י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בדיקת אור ירוק: אכיפה מוגבלת על נהגי האופניים החשמליים

בשנת 2013 נפצעו 13 בני אדם באורח קשה ואנוש. מנכ"ל אור ירוק: "נושא האופניים החשמליים הוא מחדל מתמשך של משרד התחבורה. שר התחבורה חייב להתערב בנושא ולהסדיר את החוק"

בדיקת אור ירוק: אכיפה מוגבלת על נהגי האופניים החשמליים

את האופניים החשמליים כבר אפשר לראות כמעט בכל מקום בארץ אשר משמשים אזרחים רבים במדינת ישראל, בהם גם תלמידי בתי הספר צעירים ואף צעירים מאוד. אותם אופניים עלולים לסכן הן את הולכי הרגל בזמן שימוש באופניים על המדרכות והן את משתמשי האופניים עצמם בעת שימוש בהם בכבישים. לאחרונה, פורסמו בעמוד הפייסבוק של עמותת אור ירוק תמונות וסרטונים אשר הגיעו מאזרחים מודאגים בהם נראים מקרים של אופניים חשמליים אשר מסכנים חיי אדם.

בין התמונות והסרטונים המטרידים שעולים כל העת לעמוד הפייסבוק של עמותת אור ירוק, ישנה אחת שצולמה בעיר בני ברק ובה נראה אב, מרכיב את ארבעת ילדיו הקטנים על זוג אחד של אופניים חשמליים, עליהם הוא רוכב. בנוסף ניתן לראות בבירור כי האב נוסע כנגד כיוון הנסיעה, תוך שהוא מסכן את חייו ואת חיי ילדיו.

תמונה נוספת הגיעה מתל אביב, בה נראית אישה הרוכבת על אופניים חשמליים כשהיא מרכיבה מישהי נוספת עליהם. בניגוד לקבוע בחוק, הרוכבת נוסעת על המדרכה ולא על הכביש, כשהיא עוצרת ברמזור להולכי רגל. הסכנה היא הן שהנוסעת שאיתה תיפול מהאופניים החשמליים, והן שהולכי הרגל לא יוכלו ללכת בבטחה.

סרטון נוסף שהתקבל בעמותה מראה ילד רוכב על אופניים חשמליים כשהוא מתפרץ למעבר חציה בו עובר בדיוק באותה העת קשיש. בסרטון נראה כי רוכב האופניים החשמליים פספס במאית השנייה את אותו הקשיש, שהיה עלול להיפגע בצורה קשה.

בחודש יולי האחרון, אשרה וועדת הכלכלה של הכנסת, את התקנות שמסדירות את ההיבט החוקי של האופניים החשמליים. גם לאחר אישור תקנות אלו, עדיין נושא האופניים החשמליים אינו נאכף כראוי והרוכבים מרשים לעצמם לנסוע במהירות גבוהה העולה על 50 קמ"ש, ביניהם גם ילדים מתחת לגיל 14 שעל פי החוק החדש אינם רשאים לנסוע עליהם.

כמו כן, מעיון בתקנות החדשות מחודש יולי, עולה כי משרד התחבורה מתעלם לחלוטין מהקורקינטים החשמליים ומשאיר את הנושא פרוץ לחלוטין.

על פי נתוני עמותת אור ירוק, בשנת 2013 נפצעו 13 בני אדם באורח קשה ואנוש והיו בסכנת חיים (14% מסך הפצועים שאושפזו), כתוצאה מתאונות דרכים של אופניים חשמליים וקורקינטים ממנועים. 11 מהם אושפזו בטיפול נמרץ (שישה מאופניים חשמליים וחמישה מקורקינטים ממונעים), שמונה מתוכם כנראה יישארו עם נכות משמעותית והשאר עם נכות קלה.

עמותת אור ירוק: " נושא האופניים החשמליים הוא מחדל מתמשך של משרד התחבורה. הנושא הוסדר בחוק רק לאחר יותר משלוש שנים, מה שגרר להפקרות מתמשכת של הולכי הרגל והרוכבים עצמם. גם כעת, לאחר ההסדרה בחוק, עדיין לא מתבצעת אכיפה משמעותית, מה שגורם לתאונות רבות בהן נפצעים רוכבים והולכי רגל רבים. שר התחבורה וראשי רשויות אכיפת החוק חייבים להתערב בנושא למען הגברת האכיפה ומניעת האסונות הבאים".
אור ירוק תאונות הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד