כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
חלופות לבנייה מהירה

"מודל חדשני שייעל את הקמת הממ"דים": האם יאמצו אותו בישראל?

ועדות המשנה לתפיסת הביטחון ולמוגנות העורף קיימו דיון שעסק בחלופות לבנייה מהירה של ממ"דים משותפים במימון פילנתרופי בעת מלחמה | ח"כ מיכאל ביטון: "ישנו מודל חדשני שבכוחו לייעל את הקמת הממ"דים בצורה תעשייתית ושיטתית ואף להוזיל את עלויות הבנייה וההקמה"

מקלט
מקלט צילום: באדיבות המצלם

ועדת החוץ והביטחון קיימה היום (שני) דיון משותף לוועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח בראשות ח"כ מיכאל ביטון ולוועדת המשנה למוגנות העורף בראשות ח"כ דני דנון, שעסק בחלופות לבנייה מהירה של ממ"דים משותפים במימון פילנתרופי בעת מלחמה.

ח"כ מיכאל ביטון אמר בפתח הדיון: "הוועדות בחרו לדון באפשרות לשותפויות כדי להאיץ ולהניע מודלים חדשניים של מיגון. אנחנו יודעים שפערי המיגון באזורים מסוימים הם חמורים ביותר, בעיקר בערים שקרובות לגבול. המבנים שנבנו לפני התקן של ממ"ד מביאים למצב שמשאיר דווקא את האוכלוסיות המוחלשות ביותר בסכנה שמונעת מהם לשוב הביתה מהר. כשחס ושלום תהיה קטסטרופה ישאלו למה לא ביססנו את המבנים. יש ערים שבסיכון גבוה לרעידת אדמה. אנחנו רוצים להיחשף למודל חדשני שבכוחו לייעל את הקמת הממדים בצורה תעשייתית ושיטתית ואולי להוזיל את עלויות הבנייה וההקמה. הדבר הזה מחייב שיתוף בין הממשלה לגופים פילנתרופים. אלה שמציגים פה לא מבקשים שום רווח, זה הכל על בסיס התנדבות."

לפי דו"ח מבקר המדינה משנת 2021, 28% מתושבי המדינה מתגוררים במבנים ללא מיגון ראוי, ל- 232 אלף אזרחים הגרים בטווח של עד 40 ק"מ מהגבול אין מרחב מוגן, כאשר 30,000 מבני "רכבת" דורשים טיפול מיידי. נכון לסוף שנת 2021 , חוזקו בפועל רק 3.5% מהמבנים המחייבים חיזוק, 60% מבתי החולים אינם עמידים מפני לרעידות אדמה ורק כ- 5% ממוסדות החינוך חוזקו או בשלבי חיזוק.

בפני הוועדה הופיעו ג'ימי פינטו, חיים ברדה וראובן טירן, העוסקים בהשעות בפריפריה, אדריכלות ובנייה, והציגו תכנית למיגון 30,00 מבנים בסיכון מיידי ביישובים בפריפריה עד 40 ק"מ מהגבול, באמצעות בניית מרחב מוגן קומתי (ממ"ק) באופן מהיר, חסכוני ואסתטי. לפי תחשיבים שלהם עולה כי בשיטה זאת ניתן יהיה לחסוך 70% מזמן הבנייה ומעלויות הביצוע.

לדבריהם, כיום עלות בניית ממ"ד בבנייה רווייה למגורים הינה 100 עד 120 אלף ₪ . עלות בניית תוספת ממ"ד לבניין קיים הן בבנייה רווייה והן ב"צמודי קרקע" , הינה 120 עד 150 אלף ש"ח ואורכת כ 3 חודשים ויותר. עפ"י הצעתם, עלות בניית "מגדל מיגון" טרומי מתועש צמוד לחדר המדרגות תהיה 150 עד 200 אלף ש"ח ותמגן עד 8 יחידות (כ- 25 אלף ש"ח ליחידה) ולבניין בן 4 כניסות כ- 600 אלף ש"ח עבור 24 דיירים ( 25 אלף ש"ח לדייר).

הם מציעים כי במקביל לבחינת המודל הטכני אנו מציעים לבחון את המודל הכלכלי המוצע של פיו התקציב לבניית הממ"קים ימומן מקרן שייקחו בה חלק גופים פילנטרופיים, הממשלה, הבנקים והרשויות המקומיות.

יעקב ישי סער, מנהל אגף רישוי תקנות ומכונים במשרד הפנים אמר: "הכנו תכנית מתאר ארצית מיוחדת שמאפשרת להוסיף ממ"דים גם מעבר לקווי הבניין. הנושא הזה לא יהווה חסם, זה בסמכות הרשות המקומית להוציא היתרים לזה. אנחנו נוכל להוסיף גם את הממ"קים (מרחב מוגן קומתי) לתכנית. בתקנות שהכנו לפטור מהיתר לא מכסות ממ"קים כך שנצטרך לעדכן את התקנות."

סא"ל טריף גסאן, רע"ן הנדסה ומיגון אמר: "פונים אלינו המון אנשים עם רעיונות, פיקוד העורף מעודד את זה ולא עוצר אף אחד אבל בסוף צריך לעמוד בתקנות. חשוב להבין ששיטת הבנייה המודברת לא נבחנה ואי אפשר לאשר אותה בלי ניסוי. אנחנו עושים ניסויים מאז 1992, ואפשר לעשות גם ניסוי עצמאי ואנחנו מלווים אותו ונותנים את הגושפנקה. היו לנו מקרים של תוספת ממ"קים אבל אנשים בדרך כלל מעדיפים ממד. 

הממ"ק מחושב לפי 4 מטר לדירה ויכול להכיל עד 4 דירות. לגבי התכנון אפשר ללוות את התכנון יש לנו מהנדס שעוסק בזה ונותן את הדגשים. פיקוד העורף לא מתקצב ניסוי, גם כשפיקוד העורף עושה ניסוי החברות משלמות את החלק היחסי שלהם. המחירים נעים בין חצי מיליון לשלוש מיליון, תלוי בגודל ובהיקף. 

ח"כ מיכאל ביטון אמר בסיכום הדיון: "ברעיון הזה יש בשורה אדירה לאפשרות של בנייה תעשייתית של ממ"דים וממ"קים בישראל, ולהאצת הבנייה כולל התגברות על מכשולים ומהירות ביצוע. יש פה הזדמנות לאוצר לחבק את המיזם הזה כדי להוכיח את היכולת להוזיל את העלות של בניית ממד בישראל.

הוועדה תקיים דיון מעקב ועד לקיומו אנחנו מבקשים שפיקוד העורף יעבוד בצמוד עם היזמים שעושים את זה בהתנדבות ויחלו בניסוי עצמאי בהובלת היזמים. הוועדה דורשת שלפיקוד העורף יהיה את התקציב של מיליונים בודדים לניסוי שצריך וזה ייכלל בתקציב שמוגש עכשיו. הוועדה מבקשת ממנהל התכנון להציג את שני התיקונים להחלטת הממשלה שתכלול גם ממקים ותיקון תקנות שר הפנים בהיתרי בנייה. בסוף המבחן יהיה של שותפות, עבודה ורצון טוב."

 

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד