כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
לאחר לחצים על הונגריה

האיחוד האירופי יעביר לאוקראינה מעל 50 מיליארד דולר

האיחוד האירופי אישר מימון בשווי של יותר מ-50 מיליארד דולר לאוקראינה. זלנסקי, התייחס להחלטה. "אסיר תודה למנהיגי האיחוד האירופי על העברת 50 מיליארד אירו לשנים 2024-2027"

האיחוד האירופי יעביר לאוקראינה מעל 50 מיליארד דולר
המלחמה באוקראינה צילום: Pixabay

האיחוד האירופי הגיע להסכם על מימון של 50 מיליארד דולר לאוקראינה בפסגה מכרעת שהגיעה ברגע מרכזי במלחמה.

הכספים נחסמו מאז דצמבר האחרון לאחר שראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן הטיל וטו על העברה. אי השגת הסכם הייתה מכה קשה לאוקראינה, בתקופה שבה כוחותיה נאבקים בשדה הקרב על רקע מתקפה רוסית חדשה. בינתיים, הסיוע הצבאי מארצות הברית התעכב בשל חילוקי דעות בקונגרס.

"כל אחדות כל 27 המנהיגים הסכימו על חבילת תמיכה נוספת של 50 מיליארד אירו לאוקראינה במסגרת תקציב האיחוד האירופי", כתב נשיא מועצת האיחוד האירופי צ'ארלס מישל ב-X. "זה מביא מימון יציב ארוך טווח עבור אוקראינה. האיחוד האירופי לוקח מנהיגות ואחריות בתמיכה באוקראינה, אנחנו יודעים מה עומד על כף המאזניים".

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, התייחס להחלטה. "אסיר תודה למנהיגי האיחוד האירופי על העברת 50 מיליארד אירו לשנים 2024-2027", צייץ הנשיא ב-X.

"חשוב מאוד שההחלטה התקבלה על ידי כל 27 המנהיגים, מה שמוכיח שוב אחדות חזקה של האיחוד האירופי. המשך התמיכה הפיננסית של האיחוד האירופי באוקראינה תחזק את היציבות הכלכלית והפיננסית ארוכת הטווח, שהיא לא פחות חשובה מסיוע צבאי ומסנקציות על רוסיה".

דיפלומט אירופי בכיר אמר ל-CNN כי העסקה שסוכמה בין 27 חברי הגוש תדרוש דיון שנתי ובדיקה בעוד שנתיים "במידת הצורך".

אורבן עצר את העסקה בטענה שהוא לא רוצה שהכספים יבואו מתקציב האיחוד האירופי, כלומר כספים יילקחו ממדינות החברות באיחוד האירופי ויישלחו לאוקראינה. הוא גם אמר שהונגריה תוכל להסכים לשלוח את הכסף רק אם תהיה בדיקה שנתית.

כזכור כפי שדיווחנו, מנהיגי האיחוד האירופי איימו להעניש את הונגריה ידידה של רוסיה אם היא תחסום חבילת סיוע של 54 מיליארד דולר לאוקראינה. זאת ברקע חרדה גוברת ברחבי היבשת הישנה מהסכנות שטמונות בניצחון רוסי באוקראינה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, בנאום בפני חיילים צרפתים ב-19 בינואר, אמר כי בעלות בריתה של אוקראינה חייבות להבטיח שרוסיה לא תוכל לנצח באוקראינה. "ניצחון רוסי פירושו הסוף של הביטחון האירופי", אמר. לקראת הפסגה היום אמרו דיפלומטים אירופיים כי הגוש שוקל אפשרויות שונות כדי לאלץ את אורבן לתמוך בחבילת הסיוע.

המערב צריך לעמוד מאחורי אוקראינה לא רק למען הצדק המוסרי, טוענים גורמים רשמיים יותר ויותר, אלא מתוך אינטרס אישי קר: למנוע מרוסיה לתקוף את מדינות נאט"ו אם וכאשר תמיכת ארה"ב בברית תיפסק כפי שאמר בעבר טראמפ שאולי יהפוך לנשיא בסוף השנה.

מלחמת אוקראינה רוסיה האיחוד האירופי הונגריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד