י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
נציג האוצר הציגו

האיום החות'י: "צפי להתייקרות של 80% בעלויות השינוע של הרכבים"

נציג האוצר הציגו בועדת המשנה של ועדת הכלכלה לפיתוח סחר בינלאומי, כי הצפי להתייקרות הוא של 80% בעלות שינוי מכוניות מהמזרח | מנכ"ל נמל אילת: הפעילות נעצרה לחלוטין | נציג משרד המודיעין הרגיע: אין פגיעה באספקה לישראל

האיום החות'י: "צפי להתייקרות של 80% בעלויות השינוע של הרכבים"
מכוניות מיובאים בנמל אילת צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לפיתוח סחר בינלאומי, התכנסה היום (שלישי) לישיבה שעסקה בהשפעות הכלכליות של האיום החות'י בים הערבי. 

מנהל תחום המחקר במשרד הכלכלה, גלעד בארי, אמר כי "לגבי יצוא כרגע לא רואים השפעה של החות'ים. הייתה השפעה של המלחמה וירידה שקשורה לתחילת המלחמה. בייצוא לאסיה הייתה ירידה שלא שונה מהמגמה של כל 2023. בהיבט של יבוא תשומות לתעשייה, היבוא מהאזורים החשופים הוא די נמוך, אחוזים בודדים. כשהלמ"ס שאלה תעשיינים אם זה מפריע להם הם ענו בערך כמו בימות שגרה". עם זאת, בארי ציין כי בייבוא מוצרים מוגמרים לצריכה צפויה להיות איזושהי השפעה על המחירים, כנראה לא בטווח הקצר. "בטווח הקצר אנחנו לא רואים אימפקט דרמטי, בטווח הבינוני יכול להיות שיהיה עניין של התייקרות ולטווח ארוך יכול להיות שיהיה אלמנט שצריך לחשוב עליו", אמר.

ראש תחום מחקר במשרד המודיעין, גיל הורביץ, אמר כי טוב שהאיום החות'י נתפס כאיום בינ"ל לחסר הגלובלי, וציין כי ההשפעה היא בתוספת של 10 ימי תובלה לכל כיוון, וזינוק בעלויות שאולי כבר נבלם. לדבריו, "אין פגיעה באספקה לישראל. לרוב מעדיפים בעלי האניות לעקוף את אפריקה ויש ירידה של 50% במעבר בבאב אל מנדב. כרגע רמות המחירים הגלובליות נשלטות".

הורביץ ציין, כי "המשבר בים האדום לא משבש יותר מדי, או בכלל, את הפעילות המשקית בישראל. העולם מבין שזו מציאות חדשה ולכן העולם מתארגן. גם ישראל צריכה אסטרטגיית אספקה חיונית חלופית. ההמלצות שלנו הן לגוון ספקים, להפחית תלות בספקים יחידים, לחבור לבריתות עם מדינות דומות לנו, לקצר שרשראות אספקה, להגביר הסתמכות עצמית איפה שאפשר ולפתח נתיבי סחר יבשתיים שיכולים לסייע בחירום".

ראש ענף פיננסים באגף הכלכלן הראשי באוצר, חובב אלסטר, אמר כי עלויות השינוע של הרכבים יעלו מאות מיליוני דולרים בשנה, וציין כי הצפי הוא להתייקרות של 80% בעלויות השינוע. לדבריו, 50% מהמכוניות מגיעות לנמל אילת, ובכך יש פגיעה גדולה.

מנכ"ל נמל אילת, גדעון גולבר, אמר כי לנוכח המצב הפעילות בנמל אילת נעצרה והוא נמצא בבעיה רצינית. "אם חס וחלילה תהיה מלחמה בצפון, אז כל גם חיפה ואשדוד יושבתו. הגיע הזמן שמדינת ישראל תקנה אוניות משלה ותפעיל אותן בימי רגיעה כעסק כלכלי לכל דבר, בזמן לחימה שתפעיל אותן ללא מטרות רווח", אמר.

נציג איגוד לשכות המסחר, אמיר שני, אמר כי עד ה-7 באוקטובר עלות השינוי עמדה על 2,000 דולר למכולה וכעת עלתה ל-7,500 דולר, והדבר משפיע על ענפי הריהוט, טקסטיל קרמיקה ועוד. הוא קרא שלא לגבות מסים מהפרשי עלות ההובלה שנגרמו בגלל האיום החות'י, ואמר כי הקפה של אפריקה נמשכת 42 יום.

נציג נמל המפרץ, יואב צוקרמן, אמר כי מדינת ישראל היא על ציר הסחר העולמי, ואם הציר ישתנה לאורך זמן אנחנו נהייה בבעיה. לא יעצרו בישראל, אלא יעשו עיקוף ואנחנו נהפוך לנקודה הכי מרוחקת לאניות הסחר מהמזרח. "נהפוך להיות תחנת קצה ולא תחנה מרכזית", הסביר.

מנכ"ל משרד המודיעין, נחום בסלו, התייחס לדברים שנאמרו ואמר כי יש לכך השפעות גם על נמל אילת וגם השפעות כלכליות על מדינת ישראל, וצריך לקבל החלטה על צעדים אופרטיביים שמדינת ישראל צריכה לבצע.

לסיכום הוחלט כי באשר לנמל אילת, חשוב למצוא דרך לפצות אותו. "זה לא הגיוני שהם ישלמו את המחיר". צריך לקיים פגישות תקופתיות ולהיות בקשר עם התעשייה ועם הנמלים וצריך לחשוב על הבעיה האסטרטגית לטווח הארוך" סוכם בתום הדיון.

 

אילת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד