כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
שותפות לפשע

רוסיה פעלה לשחרר מיליוני דולרים צפון קוריאניים

בתמורה לעסקאות נשק, מוסקבה מנסה לעזור לפיונגיאנג לקבל גישה למערכת הפיננסית הבינלאומית כדי לשחרר מאות מיליוני דולרים מוקפאים

מנהיג צפון קוריאה בביקור ברוסיה
מנהיג צפון קוריאה בביקור ברוסיה צילום: צילום מסך

רוסיה אפשרה שחרור של מיליוני דולרים צפון קוריאניים קפואים, וייתכן שהיא עוזרת לבת בריתה המבודדת עם גישה לרשתות בנקאיות בינלאומיות. הסיוע הגיע לאחר העברת נשק מצפון למוסקבה לטובת מלחמתה נגד אוקראינה - כך לפי גורמי מודיעין אמריקאים ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס'.

הבית הלבן הודיע בחודש שעבר כי יש בידו ראיות לכך שצפון קוריאה סיפקה טילים בליסטיים לרוסיה, וכי צפון קוריאה מבקשת משהו בתמורה. צפון קוריאה שלחה 2.5 מיליון כדורי תחמושת לרוסיה, כך לפי ניתוח של צוות חשיבה ביטחוני בריטי.

אמנם לא ברור אם רוסיה העניקה לצפון קוריאה את הטכנולוגיה הצבאית שהיא עשויה לרצות, אך קשרים בנקאיים חדשים הם סימן נוסף להתקדמות ביחסים בין שתי המדינות. סביר להניח שהשותפות המתרחבת העצימה את צפון קוריאה, שכן היא פרסמה איומים לוחמניים רבים בחודשים האחרונים, כך אומרים גורמים אמריקאים.

רוסיה אפשרה לשחרר 9 מיליון דולר מתוך 30 מיליון דולר מנכסים צפון קוריאנים מוקפאים שהופקדו במוסד פיננסי רוסי, כך לפי גורמי המודיעין, כסף שלדבריהם הצפון העני ישתמש לרכישת נפט גולמי.

בנוסף, חברה צפון קוריאנית פתחה לאחרונה חשבון בבנק רוסי, עדות לכך שמוסקבה עשויה לעזור לפיונגיאנג לעקוף את הסנקציות של האו"ם האוסרות על רוב הבנקים לעשות עסקים עם צפון קוריאה. הסנקציות הללו חנקו את כלכלת הצפון ובמידה רבה סגרו את המדינה מרשתות פיננסיות בינלאומיות.

חשבון הבנק החדש מוחזק בדרום אוסטיה, רפובליקה עצמאית באזור הקווקז, שיש לה קשרים הדוקים עם רוסיה.

גישה לרשתות פיננסיות היא רק נושא אחד ברשימת המשאלות של צפון קוריאה. אך מה הדיקטטורה רוצה יותר מכל הוא חומרה צבאית מתקדמת, כמו טכנולוגיית לוויינים וצוללות גרעיניות.

הקשרים ההדוקים כבר הניבו תמורה דיפלומטית. לאחר שמנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג-און, נפגש עם ולדימיר פוטין, במזרח רוסיה בסתיו האחרון. פוטין גם נפגש בינואר עם שר החוץ של צפון קוריאה, צ'ו סון הוי במוסקבה.

במהלך הפגישה ההיא, פוטין אותת שהוא עשוי לבקר בקרוב בפיונגיאנג, נסיעתו הראשונה לבירת צפון קוריאה מזה כמעט 25 שנה.

ההסדרים הבנקאיים עשויים להיות משמעותיים עבור צפון קוריאה, הנשענת על יבוא כדי לקיים חלק ניכר מכלכלתה. היחסים יכולים להקל על עסקאות לא רק בתוך רוסיה אלא גם מחוץ למדינה. צפון קוריאה תוכל למנף את קשריה של מוסקבה לקומץ מדינות, כולל טורקיה ודרום אפריקה, שעדיין מנהלות סחר עם רוסיה למרות הסנקציות בגין מלחמת אוקראינה.

למרות ששתי המדינות מנהלות קשרים ידידותיים, אמר סו קים, אנליסט לשעבר של ה-CIA בנושא צפון קוריאה, האמון שלהן אינו כה גדול עד שרוסיה "תמסור את סודותיה היקרים לצפון". מעבר ליחסים הבנקאיים, רוסיה עשויה פשוט להחליף סחורות שהצפון צריך בתמורה לנשק שלה.

 

 

ולדימיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה צפון קוריאה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד