כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
חודשים של הסלמה

גוברים הקריאות בעיראק לגרש את כוחות הקואליציה

תקיפות אוויריות של ארה"ב הגבירו את הקריאות בעיראק לגרש את כוחות הקואליציה. וושינגטון ובגדד עומדות בפני דילמה כיצד להתמודד עם מיליציות הנתמכות על ידי איראן שנלחמות בדאעש, אך גם עם אמריקאים

גוברים הקריאות בעיראק לגרש את כוחות הקואליציה
זירת התקיפה צילום: צילום מסך

מתקפת המל"ט האמריקנית שחיסלה מפקד מיליציה שנתמך על ידי איראן בעיראק מסכנת את המשך היחסים עם בגדד ובהגברת הלחץ העממי והפוליטי על ממשלת עיראק לגרש את הקואליציה בראשות ארה"ב המסייעת למאבק במדינה האסלאמית במדינה, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

במתקפה ביום רביעי בבירת עיראק נהרג מפקד מיליציית חיזבאללה קטאיב, שלדברי הפנטגון אחראי להתקפות על כוחות אמריקאים באזור. ארה"ב מסרה שהיא חושדת שהמיליציה עומדת מאחורי תקיפת מל"ט ב-28 בינואר בירדן, שבה נהרגו שלושה חיילים אמריקאים.

ראש ממשלת עיראק, מוחמד אל-סודאני, האשים אתמול את ארה"ב בהפרת ריבונות ארצו, ואמר כי התקיפה תדחוף את בגדאד להפסיק את משימתה של הקואליציה הצבאית בראשות ארה"ב.

חודשים של הסלמה של עימותים בין ארה"ב למיליציות הנתמכות על ידי איראן במדינה, הגבירו את הלחץ - הן מצד אזרחים עיראקים והן מצד פלגים פוליטיים הנאמנים לאיראן. הלחץ על ראש הממשלה להאיץ את היציאה האמריקאית.

כ-2,500 חיילים אמריקאים מוצבים בעיראק, מייעצים ומסייעים לכוחות המקומיים כדי למנוע את התעוררות המדינה האסלאמית.

וושינגטון ובגדד החלו בחודש שעבר בשיחות רשמיות שמטרתן להוציא את הקואליציה, אך לא נקבע לוח זמנים. גם אם הקואליציה תצא, כוחות ארה"ב עשויים להישאר כחלק מהסדר דו-צדדי חדש.

אם ארה"ב תיאלץ לעזוב או לצמצם את נוכחותה באופן משמעותי, היא עלולה לצמצם את השפעתה באזור, לערער את הצלחות העבר בהבסת המדינה האסלאמית, ולהסתכן בפגיעה בשיווי המשקל האזורי השברירי בין המעצמות היריבות, מאיראן ועד רוסיה, טורקיה או ערב הסעודית.

גורמים אמריקנים אמרו כי ארה"ב הודיעה לעיראק זמן קצר לאחר התקיפה על החיסול.

"לא נספק שום סוג של הודעה מוקדמת רשמית עם פרטים ספציפיים במבצע בטחוני", אמר בכיר אמריקאי לעיתון. "אנו מכבדים לחלוטין את ריבונותה של עיראק והבהרנו כי אם לא יהיו התקפות נגד חיילי ארה"ב מארגונים המבוססים בעיראק, לא תהיה סיבה לתקיפות כלשהן".

בכירים אמריקאים אמרו כי המטרות נבחרות בקפידה כדי למנוע קורבנות אזרחים, וגורמים אלו ציינו כי ממשלת עיראק עצמה גינתה את הקבוצות הנתמכות על ידי איראן על התקפותיהן על חיילי ארה"ב באזור.

"אנו קוראים בתוקף לממשלת עיראק לפעול נגד הקבוצות הללו, שמערערות את ריבונות המדינה ומושכות את עיראק לסכסוך אלים", אמר הגורם.

בעקבות התקיפות האחרונות של ארה"ב, מפקדי מיליציות רבות הנתמכות על ידי איראן מסתתרים בכורדיסטן העיראקית, בבתי מלון יוקרתיים בבגדד, או חצו את הגבול לאיראן, כך לפי גורם עיראקי ויועץ ביטחוני אמריקאי.

קטאיב חיזבאללה הוקם בתחילה לאחר הפלישה של ארה"ב לעיראק בשנת 2003 ככוח פרו-איראני הנלחם בחיילים אמריקאים. במהלך השנים, מיליציות הנתמכות על ידי איראן בעיראק הרגו יותר מ-600 חיילים אמריקאים.

אבל עם עליית המדינה האסלאמית הרדיקלית הסונית, שאיימה על האינטרסים של ארה"ב כמו גם על איראן השיעית והמיליציות שלה, ארה"ב מצאה את עצמה לצד אויב משותף עם קבוצות שונות הנתמכות על טהראן כולל קטאיב חיזבאללה. 

עם זאת, לאחר חיסול המדינה האיסלאמית, המיליציות חידשו את ההתקפות על האינטרסים של ארה"ב. בשנת 2020, תקיפת מל"ט אמריקאית בבגדד הרגה את אבו מהדי אל-מוחנדיס , המפקד העליון של חזבאללה קטאיב לצד המפקד האיראני קאסם סולימאני, אדריכל הברית האיראנית של המיליציות האזוריות.

מלחמת חרבות ברזל איראן ארצות הברית עיראק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד