזו טעות משעשעת אירעה לזה שהעתיק ממני גירא ציוץ?

מדד הכוח בטוויטר החרדי: אישה, אסטרטג ודובר יידיש
אפליקציות צילום: צילום מסך

הבטחנו במגזין הקודם, להביא לכם בשבוע זה את החרדים המשפיעים והנחשבים בטוויטר, קיבצנו רשימה של חרדים, מוכרים יותר ומוכרים פחות. האמת, קיבלנו רשימה ארוכה מאוד. לא אלאה אתכם בדברים, אך לאחר סינון קפדני וקשה הגענו לרשימה של 26 מצייצים.

סדר הרשימה נקבע על פי מדד המשקלל את מספר הציוצים, כמות העוקבים שצבר כל מצייץ ומספר האנשים שהוא עוקב אחריהם.

המשקל נקבע באופן כזה: מי שיש לו עוקבים רבים, כנראה דבריו אכן מעניינים ומסקרנים, לכן הפרמטר הזה קיבל משקל של 75%.

מצד שני, אלה שעוקבים בעצמם אחרי כמות גדולה של אנשים, בדרך כלל אינם באמת נחשפים לתוכן של כל הנעקבים. מאידך גיסא, בטוויטר קיימים 'יחסי תן וקח', בפורמט של עקוב אחריי ואני אעקוב אחריך. לכן ככל שאדם עוקב אחרי יותר אנשים, סביר שהרבה יעקבו אחריו רק במסגרת יחסי הגומלין ולא בגלל השפעתו, לכן הציון שניתן לפרמטר הזה, הוא מינוס 10.

מספר הציוצים, הוא אכן חשוב, אבל לא כל מי שכותב הרבה, זה אכן סימן שהוא נחשב. כמובן שזה תלוי בכמות ה'כוכבים' והריטווטים, אך לבנות מזה פרמטר מדויק נדרש זמן רב ופיתוח כלים טכניים. לכן הסתפקנו במשקל של 25% למספר הציוצים.

לאחר השקלול, הגיעה למקום הראשון: אשת תקשורת וותיקה וידועה, סיון רהב מאיר (בעלה ידידיה נפלט מהרשימה עקב פרמטרים נמוכים מידי). היא פתחה את החשבון לפני שנתיים, ומאז צברה כמות מכובדת של עוקבים, 13,100. היא גם מצייצת הרבה. מטבע הדברים, בשל תפקידה בתקשורת הכללית, היא צוברת הרבה עוקבים גם מחוץ למגזר החרדי, בניגוד למרבית הרשימה.

במקום השני, מי שמכנה את עצמו הרב של הטוויטר, איציק סודרי, מבכירי הצוות האסטרטגי של ש"ס בבחירות הנוכחיות, אשר קנה את פרסומו כדובר ש"ס בעבר. בניגוד לרוב הרשימה, היא נוטה לשמאל, ומחובר ליוזמות מטעם האו"ם להכרת הציבור החרדי. סודרי פעיל וותיק בטוויטר, עם מספר עוקבים של 3,375. נמצאים במעקב אחריו, 1,169 והוא צייץ 7,286 פעמים.

במקום השלישי, עורך שבועון משפחה, יוסי אליטוב, וחבר נשיאות מועצת העיתונות. אליטוב מצייץ בעיקר בנושאים הפוליטיים, ועד כה רשם 905 ציוצים, עוקב אחרי 518, ועוקבים אחריו 6,633.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' מציין אליטוב: "טוויטר זה ערוץ שבו אתה משדר מידעים, מיסרים ותובנות לקהילה סגורה שמרותקת לעולם ולמקום שבו נמצא וחי הכותב. למי שרגיל לכתוב מאמרים ארוכים מדובר במשימה בלתי אפשרית. איך אפשר להעביר מסר חכם ומורכב במספר כה מצומצם ומוגבל של מילים. זה בהחלט לא פשוט אבל לאט לאט אתה מגלה את הפלא בתקשורת עם ההמון דווקא באמצעות מסרים קצרים וממתים. והתגובות זורמות במיידי. אתה משדר ומיד מוצף בתגובות אוהדות וזועמות".

במקום הרביעי, נתי טוקר, כתב מדיה ופרסום באתר TheMarker, וחתנו של דובר בית הגראי"ל.
טוקר עומד על 2,384 ציוצים, עוקס אחר 410, ועוקבים אחריו 3,305.

במקום החמישי, לא מדובר באישיות, בטח לא מוכרת, כי אם אדם אלמוני. מה מיוחד בו אתם בטח שואלים, "אידישע נייעס" הוא חשבון המצייץ באידיש, בעיקר את החדשות בארץ. בשבוע שעבר דיווח על מותו של חנוך דאום, לאחר שהאחרון התבדח עם פונה אלמוני, וכתב לו שמת... עוקבים אחריו 2,795, והוא כבר הספיק לצייץ 3,330 ציוצים. בין העוקבים, נמנים גם אנשי תקשורת, לא רק מהמגזר החרדי. לא ברור אם הם מבינים אידיש, אבל עוקבים.

אחריהם ברשימה, 20 נוספים, על פי סדר הדירוג האמור:

יאיר שרקי, כתב לענייני חרדים בערוץ 2, עם 200 ציוצים, במעקב אחר 191 ו-3,296עוקבים.
אריה ארליך, סגן עורך עיתון משפחה, עם 1,910 ציוצים, במעקב אחר 13 ו-2,158 עוקבים.
יעקב ריבלין, פרשן פוליטי בעיתון בקהילה, עם 582 ציוצים, במעקב אחר 25 ו-1,947 עוקבים.
יקי אדמקר, כתב לענייני חרדים בוואלה!, עם 465 ציוצים, במעקב אחר 210 ו-1,544 עוקבים.
כותב השורות, כתב משפט, פלילים וביטחון, עם 478 ציוצים, במעקב אחר 103 ו-1,300 עוקבים.
איתי גדסי, כתב בקו עיתונות דתית, עם 1,052 ציוצים, במעקב אחר 211 ו-998 עוקבים.
שמעון בריטקוף, פרשן פוליטי בעיתון משפחה, עם 359 ציוצים, במעקב אחר 13 ו-1,180 עוקבים.
איציק ארלוב, פעיל חברתי ויוזם מחאת הקוטג', עם 1,022 ציוצים, במעקב אחר 271 ו-919 עוקבים.
אבי שיף, כתב פוליטי באתר בחדרי חרדים, עם 545 ציוצים, במעקב אחר 89 ו-1,047 עוקבים.
מני גירא-שוורץ, פרשן פוליטי ברדיו קול חי, עם 625 ציוצים, במעקב אחר 122 ו-952 עוקבים.
שלהבת חסדיאל, עיתונאית ועורכת 'פיין סטייליש', עם 192 ציוצים, במעקב אחר 470 ו-1,042 עוקבים.
ירח טוקר, יועץ תקשורת של ח"כ גפני, עם 138 ציוצים, במעקב אחר 167 ו-891 עוקבים.
בצלאל קאהן, עורך חדשות קול חי, עם 107 ציוצים, במעקב אחר 281 ו-808 עוקבים.
אברהם גרינצייג, עורך בחדרי חרדים, עם 121 ציוצים, במעקב אחר 7 בלבד ו-651 עוקבים.
יעקב וידר, יו"ר המטה החרדי בליכוד, עם 325 ציוצים, במעקב אחר 60 ו-533 עוקבים.
משה ויסברג, כתב בחצרות קודש בבחדרי חרדים, עם 155 ציוצים, במעקב אחר 154 ו-600 עוקבים.
ישראל כהן, כתב כיכר השבת, עם 81 ציוצים, במעקב אחר 384 ו-622 עוקבים.
חברון גרנביץ, כותב טורי דעה, עם 102 ציוצים, במעקב אחר 20 ו-506 עוקבים.
אלי ביתאן, עורך בחדרי חרדים, עם 210 ציוצים, במעקב אחר 86 ו-426 עוקבים.
ניסים פרץ עורך בכיכר השבת, עם 125 ציוצים, במעקב אחר 56 ו-354 עוקבים.

ראוי לציין כי כל הנתונים דלעיל נכונים לשעת כתיבת השורות [ליל חמישי האחרון], וכטבעה של תקופת בחירות, הם משתנים במהירות, אך עדיין מדובר ברשימה שפחות או יותר שומרת על מיקומה.

גם מני גירא, התנדב להסביר מעט על יתרונו של הטוויטר בעיניו: "לטוויטר שתי מעלות מרכזיות: המהירות. והחשיפה לקהל אחר. כלומר למידע של עיתונאי חרדי כמעט ולא נחשפים חילונים. לא מאזינים לרדיו קול חי ולא קונים משפחה או בקהילה. הציוץ חושף את המידע שיש בידיך גם אליהם. אם הבאת מידע ראשוני או בלעדי, הוא נרשם על שמך. בניגוד למצב ההעתקות בשאר כלי התקשורת.

"הנה סיפור מהיום. את השביעיה הראשונה של ש"ס חשפתי לראשונה. ככל הידוע לי לא היה דיווח קודם. בשם השביעי ברשימה טעיתי באיות שם המשפחה (ולא משנה כרגע מה המקור לטעות), 3 דקות לאחר מכן, הציג עיתונאי בכיר את אותה רשימה בתוספת שמות נוספים, אבל אופס, בשם השביעי הופיעה גם הטעות שלי. אז או שאנחנו מתקשרים בטלפתיה, או שהשימוש בהעתק הדבק נעשה מהר מדי לאחר הציוץ עם האיות השגוי שלי..

"הטוויטר גם יחסית נקי והיכולת שלך לבחור לאיזה סוג תכנים בדיוק להיחשף, ממש טובה. אם אתה בוחר בקפידה את אלו שאתה עוקב אחריהם, ומבצע חסימה פשוטה של תכנים לא ראויים, בניגוד לפייסבוק, בטוויטר אכן סיכוייך לא להיכשל, גבוהים. צריך גם לומר את האמת: בישראל - הפייסבוק מיועד יותר לעמך ונוער, הטוויטר מדבר לשכבת גיל גבוהה ואיכותית יותר".
טוויטר ציוץ נוער גירא רשימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד