כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"רשימה שחורה"

האיום של ברקת: החברה שביטלה את ההתייקרות

השר ברקת רמז לתיאום בין החברות הגדולות שהוביל לעליות מחירים רוחבית במספר רב של מוצרים והוא מציב אולטימטום: "היה ותבחרו שלא להיכנס תחת האלונקה, תיכנסו ל'רשימה השחורה' שתוצג לציבור, לצד מהלכי הסברה וחשיפה על חומרת התופעה, כך שהצרכן הישראלי ישפוט בעצמו" | החברה הראשונה שהרימה את הכפפה: סלטי שמיר

האיום של ברקת: החברה שביטלה את ההתייקרות
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

שר הכלכלה ניר ברקת מאיים על החברות שהעלו מחירים החודש כי אם לא יבטלו את הצעד משרדו יערוך להן "ביוש רגולטורי" ושיימינג פומבי באמצעות הכנסתן לרשימה שחורה שתוצג לציבור.

החברות שקיבלו את הפנייה הן תנובה, אסם, יכין, סלטי שמיר, ויליפוד, בית השיטה, סוגת, שסטוביץ, אחוה ושטראוס. שורת חברות אלה, וכן יוניליוור וגם ויסוצקי, הודיעו על עליית מחירים החל מחודש זה (פברואר) בשיעור שמגיע ל-20%.

ברקת כותב: "לתדהמת כולנו, בחסות המלחמה, אנו עדים להעלאות מחירי המזון על ידי תאגידים גדולים, ספקים וקמעונאים, וזאת ב"תיאום" כמעט מושלם". לדבריו, "מדובר ביריקה בפרצופו של ציבור הצרכנים אשר נאמן לכם ומעשיר את קופתכם וכיסכם. בתקופה זו היה מצופה מכם, באופן וולנטרי, להיכנס תחת האלונקה, לשאת בנטל ולסייע".

ברקת רומז לתיאום מחירים וכותב כי "אנו עדים להעלאות מחירי המזון על ידי תאגידים גדולים, ספקים וקמעונאים, וזאת ב'תיאום' כמעט מושלם", ומוסיף כי "העלאת המחירים לכאורה קרתה 'בו זמנית' באמצעות יד נעלמה".

לדברי ברקת, "אני מכיר את שלל הטיעונים וההצדקות מדוע נדרשות העלאות מחירים, אך הן בטלות בשישים נוכח גודל השעה בעת הציבור תחת מלחמה, במיוחד שברוב המקרים הן באות להגדיל את מרווח הרווח על חשבון הציבור".

ברקת מזהיר כי "לאור נסיבות אלו החלטתי להשתמש במהלך של 'ביוש רגולטורי'. היה ותבחרו שלא להיכנס תחת האלונקה, תיכנסו ל'רשימה השחורה' שתוצג לציבור, לצד מהלכי הסברה וחשיפה על חומרת התופעה, כך שהצרכן הישראלי ישפוט בעצמו. בנוסף, הנחיתי את משרדי לבחון שימוש בכל הכלים העומדים לרשות משרד הכלכלה והתעשייה להילחם בתופעה. אבקשכם ב-72 שעות הקרובות להודיע לי אם בכוונתכם להודיע על הפחתת מחירים במוצרים שהעליתם בהם מחירים בתקופת המלחמה".

חברת שמיר מבטלת את העלאת המחירים

ממשרד הכלכלה נמסר כי לפני זמן קצר הודיע מנכ"ל חברת סלטי שמיר מר עמי גיא לשר הכלכלה ניר ברקת, כי החברה נעתרה לבקשת השר ברקת ותבטל את העלאת המחירים של מוצרי סלטי שמיר. המנכ״ל עדכן את השר כי החברה הודיעה לרשתות כי העלאת המחירים הוקפאה עד להודעה חדשה.

שר הכלכלה ניר ברקת: "סיכמתי עם מנכ״ל חברת סלטי שמיר כי העלאת המחירים במוצרי החברה תבוטל. אני מצפה מיתר חברות המזון להבין את גודל השעה ולגלות סולידריות כלפי הציבור הישראלי בשעת מלחמה. אני חוזר על האולטימטום ל-72 שעות עליו הודעתי הבוקר לביטול העלאות המחירים. חברה שלא תבטל את העלאת המחירים תכנס לרשימה השחורה ותעבור למסלול של ביוש רגולטורי וכן מהלכי חקיקה מהירים נגד מי שיעלה מחירים לשם שיפור שורת הרווח".

ניר ברקת עליות המחירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד