כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בקי בכל חדרי התורה

העילוי מפוניבז': הגאון רבי אהרן יהושע צוקר זצ"ל

העילוי המופלג מפוניבז' הגאון רבי אהרן יהושע צוקר זצ"ל שהיה בקי בכל חדרי התורה הלך הערב לעולמו בשבוע היארצייט העשרים של חמיו הגר"ב רוזנברג זצ"ל ר"י סלבודקה. חתנו הוא הפוסק הגאון רבי עמרם פריד. מסע הלוויה הלילה בשעה 23:30 מישיבת פוניבז' בבני ברק

העילוי מפוניבז': הגאון רבי אהרן יהושע צוקר זצ"ל
הגאון רבי אהרן יהושע צוקר זצ"ל צילום: מוטי גלזר

ברוך דיין האמת: מבית החולים 'מעייני הישועה' בבני ברק מגיעה הידיעה על הסתלקותו של העילוי מפוניבז' הגאון המופלא רבי אהרן יהושע צוקר זצ"ל מגדולי תלמידי החכמים  שבדור בכלל ובישיבת פוניבז' בפרט, שהערב הלך לעולמו לאחר שנות ייסורים והוא בן 70. 

הגאון האדיר רבי אהרן צוקר זצ"ל נולד בארה"ב, לאביו הרב הצדיק רבי בנימין זאב צוקר זצ"ל מקוזניץ - פולין ששימש רב דמירער בית מדרש בויליאמסבורג, אמו הייתה מבית משפחת רוטנברג בתו של הגר"מ זצ"ל גאב"ד אנטוורפן, כשהגיע לארץ הקודש הגיע עם מכתב המלצה לבוא ללמוד אצל מרן הרב שך זצ"ל בישיבת פוניבז' ושם התחבב על רבותיו ראשי הישיבה מרן הגראמ"מ שך זצ"ל, הגר"ש רוזובסקי זצ"ל והגר"ד פוברסקי זצ"ל.

בהגיעו לפרקו נשא את רעייתו הרבנית חסיה שתחי' בתו של הגאון רבי ברוך רוזנברג זצ"ל, ראש ישיבת סלבודקה וחבר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה', שנפטר בחודש אדר תשס"ד לפני עשרים שנה בדיוק.

לאחר חתונתו המשיך ללמוד בישיבת פוניבז' כל העת, חודשיים לאחר חתונתו סבל מחום גבוה, ורעייתו שתחי' הגיע למעונו של מרן הרב שך זצ"ל שבעלה חולה והוא ממשיך ללמוד ויוצא מהבית, ומרן הרב שך כתב לו מכתב שהתפרסם באחרונה בו הוא כותב לו 'ידידי היקר" וכותב לו שמחוייבים לשמור על הבריאות בבחינת ונשמרתם לנפשותיכם, ובפרט שיש חום צריך להזהר. על כך אבקשך מאוד לא להתסובב בחוץ ולנוח בבית עד שיעבור הכל. 

היה ידען עצום ובור סוד שאינו מאבד טיפה, בקי בכל חדרי תורה ומפרשיה לדורותיהם, מומחה במיוחד בכתבי הגאונים ולשונותם כולל כתבי יד המפוזרים. היה צדיק וקדוש, חסידא ופרישא, טיפוס קפדן ותקיף, היה ניתן לחלוק עליו בסברא למי שזה לחם חוקו, וגם זה אינו בקלות.

לכל דבר ודבר שהיה עושה היה לו הסבר, היה גם בקי גדול בספורי חסידים, מעולם  לא היה ישן בלילות, אלא רק מאחרי תפלת שחרית בנץ החמה, עד 9 בבוקר. היה יודע את כל הש"ס על כל שינויי הנוסחאות הידועים בגלל חובת ידיעת התורה.

ספרים רבים בעולם התורה ייצאו לאור רק לאחר שנתן את ביקורתו הפקוחה. במשך שנים רבות למד בחברותא עם המשגיח הגרא"א דסלר שהוציא עמו בצוותא את ה'שערי תשובה' שבהוצאת מכון 'שפתי חכמים'. בפתח הספר הודפסה הסכמתו של מרן הגראמ"מ שך זצ"ל כשהוא מפליג בשבח העורכים, ובעוד שמו של יבדלח"ט הגרא"א דסלר הודפס בספר, הגרא"י צוקר זצ"ל ביקש להשמיט את שמו, לטענתו ע"ם הוראת אביו למניעת עין הרע.

המנוח נפטר בשבוע היארצייט העשרים של חמיו הגר"ב רוזנברג זצ"ל ר"י סלבודקה. חתנו הוא הפוסק הגאון רבי עמרם פריד.

מסע הלוויה הלילה, ליל שישי בשעה 23:30 מרחבת ישיבת פוניבז' לבית החיים פוניבז', שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הגרא"י צוקר זצ"ל בחתונת נכדו,בן לחתנו הפוסק רבי עמרם פריד. צילום: שוקי לרר

הלוויה הרב עמרם פריד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד