י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
תחקיר בתקשורת הרוסית

הרוסים מחתימים במרמה פליטים סורים ושולחים אותם להילחם

רוסיה שולחת במרמה פליטים סורים להילחם באוקראינה בתמורה לאזרחות. "הם חתמו על משהו, הם לא הבינו על מה. ואז אומרים להם תצטרפו לצבא". המגייס של כח וגנר בעבר פועל עכשיו בקרב הפליטים למענו של פוטין

הרוסים מחתימים במרמה פליטים סורים ושולחים אותם להילחם
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: פלאש 90

הרשויות ברוסיה החלו לשלוח פליטים ממדינות ערב ואפריקה למלחמה באוקראינה, כך עולה מתחקיר של העיתון הרוסי 'נובאיה גאזטה'. מתווכים עוזרים לרוסיה לגייס במרמה אנשים לחזית.

כמה פליטים מסוריה שהגיעו לרוסיה עם אשרות לימודים או תייר בתקווה לעבור לאירופה מצאו את עצמם בחזית. סמיר ומוחמד חיו זמן מה במוסקבה לאחר שהוציאו כמה אלפי דולרים על הנסיעות, הם ניסו להגיע לאירופה פעמיים: לפולין דרך בלארוס ולפינלנד דרך רוסיה. הם לא הצליחו לעשות זאת.

בסוף 2023, אחד מהם יצא למינסק, והחליט לנסות שוב את הגבול הפולני, והשני נסע ליקטרינבורג כדי לנסות לחדש את אשרת הסטודנט שלו, שניהם נעלמו.

שני סורים נוספים הגיעו לרוסיה באשרת תייר. כשפג תוקף האשרה, הם נעצרו בפסקוב. לאחר מכן, הסורים קיבלו הצעה, או שהם יגורשו לסוריה, או שהם יחתמו חוזה עם משרד ההגנה הרוסי ויקבלו כסף ואזרחות רוסית. לפליטים הובטח כי ישמשו כ"רופאים" ולא יחזיקו בידיהם נשק. הם הסכימו.

מסתבר כי ניצלו את חוסר שליטתם בשפה הרוסית, כשהם למעשה רוקחים ולא רופאים. עם הגעתם למחנה האימונים הם שינו את דעתם במהירות, ולא הסכימו לקחת חלק בלחימה.

הסורים אמרו כי הם ממתינים למשפט ולגירוש לאחר מכן. "נשפטו סומלים, כמו אצלנו, הם חתמו על משהו, אבל הם עצמם לא הבינו על מה. ואז אמרו להם שיצטרפו לצבא. הם לא רוצים, הם נידונו לגירוש. ואנחנו גם, אבל אנחנו לא יודעים מתי, אנחנו מחכים למשפט. אנחנו חיים טוב. אבל אנחנו לא יכולים להחזיק טלפון, אבל לפעמים זה אפשרי", אמרו.

עוד בתחקיר, בערוצי טלגרם סוריים ורוסים מופצים סרטונים עם אזרחי מצרים, סוריה, סומליה והודו כשהם במדי הצבא הרוסי, וכן תמונות וסרטונים של דרכונים רוסיים המונפקים להם. באחד מהסרטונים האלה, האדם מאחורי הקלעים אומר שהסורים קיבלו דרכונים רוסיים תוך חמישה ימים בלבד.

הדרכונים של הסורים הונפקו ביקוטיה במזרח הרחוק הרוסי, המהווה חלק מהפדרציה הרוסית.

לפי 'נובאיה גאזטה, המתווך הסורי ואסים אל דימשקי, שהיה מעורב בעבר בגיוס אנשים לכוח וגנר, מגייס תושבים סורים לנסוע לרוסיה. הוא אומר לסורים שהם יגיעו ליקוטיה כדי לשמור על מכרות זהב ויהלומים, ומבטיח שכר בסביבות אלפיים דולר בחודש. קבוצת המתגייסים האחרונה ששלח לרוסיה כללה 40 איש. עבור כל גיוס, ואסים מקבל חמישה מיליון לירות סוריות (337 דולר), נכתב בתחקיר.

הסורים שמגיעים לרוסיה, פוגשים במוסקבה את בן ארצם ד"ר אכרם דיב טארף. לדברי עיתונאים, הוא מקבל 320 אלף רובל עבור כל אדם שחותם חוזה עם משרד ההגנה הרוסי. האתר 'נובאיה גאזטה' לא הצליח לגלות מי בדיוק משלם לו.

ממוסקבה נשלחים הסורים ליקוטיה, שם הם מחולקים לשתי קבוצות: האחת נשלחת לעיר אולן-אודה בדרום סיביר לאימון צבאי, השנייה למקום אחר, לא צוין איפה, שם הם מתאמנים. אף אחד מהמתגייסים לא דובר רוסית, הם חותמים על חוזים בשפה לא מוכרת, ולאחר מכן מקבלים דרכונים רוסיים.

"היום הגברים האלה קיבלו דרכון רוסי, כמו גם טלפונים חדשים וסיגריות", נשמע אומר איש שמקליט סרטון בערבית של החיילים החדשים. "זה לקח חמישה ימים בסך הכל". "תודה דוקטור אכרם" עונים הרוסים החדשים "תודה רבה לך".

ולדימיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה רוסיה סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד