א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
העדות ב-CNN

הכתבת ביקרה במנהרת החמאס: "האוויר מרגיש כבד, כאילו החמצן אוזל"

כתבת רשת CNN צעדה בתוך מבוך המנהרות מתחת לחאן יונס, נכנסה לחדר צר מחולק לשניים עם שער מתכת מסורג. חדר המעופש, שנראה כמו תא מאולתר. היא ביקרה במקום בו חמאס החזיק לפחות 12 חטופים שהובאו לעזה ב-7 באוקטובר. עכשיו היא מספרת על הרשמים

הכתבת ביקרה במנהרת החמאס: "האוויר מרגיש כבד, כאילו החמצן אוזל"
פנים המנהרה צילום: דובר צה"ל

"חושך מתחת לאדמה, ואימה אילמת הממלאת את החלל. לכל החטופים שהוחזקו כאן הייתה תחושת זמן מוגבלת. דקות מרגישות כמו שעות, ואחרי כמה סיבובים במורד פירים שונים, אי אפשר שלא להרגיש מבולבל. המתחם חם ולח מאוד. קירות האריחים והרצפות שלו רטובים מעיבוי. האוויר מרגיש כבד, כאילו החמצן אוזל", כך תיארה כתבת CNN את מנהרות חמאס.

איוונה קוטסובה, כתבת רשת CNN נמנתה עם קבוצה קטנה של כתבים זרים שקיבלו ליווי צבאי כדי לראות שני מתחמי מנהרות מחוברים, כולל החדר שבו הוחזקו חטופים, במרכז העיר. צה"ל הראה מתחמים דומים לכלי תקשורת אחרים במזרח חאן יונס. את הקבוצה ליווה אחד המפקדים הבכירים בצה"ל, תא"ל דן גולדפוס. הכתבת דיווחה על הביקור ועל ההתרשמות מפנים המנהרה.

גולדפוס אמר ל-CNN כי מערכת המנהרות משתרעת על פני מרבית רצועת עזה ושימשה את חמאס לתכנון וביצוע מתקפת הטרור הקטלנית ב-7 באוקטובר.

היא מציינת כי הושקעה מחשבה בעיצוב הפנים. "החדרים מעוטרים באריחים המתאימים יותר לבית מאשר מתחם תת-קרקעי של קבוצה לוחמת. במטבח האריחים צבועים בקערות של ביצים, סלסלות פרחים וצנצנות המסומנות באנגלית "קמח", "עוגיות" ו"דגנים".

"המטרה הראשונית של המנהרה הזו לא הייתה להביא חטופים, זו הייתה מנהרה אסטרטגית, יש שירותים, יש מנהרת תחזוקה, המנהיגים בילו כאן זמן" סיפר תת-אלוף, דן גולדפוס מפקד עוצבת האש לעיתונאים.

היא כתבה כי "בתוך מבוך המנהרות הזה מתחת לחאן יונס, יש חדר צר מחולק לשניים על ידי שער מתכת מסורג. חדר מעופש שנראה כמו תא מאולתר, הוא המקום שבו צה"ל אומר שחמאס החזיק לפחות 12 חטופוים שהובאו לעזה ב-7 באוקטובר.

"הם הקדישו שנים על גבי שנים לבנות את זה, זה לא פרויקט של שנתיים, זה שנים של תכנון. אז אם מישהו שואל כמה זמן היה מתוכנן 7 באוקטובר, אני אומר במשך שנים רבות", אמר תת אלוף דן גולדפוס, והוסיף כי הוא מרגיש אחריות מסוימת להתקפות של חמאס. "לא הצלחתי להגן על עמי כגנרל".

כתנאי לכניסה לעזה בליווי צה"ל, על ערוצי החדשות הזרים לקבל אישור לפרסם תמונות וצילומי וידאו לפני הפרסום. אך צה"ל לא מתעניין בנוסח הכתבה, רק בתיעודים שיוצאים מהביקור.

גולדפוס אמר כי צה"ל מאמין שמנהיגי חמאס, כולל יחיא סינוואר, הסתתרו בתוך המתחם הזה עמוק מתחת לחאן יונס בשלב מסוים במהלך המבצע הקרקעי של צה"ל.

המתחם היה בשימוש במשך תקופה ממושכת. אשפה זרוקה, אריזות ריקות של מזון ושתייה, שמיכות מלוכלכות ופיסות לבוש אקראיות פזורות מסביב. במטבח המצויד בציוד בסיסי היו מושלכים כלים מלוכלכים בכיור.

חמאס ארצות הברית חטופים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד