כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
חלום הנורמליזציה מתרחק

סעודיה בהודעה נחרצת: לא יהיו יחסים דיפלומטיים עם ישראל

משרד החוץ של סעודיה העביר לארה"ב את עמדת סעודיה, לפיה לא יתקיימו יחסים דיפלומטיים עם ישראל ללא מדינה פלסטינית ו"ללא הפסקת התוקפנות הישראלית" ברצועת עזה, ההודעה יצאה על נייר רשמי וזאת לאור התבטאות שעות קודם לכן של דובר המל"ל האמריקני

סעודיה בהודעה נחרצת: לא יהיו יחסים דיפלומטיים עם ישראל
ערב הסעודית. אילוסטרציה צילום: unsplash

ערב הסעודית מסרה הלילה לארה"ב את עמדתה הנחרצת, כי לא יתקיימו יחסים דיפלומטיים עם ישראל אלא אם כן תקום מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 כשבירתה מזרח ירושלים, ו"התוקפנות הישראלית" ברצועת עזה תיפסק. כך מסר משרד החוץ הסעודי בהצהרה.

‏ההודעה התפרסמה בתגובה לדברים שאמר אמש דובר המועצה ג'ון לביטחון לאומי קירבי, כי ממשל ביידן קיבל "משוב חיובי" על כך שסעודיה וישראל מוכנות להמשיך לקיים שיחות על נורמליזציה.

הממלכה פרסמה את ההצהרה כדי לאשר את "עמדתה האיתנה" לוושינגטון בסוגיה הפלסטינית לאור ההערות שיוחסו לקירבי, מסר משרד החוץ הסעודי.

כזכור קירבי נשאל במהלך מסיבת עיתונאים אם עסקת חטופים עם חמאס והסכם נורמליזציה עם סעודיה באים יחד. קירבי השיב כי מדובר בשני מסלולים נפרדים, וציין כי ארה"ב ניהלה שיחות "חיוביות" עם ריאד בנושא הן לפני ואחרי ה-7 באוקטובר.

גורמים רשמיים סעודים אישרו בפומבי את השיחות לנרמול היחסים עם ישראל, גם לאחר ה-7 באוקטובר, אך הם הדגישו - כמו שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן - כי לא ניתן להגיע להסכם עד שתהיה הפסקת אש בעזה וכי היא חייבת יצירת נתיב בלתי הפיך לעבר מדינה פלסטינית.

בכירים סעודים התרחקו בחודשים האחרונים מעמדתם ארוכת השנים לפיה פתרון שתי המדינות הוא תנאי מוקדם לנורמליזציה עם ישראל, אך הם עדיין לא ציינו את הצעדים הזמניים שהיא תקבל בתמורה להסכם עם ישראל, סעודיה הסתפקה בהצהרות מעורפלות יותר בנוגע לשיפור תנאי המחיה של הפלסטינים או יצירת נתיב להקמת מדינה פלסטינית, אך לא דרשה זאת בפועל.

ההצהרה פורסמה יום אחד בלבד לאחר שבלינקן נפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בריאד.

 

 

 

 

סעודיה ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל הפסקת אש עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד