י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
טור מיוחד

מה שהיה הוא שיהיה // עו"ד וטו"ר ישראל ענדען

עו"ד וטו"ר ישראל ענדען סבור כי עצם כך שבית הדין בהאג לא קבע כי על ישראל לעצור את הלחימה, זו בשורה טובה והישג ישראלי

מה שהיה הוא שיהיה // עו"ד וטו"ר ישראל ענדען
עורך דין ישראל ענדען צילום: באדיבות המצלם

מדינת ישראל ואזרחיה היו לחוצים ובעיקר דרוכים בסוף השבוע האחרון, לקראת הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג, בסוגיית המלחמה בעזה, מלחמה שכזכור נכפתה עלינו באשמת מרצחי הנוחבא של החמאס שנכנסו לבתי ישראל בבוקרו של השביעי באוקטובר, רצחו, חמסו, עינו, חטפו ושבו אלפי אזרחים חפים מפשע.

כתגובה, נכנסה מדינת ישראל לסחרחורת ולטיהור קן הצרעות העזתי. כמובן שהדבר לא קורה בבום וגמרנו. למעלה ממאתיים ארונות של חיילים ולוחמים חזרו מעזה, וה' הטוב ישמור על חיילינו הנמצאים שם ברגעים אלו.
למען האמת ההיסטורית, איש לא חשב שבית הדין הבינלאומי בהאג יהיה בצד של ישראל. מאז קמה מדינת ישראל וגם ניצבה היא מושכת אש, וכל מדינה שמכבדת את עצמה – דואגת וחומלת על העם העזתי "המסכן".

בפרשת השבוע, פרשת יתרו, אנו קוראים על בני ישראל שקיבלו את התורה במעמד הר סיני. אמרו חז"ל כי למה נקרא שמו סיני, שמשם ירדה שנאה לעולם. על הלכה אחת מקפידים הגויים אשר סביבותינו עד למאוד – "הלכה היא בידוע שעשיו שונא ליעקב".

ובכל זאת, עצם זה שבית הדין לא קבע כי על ישראל לעצור את הלחימה, זו בשורה טובה והישג נאה לצד הישראלי, שהצליח להוכיח לעולם את הרשעות האכזריות והרצח של מחבלי החמאס הנאציים. כל אדם שנברא בצלם לא יכול להזדהות עם מראות קשים כאלו, שרק את חלקם המצונזר הראו בעיתונות ובתקשורת. הגדיל לעשות ה-cnn לפני שבועיים והציג תמונות קשות ממראות הטבח בערי הדרום.

ובהיבט המשפטי: רוב ככל הצווים שהוציא בית הדין בהאג נגד מדינת ישראל מאפשרים לה להמשיך להילחם בעזה, אמנם עם כוכבית: הם מבקשים ומורים לעשות זאת בהתאם לדין הבינלאומי.

מי שיודע ומכיר את ערכי צה"ל יודע שזה כבר נעשה ממילא. המדינה משקיעה משאבים רבים לשם כך כולל אישורים של מטרות צבאיות על ידי משפטנים בעלי שם. בתוך לחימה בשטח צפוף ואכזר, עם אויב קשה ומר שעלול לצוץ בכל רגע מתוך פיר באוכלוסייה אזרחית "חפה מפשע" – זה צל"ש לישראל שהם עדיין שואלים ומבקשים חוות דעת משפטי.

אם יש לנו עוגמת נפש קטנה מהאירוע המתוקשר הזה, היא רק הצבעתו התמוהה של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, בעד הצו שקורא ליועצת המשפטית לממשלה להעמיד לדין נבחרי ציבור בגין הסתה לרצח עם.

עצם בואו כמייצג מטעם מדינת ישראל הייתה מכובדת, אבל במחילת כבודו, לא מובן איך הוא חושב שערכאה משפטית בינלאומית, מתערבת בשיקולי התביעה, התערבות שאפילו בג"ץ הישראלי - בו כיהן כנשיא - ממעט לבצע. לאחר מעשה, יש לזכור כי מה שהיה הוא שיהיה. בית הדין אמר את דברו, התקשורת צייצה והלוחמים ממשיכים לטהר את חאן יונס.

• הכותב הינו יו"ר מאזני צדק וחבר מועצת יד ושם

ישראל ענדען בית הדין הבינלאומי בהאג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד