כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
זה המועד

סוף עידן הפחם בישראל: "ישפר באופן משמעותי את בריאות ואיכות חיי התושבים"

הבוקר הצהירה השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, על "סוף עידן הפחם בישראל" כאשר פרסם המשרד את היתר הפליטה המעודכן של תחנת הכוח אורות רבין בחדרה בתום ההליך הציבורי שהובילו המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים שרון-כרמל

סוף עידן הפחם בישראל: "ישפר באופן משמעותי את בריאות ואיכות חיי התושבים"
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה צילום: אילן מלסטר

לנוכח הדיון הציבורי שקיימו המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים שרון-כרמל בנושא טיוטת תנאי היתר הפליטה של תחנת הכוח אורות רבין בחדרה לפני כשבועיים (15/01) ובתום בחינת הערות הציבור – פרסם היום (שלישי) המשרד להגנת הסביבה את תנאי ההיתר המעודכנים. 

ההיתר כולל הישגים של ממש ובהם תנאי הקובע את הפסקת השימוש ביחידות 4-1 הישנות והמזהמות החל משנת 2026. עד למועד זה יהיה השימוש בהן במצבי סיכון לאספקת חשמל בלבד ולדרישת מנהל מערכת החשמל. התנאים תואמים למדיניות המפורסמת של שר האנרגייה.

באשר ליחידות 5 ו-6, שבהן הותקנו אמצעים להפחתת פליטות (המכונים "סולקנים") עוד במסגרת ההיתר הקודם, קובע ההיתר החדש את הסבת היחידות לשימוש קבוע בגז עד שנת 2026.

נוסף על כך, בעקבות הערות הציבור הוטמעו בהיתר דרישות חדשות להגברת השקיפות הכוללים דיווחים על ההתקדמות בהסבת היחידות לגז, דיווחים על שעות הפעלה במצב סיכון, פרסום תוכנית להפחתת פליטות לא מוקדיות (מערומי הפחם) ועוד.

חשוב לציין כי תחנת הכוח אורות רבין היא המפעל המזהם בישראל – על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה. על פי דוח משרד הבריאות – פרופ' גרוטו, מידי שנה מתים 50 איש כתוצאה מפעילות התחנה. מידי שנה נפלטות מתחנת הכוח עשרות אלפי טונות של תחמוצות חנקן, גופרית דו חמצנית, חלקיקים וגזי חממה – תוצרים ישירים של ייצור החשמל באמצעות פחם וכן של שינוע הפחם ופעילות שוטפת.

יו"ר איגוד ערים לסביבה שרון כרמל וראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק אמר: "ההחלטה על סגירת יחידות 4-1 והסבת יחידות 6-5 להפעלה בגז טבעי בתחנת הכוח אורות רבין מהוות ניצחון והישג עצום אשר לאחר 45 שנים ישפר באופן משמעותי את בריאות ואיכות חיי תושבי המרחב ואת איכות הסביבה. אנו מברכים את המשרד להגנת הסביבה על ההישג המשמעותי וקבלת כלל השגות הצוות המקצועי של האיגוד. נפעל במלוא הכוח על מנת שההחלטה תיושם מבלי לאפשר פרצות להפעלה נוספת של היחידות הפחמיות".

 

זיהום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד