י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בבחירות לכנסת

המבקר: אלו המפלגות שהפרו את החוק

מבקר המדינה מפרסם דוח העוסק בביקורת על הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות לכנסת העשרים וחמש | המבקר: "עליהן לפעול כדין ולהקפיד על התנהלות ראויה מול רשויות המדינה"

המבקר: אלו המפלגות שהפרו את החוק
מליאת הכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מפרסם הצהריים (שלישי) דוח נרחב העוסק בביקורת על חשבונות הסיעות ורשימות המועמדים שהשתתפו בבחירות לכנסת העשרים וחמש ועל החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת העשרים וארבע.

במהלך הדוח כותב המבקר כי, בביקורת הנוכחית הועלה כי שלוש סיעות - הליכוד, המחנה הממלכתי ורע"מ - לא דיווחו ולא העבירו במועד לרשות המיסים את סכומי המס המיוחד בשיעור 25% שהן ניכו משכר חברי ועדות קלפי ופעילים שהעסיקו. סכומי המס שניכו הסיעות (הליכוד - כ-6.2 מיליון ש"ח; המחנה הממלכתי - כ-2 מיליון ש"ח; ורע"מ - כ-1.5 מיליון ש"ח) שולמו לרשות המיסים באיחור של שבעה עד 11 חודשים מיום הבחירות.

הסיעות האמורות דיווחו לרשות המיסים על ניכוי המס המיוחד משכר הפעילים וחברי ועדות הקלפי לאחר המועד שנקבע לכך בחוק המיסוי והתקנות, ובכך לא עמדו בחובתן החוקית לדיווח על הניכוי ולתשלומו במועד הקבוע בחוק, ולמעשה הותירו בידיהן כספים לא להן. הסיעות מסרו לצוות הביקורת כי חל בתשלום עיכוב של כמה חודשים, אשר נבע ממורכבות התשלום לפעילים ולחברי ועדות קלפי. יצוין כי במועד סיום הביקורת שלוש הסיעות כבר השלימו את דיווחיהן לרשות המיסים ושילמו את חובותיהן.

המבקר אנגלמן קבע לפיכך כי הדוח על חשבונותיהן של הסיעות האמורות אינו חיובי. בהתחשב בכך שהמימון של הסיעות מקורו בעיקר בכספי הציבור, ובהיותן גופים בעלי מאפיינים ציבוריים מובהקים, עליהן לפעול כדין ולהקפיד על התנהלות ראויה מול רשויות המדינה, ובפרט רשות המיסים. עוד מוצע כי רשות המיסים תפעיל את הכלים החוקיים העומדים לרשותה על מנת לצמצם ואף למנוע את התופעה האמורה, לרבות בחינת מנגנון של ניכוי במקור מראש מתשלומי המימון הממלכתי.

המבקר אף מתייחס להפרת חוק דרכי תעמולה וכותב כי, שתי סיעות - הליכוד ויש עתיד - הפרו את הוראות חוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט-1959, ועקב כך הן נדרשו לשלם הוצאות משפטיות, על פי החלטות יו"ר ועדת הבחירות לכנסת, בעקבות עתירות שהוגשו נגדן. אחת הסיעות חויבה בהוצאות משפטיות לאחר שנקבע מפורשות כי היא חזרה והפרה את חובת ההזדהות בפרסומיה והוראות נוספות של חוק דרכי תעמולה האוסרות על שימוש בסמל המדינה, בילדים ובצה"ל במסגרת תעמולת הבחירות. הסיעה הנוספת חויבה בהוצאות משפטיות לאחר שנקבע כי הפרה הוראה של חוק דרכי תעמולה האוסרת שימוש בצה"ל כחלק מתעמולת הבחירות.

המבקר אנגלמן קבע כי הדוח בעניינן של שתי הסיעות האמורות אינו חיובי. בקביעת גובה שלילת המימון מאותן הסיעות הביא המבקר בחשבון את טיעוניהן.

מבקר המדינה הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד